Sjuk Dvärgklogroda Snälla Hjälp Mej :(?

#1 - 19 augusti 2007 19:18
Hejsan :)
jo det är så att jag har tre afrikanska dvärgklogroda, som jag köpte för drygt en måndad sen dem får mat varannan dag och så,men en av grodorna (en hona) har börjat hålla sej till ytan den lixsåm har munnen ovanför ytan hela tiden och hänger med resten av kroppen i vattnet,den har dock matlust men de oraar mej endå ? ska man byta vattnet igen ? eller vad är det som är fel ?
väldigt tacksam för svar :)
MVH:
Alice :D
#2 - 20 augusti 2007 07:45
Är den svullen?

Om den inte är uppsvullen är det ett fullt normalt grodbeteende. De är riktiga slappisar och älskar att flyta runt vid ytan när de känner sig trygga. Det är ett gott tecken!

Man kan se bilder på detta, och läsa om det, på www.groda.tk
#3 - 20 augusti 2007 16:21
Ja den är lite uppsvullen :/
#4 - 20 augusti 2007 17:07
Om grodorna drabbas av Bloat, extremt uppsvullen kropp, är det i regel för sent att göra något åt det. Då gäller det bara att åtgärda alla fel så att inte fler drabbas.

Köp vattentester. Håll koll på pH, nitrit, nitrat och kH. Kolla in på vattenavdelningen här på forumet för att hitta experterna som hjälper dig att rätta till vattenvärdena. På sidan jag länkade till innan står vad grodorna vill ha för värden, på forumet här får du hjälp hur du korrigerar fel och vilka märken av vattentester du bör köpa.

Se till att de har en bra kost, och att de inte äter den frusen. Den ska tina innan de äter.

Se till att du inte har andra fiskar/djur i karet som stressar grodorna.

Läs sedan på groda.tk om hur du skapar en bra miljö för grodorna så kanske du klarar dig utan sjukdomar.

Så håller du tummarna om att den inte alls är svullen nu, utan bara mätt o glad!

Annons