Sjuk dvärgurami

#1 - 18 juli 2007 20:12
Min dvärguramihanne är väldigt slö och det ser ut som att han fjällar runt huvudet. Dessutom har han ett litet hål i ryggfenan.

Han står stilla och flämtar och ser ut att helst villa lägga sig ned.

Idé någon?
#2 - 18 juli 2007 20:16
Vattensot eller nån typ av parasit?
#3 - 18 juli 2007 20:41
Fjällen har inte rest sig tycker jag. Och jag ser ingen svullnad ngn stans.
Ser torr, grå och krackelerad ut.
Vid fästet för spröten på undersidan är det rött. Som ett mikroskopiskt sår.

Jag testade att saltbada den. Det resulterade att den lade sig på sidan direkt.
Lade över den i vanligt vatten igen men då sjönk den till botten och la sig på sidan.
Tänkte att nu har jag dödat den...Vad skall min son säga nu.. Men efter ett tag så reagerade den igen om jag petade på den och nu står den som tidigare och flämtar och ser ut att dö.

Jag har inget salt i karet nu. Tycker ni jag skall börja med det? Läste att en temperaturhöjning och salt skulle kunna ta död på mag/tarm-flaggelater. Hur mycket skall man då ha?
#4 - 18 juli 2007 21:06
Hej jag skulle testa octozin om du tror det kan vara buksot. Jag har tidigare haft dvärgguramis som dog av liknande symptom. Nu när jag köpte mina läppguramis råkade jag ut för att en av dem bara stog still i ett hörn efter några dagar med en genomskinlig tråd istället för normal avföring.

Jag fick då en medicin som hette bactopur direkt, men efter ett par dagar när jag läst på mer förstog jag att det antagligen handlade om någon form av parasit/bukvattnsot så jag köpte octozin och nu efter en veckas behandling med det är samtliga fiska krya och äter med normal avföring!!! =)

Jag hoppas de är botade och allt blir bra nu! Något bra med octozin är att det slår inte ut de goda bakterierna i vattnet så som sera baktopur gör. Använd gärna vitaminer som du droppar på maten under och efter medicineringen.

Lycka till!!!

Annons