Sjuk Balck molly!

#1 - 24 mars 2005 08:37
min kompis har en black molly som simmar lodrätt med huvudet uppåt och vad han har sagt så verkar den ha varit så här i runt ett år som ni kanske också förstår så är den inte direkt bra på att simma så den glider mest runt på botten. så nu undrar jag vad det är för fel och om det ä'r något lätt man kan göra för att förhindra detta.

Tacksam för svar.

Man måste ju tänka på alla andra fiskar eftersom jag gillar inte att se fiskar som inte mår bra, känns som det är en del annat man borde göra med hans akvarium också t.ex. att han har en pansarmal och har engelsk sjösten eller något liknande men det kanske bara är allvarligt om stenarna är vassa?
#2 - 24 mars 2005 08:54
Antagligen är mollyns simmblåsa defekt. Inget att göra åt. Personligen tycker jag att han ska avliva den. Pansarmalar brukar man ha i stim eller åtminstone ha två av. Engelsk sjösten används i de flesta akvarium. Finns i olika storlekar. Man bör inte använda vasst grus.
//Camilla
#3 - 24 mars 2005 08:55
[QUOTE=Paniktandborste] att han har en pansarmal och har engelsk sjösten eller något liknande men det kanske bara är allvarligt om stenarna är vassa?[/QUOTE]

Det är vassa stenar och pansarmalar som man inte skall ha då det kan skada deras skäggtömmar när de simmar och bökar i gruset.

Black mollyn. Om det har varit så i ett år skulle jag nog säga att den inte är sjuk utan snarare har en förstörd simblåsa eller liknande.
#4 - 24 mars 2005 08:57
C.ciklid var lite snabbare:)

Jag tycker också att det låter som om fisken bör avlivas. Men det får ni väl själva komma framtill vad som är lämpligast. Den blir med största sannolikhet aldrig bättre om den har varit så i ett år.
#5 - 24 mars 2005 11:42
ok ska prata med honom om det och tack för svaren

Annons