Sjuk Diskus

#1 - 22 november 2007 19:04
Har en Diskus som inte verkar må bra alls.
Har inte ätit på 4 dagar nu och börjar bli vitaktig på huvudet.
Det finns en till likadan men den verkar hur pigg som helst.
Är nybliven akvarie ägare så jag vet ej så mycket:confused:
#2 - 23 november 2007 06:36
Vad har du för temperatur, vattenkvalite osv. Vad matar du med?

Om det är precis ett nyuppstartat akvarium finns det risk att du fått nitrit, villket diskus är väldigt kännsliga emot. Jag skulle föreslå att göra ett vattenbyte (50-70%), höja temperaturen uppåt 30-32grader, salta 1dl/100l (ektozon eller vanligt grovsalt utan klumpförebyggande medl). Tillsätt ev. Nitrivec. Prova mata med röda mygg. Det brukar de kunna gå igång på. Dock är det inte bra att använda det fodret för ofta på diskus.

Om de bajsar vitt: Tillsätt Super Killer http://www.bldiscus.com/content/se_sv/index.php?page=superkiller
Kanske i kombination med Bakteria Killer
http://www.bldiscus.com/content/se_sv/index.php?page=bacteriakiller
Dessa två mediciner är de som jag tycker fungerar bäst och är nästan ett måste att ha på hyllan hemma i "fiskens medicinskåp".

//Camilla
#3 - 23 november 2007 09:05
Har köpt det begagnat och haft det ca 1 mån. Matar med flingor,räkmix och ibland röda mygglarver. Tempen har legat på 26,5. kollade nyss nitrit halten och den va ok
#4 - 23 november 2007 09:35
uven skrev:
Har köpt det begagnat och haft det ca 1 mån. Matar med flingor,räkmix och ibland röda mygglarver. Tempen har legat på 26,5. kollade nyss nitrit halten och den va ok

Testa med att öka tmeperaturen till 28 grader. Mina Discusar mår bättre sedan jag höjde från 26.7 till 28:)
Men jag är nybörjare på detta med akvarium så vänta gärna på fler svar först.
#5 - 23 november 2007 09:53
Har dragit upp tempen till 30grader och saltat nu.. Den verkar redan lite piggare.
Får väl vänta och se.
Tack så mycket allihopa
#6 - 23 november 2007 10:00
uven skrev:
Har dragit upp tempen till 30grader och saltat nu.. Den verkar redan lite piggare.

Får väl vänta och se.

Tack så mycket allihopa

Härligt!
Håller tummarna för att de kommer att må bättre nu. De är ju så underbara dessa Discusar:D
#7 - 23 november 2007 11:36
Det låter bra det. :) Håller tummarna på att de klarar sig. Höjd temp + salt brukar göra underverk.
Vad är det för flingfoder?

//Camilla
#8 - 23 november 2007 21:12
uven skrev:

26.5c är åt helvete för lågt för diskus min vän!!!
Är dom fullvuxna eller är det smådiskus??
Du skall upp på åtminstone 28c,är det småfisk på typ 6-7cm långa så kan du ligga på 29c.Skippa röda myggen om den kommer från Fina Fisken.Mata med diskusgranulat,helst olika sorter,d50+ som är ett flingfoder från tropical.samt tetra diskusgranulat.Det vita på huvet låter som ev svamp,håll koll på detta.Vatten skall du byta ofta till diskus.byt minst 30% gjärna 50% var tredje dag,detta beror oxå på hur mycket du matar dom.Mat till småfisk minst 4g/dag.Hur är statusen på deras pannor?? rund och bred över pannan eller vass och mager??Kolla avföringen,får absolut inte vara vit samt trådig!!då är dom sjuka.
#9 - 24 november 2007 07:44
26.5c är åt helvete för lågt för diskus min vän!!!

Är dom fullvuxna eller är det smådiskus??

Du skall upp på åtminstone 28c,är det småfisk på typ 6-7cm långa så kan du ligga på 29c.Skippa röda myggen om den kommer från Fina Fisken.Mata med diskusgranulat,helst olika sorter,d50+ som är ett flingfoder från tropical.samt tetra diskusgranulat.Det vita på huvet låter som ev svamp,håll koll på detta.Vatten skall du byta ofta till diskus.byt minst 30% gjärna 50% var tredje dag,detta beror oxå på hur mycket du matar dom.Mat till småfisk minst 4g/dag.Hur är statusen på deras pannor?? rund och bred över pannan eller vass och mager??Kolla avföringen,får absolut inte vara vit samt trådig!!då är dom sjuka.

Mäter man längden på Diskus eller mäter man höjden? Spelar kanske ingen roll eftersom de är ganska runda? Tänkte mäta mina:)
#10 - 24 november 2007 15:35
Man mäter längden.
//Camilla
#11 - 25 november 2007 06:48
C.Ciklid skrev:
Man mäter längden.

//Camilla

Tackar! Då vet jag:)

Annons