Börjar med att förklara problemet, och går sedan vidare med att besvara mallen. Min ena black molly hona verkar sjuk (eller något). Hon gömmer sig för tillfället nere vid botten bakom en växt, hennes fenor är nästan alltid nerfällda samt hon har förlorat ett öga (jag antar att hon har bråkat med de andra fiskarna), tidigare symptom är att hon har stått på samma plats och "svajat" samt kliat? sig mot växter.
Edit: Honan har även en vit prick vid analen, (som jag läst kan innebära att hon skall föda), men hon ser inte direkt gravid ut...
1/ Karet är 42 liter.
2/ Använder en ehiem 45 pickup innerfilter.
3/ Karet startades i tisdags förra veckan.
4/ Jag har 3 fiskar i karet, 3 black molly, de lades i på onsdagen, dagen efter karet startades upp. Inga fler fiskar har tillkommit.
5/ Fortfarande 3 black molly, tror de är runt 5 centimeter, kanske lite mindre.
6/ Jag har 3 växter i akvariet samt en bunte "ensjälksväxter". Vet dock inte vad de heter.
7/ Vet inte vilka värden på kranvattnet, men kan vara ph: 8,3
8/ Vet ej mina värden i akvariet.
9/ Änsålänge har jag bytt 10 liter två gånger, i fredags och måndags.
10/ Måndags, 10l.
11/ Akvariet är nystartat så ommöblering har skett, dock har inte mycket hänt sedan fiskarna kom i (endast ett fåtal ensjälksväxter som behövts omplaceras).
12/ Inga nya fiskar i karet.
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? vet ej.
14/ Fiskarna matas en gång om dagen med tetraphyll, max 2 stora flingor åt gången.
15/ Har du nyligen bytt foder? nej
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Nämnda fisk har haft fenorna nere, svajat samt kliat sig.
17/ Inga fiskar har dött.
18/ Beteendet har inte förändrats förren nyligen (nämnda fisk gömmer sig på bottnen bakom en växt, den kan dock fortfarande simma, men vet ej om den försöker äta om jag matar...
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. - Ett öga saknas.
20/ Ingen medicinering har skett.
21/ Bara en fisk som verkar sjuk.
22/ Tar bort såfort jag kan, men inga fiskar har dött än.