sjuk?

#1 - 15 augusti 2007 18:14
Idag införskaffade jag mig ytterligare 2 dalmartiner mollys. (de är båda honor)
och den ena honan gömmer sig hela tiden under min skifferplatta. Det är alltså som ett litet skjul. MEdans den andra honan är i full gång med att bekanta sig med de andra, så ligger den andra bara och trycker.
Har hon kommit i chocktillstånd, eller är hon utfrusen från resterande från gruppen?

Eller kan det vara så enkelt som min far tror, att hon kan ha fel på sina ögon, att det är ljuset från min ramp som får henne att gömma sig i skuggan? Jag har massor med växter som ger skugga, men ändå trycker hon där?

Vad är fel? Kommer hon att dö av chock?
tog ca 45min från stället där jag köpte dom tills dom kom hem?

SNÄLLA behöver veta, dom är annars så underbart sällskapliga...
#2 - 16 augusti 2007 11:00
streezz88 skrev:
Idag införskaffade jag mig ytterligare 2 dalmartiner mollys. (de är båda honor)

och den ena honan gömmer sig hela tiden under min skifferplatta. Det är alltså som ett litet skjul. MEdans den andra honan är i full gång med att bekanta sig med de andra, så ligger den andra bara och trycker.

Har hon kommit i chocktillstånd, eller är hon utfrusen från resterande från gruppen?

Eller kan det vara så enkelt som min far tror, att hon kan ha fel på sina ögon, att det är ljuset från min ramp som får henne att gömma sig i skuggan? Jag har massor med växter som ger skugga, men ändå trycker hon där?

Vad är fel? Kommer hon att dö av chock?

tog ca 45min från stället där jag köpte dom tills dom kom hem?

SNÄLLA behöver veta, dom är annars så underbart sällskapliga...

Bara lugn....:D
Den är säkert framme och simmar i morgon, de kan vara skygga första dagarna i ett nytt akvarium, men det brukar gå över ganska snart. De behöver inte vara sjuka för det....:)
#3 - 16 augusti 2007 22:21
Nu är min ena hane på gränsen till att dö. De andra bet honom överallt, så jag beslutade mig för att flytta honom, från det ena karet tilldet andra. (hoppas han klarar det)
Han såg iaf gladare ut när han kom till ett lugnare kar, men frågan är bar.

Ska jag flytta över en hona också? Honan som jag skrev om tidigare, kallar jag för lillan, då hon är minst, och den här sjuka hanen kallas för lillen, då han är den minsta av de alla...Så dom passa nog bra ihop..

Men åter igen, ska jag släppa ner lillan till lillen i det andra karet ?

Så tacksam för svar:)
#4 - 17 augusti 2007 12:40
streezz88 skrev:
Nu är min ena hane på gränsen till att dö. De andra bet honom överallt, så jag beslutade mig för att flytta honom, från det ena karet tilldet andra. (hoppas han klarar det)

Han såg iaf gladare ut när han kom till ett lugnare kar, men frågan är bar.

Ska jag flytta över en hona också? Honan som jag skrev om tidigare, kallar jag för lillan, då hon är minst, och den här sjuka hanen kallas för lillen, då han är den minsta av de alla...Så dom passa nog bra ihop..

Men åter igen, ska jag släppa ner lillan till lillen i det andra karet ?

Så tacksam för svar:)

Så gör de ibland med sjuka kompisar, om lillan håller på att krya på sig så tycker jag hon kan vara kvar, låt lillen vara själv tills du ser att han är frisk igen, då kan han flytta tillbaka också.
#5 - 17 augusti 2007 12:42
Du kanske skall se till att det finns mer gömställen till hunsade individer????
#6 - 24 augusti 2007 20:23
Lillen dog under samma natt som jag flyttade över honom.
Han var säkerligen redan dålig när jag köpte honom,
först åkte han så att han fastna i pumpen, sedan låg han heldöd på botten.
Så han lever bland alla andra fiskar i fiskhimlen :)

men frågan är ska jag köpa en till hane? har 4 honor och 1 hane?
Eller blir det för mycket revirtänkande?
#7 - 25 augusti 2007 21:32
streezz88 skrev:
Lillen dog under samma natt som jag flyttade över honom.

Han var säkerligen redan dålig när jag köpte honom,

först åkte han så att han fastna i pumpen, sedan låg han heldöd på botten.

Så han lever bland alla andra fiskar i fiskhimlen :)

men frågan är ska jag köpa en till hane? har 4 honor och 1 hane?

Eller blir det för mycket revirtänkande?

Vänta tills du ser att alla är ok först, och varför inte låta den hanen vara "kung", du behöver bara EN hane i nuläget, snart (om en 3-4 månader) så har du säkerligen fått flera hanar som växt upp från dina första kullar.....:D
#8 - 25 augusti 2007 22:30
tummen skrev:
Vänta tills du ser att alla är ok först, och varför inte låta den hanen vara "kung", du behöver bara EN hane i nuläget, snart (om en 3-4 månader) så har du säkerligen fått flera hanar som växt upp från dina första kullar.....:D

Nej kanske inte behöver ha en till hane, och förhoppningsvis, får Lillan *hihi* snart yngel, för hon är en riktig tjockis nu, men vet inte vad jag ska införskaffa för mer fiskar, börjar tycka det är tråkigt med bara dalmartinermollys.
Vad tycker du jag ska införskaffa? :)
du verkar ha pejling på allt :)

MVH

Annah
#9 - 27 augusti 2007 11:20
streezz88 skrev:
Nej kanske inte behöver ha en till hane, och förhoppningsvis, får Lillan *hihi* snart yngel, för hon är en riktig tjockis nu, men vet inte vad jag ska införskaffa för mer fiskar, börjar tycka det är tråkigt med bara dalmartinermollys.

Vad tycker du jag ska införskaffa? :)

du verkar ha pejling på allt :)

MVH

Annah

Ett gäng snygga guppy kanske? Annars kan du ju ha Apistogrammor (Dvärgciklider) de håller sig nere vid botten mest. De har ett kul lekbeteende också, rackarns vad kul att se när en liten ettrig knallgul/svart apistogrammahona jagar iväg yngelrövare...:D:p

Annons