Sju nya arter av Sundadanio beskrivna

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 december 2011 21:04
Intressant - har du läst det?
Skummade lite lätt men såg inte någon info om de nu hade delat upp den blå resp. röda axelrodin i 2 olika arter?
#3 - 1 december 2011 21:19
Som jag läste det har dom delat upp Sundadanio släktet i 7 arter, istället för blå, grön och röd S. axelrodi.

Thaifighter
#4 - 1 december 2011 21:19
Jag har också bara skummat, men om jag räknade rätt så var det två blå/gröna arter, plus en blå/grön med röd mage, en helröd, och två med strimma, samtliga i släktet Sundadanio.
#5 - 1 december 2011 23:00
Intressant - har du läst det?

Skummade lite lätt men såg inte någon info om de nu hade delat upp den blå resp. röda axelrodin i 2 olika släkten?

Har inte läst igenom hela. Jag antar att du menar arter och inte släkten, men det är så det verkar ja. Men det är ju också lite svårt att veta vilka arter som faktiskt förekommit i handeln.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 december 2011 09:08
oaken skrev:
Jag antar att du menar arter och inte släkten

Sorry, självklart, slant visst på tangenterna[:o]
#7 - 5 december 2011 21:52
För den som är intresserad så pågår det en diskussion om identifiering av de nya arterna i gamla bilder som man tidigare trott har föreställt S. axelrodi: http://www.seriouslyfish.com/forums/index.php?showtopic=4435
#8 - 5 december 2011 22:18
Jag fick f.ö. tag i tio Sundadanio idag från Zoo Kompaniet i Arninge. Mörkt blågröna, och när de var skrämda så de tappade färgen så hade de band längs sidan, men jag behöver minst ett bra macrofoto för att säkert säga vilken (eller vilka) arter det är.
#9 - 6 december 2011 18:36
Kul. Släng gärna upp lite foton om du kan.
#10 - 10 december 2011 14:16
De är nästan omöjliga att fota eftersom de är så små och rör sig så snabbt och ryckigt - de står aldrig still! - så detta är det bästa foto jag fått till än.

Jag får det till att det ska vara den äkta Sundadanio axelrodi. Kan förstås finnas mer än en art i gänget.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 10 december 2011 16:01
Azur skrev:
De är nästan omöjliga att fota eftersom de är så små och rör sig så snabbt och ryckigt - de står aldrig still! - så detta är det bästa foto jag fått till än.

Jag får det till att det ska vara den äkta Sundadanio axelrodi. Kan förstås finnas mer än en art i gänget.

Håller med om att de är svårfotade - ändå ett bra foto

Annons