Sjuk dvärgciklig? (bild)

#1 - 27 maj 2011 19:49
Har fyra stycken ap. hongsloi, och nu har hanen fått en liten vit prick på stjärtfenan. Försökte dokumentera den med en suddig bild som iaf visar den lilla fläcken...

http://i983.photobucket.com/albums/ae314/vitter/Photomaj27213002.jpg

Den dök upp plötsligt en dag medan jag var på jobbet, men verkar inte ha växt eller ändrats sedan dess. Fisken verkar må som vanligt, äter och flirtar med sina tre flickvänner som alltid. Men jag tänkte det kunde vara läge att kolla tidigt om det är något som någon här känner till vad det kan vara.

Tacksam för svar!
#2 - 27 maj 2011 19:56
Kan han fått en skada och att det håller på att läka?

Är det "fluffigt" i så kan det kanske vara svamp?

Kan inte så mycket om detta men det är detta jag kom på.
#3 - 27 maj 2011 19:59
Svårt att se, men det kan vara en skada (ett brott) på en fenstråle, som se´n har läkt, och det vita är ärrvävnad. Men det är bara en gissning.
#4 - 27 maj 2011 20:08
Mina egna funderingar har varit:

* smuts som fastnat. Men det verkar det inte vara, eftersom det suttit kvar ett tag.
* svamp. Svårt att se om det ser fluffigt eller "utstickande" ut dock, eftersom det är så litet, och min lille tjejtjusare står ju inte stilla så värst ofta. -.-
* skada har jag funderat på om det kan vara också. Han bor med en dvärgkulfisk som kan bli lite grinig på sina inneboende ibland, samt med några dvärgklogrodor som ofta tycker att fiskfenor ser ut som mat. Men ärrvävnad borde väl inte ha uppstått på bara några få timmar? Eller skadan i sig kanske är vit?
#5 - 27 maj 2011 20:49
Skador i fenor verkar läka rätt fort, så ärrvävnad kan kanske uppstå snabbt, men det är jag osäker på.
#6 - 27 maj 2011 21:45
Har försökt titta närmare på honom under kvällen och det ser ut som om fläcken sitter precis mitt över en fenstråle. Kan inte se att det skulle vara nåt som sticker ut eller sitter utanpå fenan, så för tillfället hoppas jag att det är en skada och inte svamp eller nåt sånt. Men kommer hålla ett noga öga på honom framöver.
#7 - 9 juni 2011 20:39
Verkar som det var en skada det var, för nu har det läkt ut till en knappt synlig liten prick bara. Lättad är man! :)

Annons