Sjuk Diskus!

#1 - 30 december 2007 19:26
Hej!
har nyligen köpt en stor diskus till mitt akvarie, köpte även en lite mindre.
Men det är den stora som har fått någon sorts slemhuds sjukdom tror jag, den liksom flagnar och ser lite upplöst ut, samt så står det lite snet och ser lite mörk ut.. vad kan detta bero på? Och vad för medicin behövs?

Hoppas det är någon som har lite svar på detta.. hade varit tacksam! :)

Bye bye!
/Patrik
#2 - 30 december 2007 21:16
Vad är det för akvarie och vad för vatten temperatur har du ??
#4 - 31 december 2007 10:58
Tjena!
Tack som fasen för hjälpen!
Ska medicinera med detta så fort ja kan.

Just nu har ja höjt upp till 29-30 grader och det är ett 110 liters!
Vet du om det tar lång tid att köpa i från den webshoppen?
Annars kanske ja ska försöka få tag i det häri stan på onsdag.

Hare fint!

/Patrik
#5 - 1 januari 2008 15:36
Har du testat salt?? och du kan höja med till 32-33 grader utan vidare ..
Det låter som ett ganska litet kar till en stor Diskus=Mycket vatten byten..
#6 - 2 januari 2008 06:13
Ja, jag testade salt..fick av en som har hållt på med disksuar ett tag. Var typ som små runda hockey puckar. Vet inte va det heter.

Har även höjt nu till 32. Jag byter rätt ofta. Vad är lagom att byta? typ 2 ggr i veckan?

Ska åka till zoo idag och köpa medicin.. hoppas att det reder sig.
men jag har upptäckt att när det är mörkt i karet verkar den mycket mer pigg än när det är tändt.. vet inte varför den reagerar så.. brukar ju vara tvärtom

gott nytt!
#7 - 3 januari 2008 21:31
Dom kan vara väldigt blyga,brukar gå över.
Jag har 2 i ett 100l lek kar och byter 50% varannan dag.
#8 - 4 januari 2008 10:03
Jag tycker att du ska köpa ett störreakvarium.Du kanske ska byta vatten oftare? Diskusar skitar ner mycket.

Vad har du för andra fiskari karet?
Hur länge har det varit igång?
#9 - 4 januari 2008 15:21
Japp, ska inhandla ett större på 200 i slutet av månaden.

Nu har ja bara cardinal tetras och en mal. och jag har haft det igång ett bra tag.. 2 månader i alla fall.

Men nu när ja skulle göra rent det riktigt så flytta jag över diskusarna i en hink medans ja gjorde rent. Men när ja ska skulle flytta över ena stora så skadade den sig lite på "rygg" fenorna.. fastna i hoven.. så man ser typ ben sticka ut lite, Växer detta ihop igen? Blev lite orolig där nu om den inte kan räta ut fenorna kanske och man har skadat den?? får hoppas det växer ihop.

/Patrik
#10 - 4 januari 2008 16:14
Varför tog du ut fisken och varför rengjorde du ett akvarium som varit igång i bara 2 månader?
#11 - 5 januari 2008 09:12
hehe. ja för att jag har haft en sjukdom i det. och det stog på anvisningen att det skulle bytas nästan allt vatten, och då hade diskusen inte fått plats. därför gjorde ja så.. annars hade ja ju inte rört den :)

Men man få hoppas att det växer ut igen..

Simma lungt...

Annons