Sjuk eller rent av döende?

#1 - 8 september 2010 16:57
Börjar med att förklara problemet, och går sedan vidare med att besvara mallen. Min ena black molly hona verkar sjuk (eller något). Hon gömmer sig för tillfället nere vid botten bakom en växt, hennes fenor är nästan alltid nerfällda samt hon har förlorat ett öga (jag antar att hon har bråkat med de andra fiskarna), tidigare symptom är att hon har stått på samma plats och "svajat" samt kliat? sig mot växter.

Edit: Honan har även en vit prick vid analen, (som jag läst kan innebära att hon skall föda), men hon ser inte direkt gravid ut...

1/ Karet är 42 liter.
2/ Använder en ehiem 45 pickup innerfilter.
3/ Karet startades i tisdags förra veckan.
4/ Jag har 3 fiskar i karet, 3 black molly, de lades i på onsdagen, dagen efter karet startades upp. Inga fler fiskar har tillkommit.
5/ Fortfarande 3 black molly, tror de är runt 5 centimeter, kanske lite mindre.
6/ Jag har 3 växter i akvariet samt en bunte "ensjälksväxter". Vet dock inte vad de heter.
7/ Vet inte vilka värden på kranvattnet, men kan vara ph: 8,3
8/ Vet ej mina värden i akvariet.
9/ Änsålänge har jag bytt 10 liter två gånger, i fredags och måndags.
10/ Måndags, 10l.
11/ Akvariet är nystartat så ommöblering har skett, dock har inte mycket hänt sedan fiskarna kom i (endast ett fåtal ensjälksväxter som behövts omplaceras).
12/ Inga nya fiskar i karet.
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? vet ej.
14/ Fiskarna matas en gång om dagen med tetraphyll, max 2 stora flingor åt gången.
15/ Har du nyligen bytt foder? nej
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Nämnda fisk har haft fenorna nere, svajat samt kliat sig.
17/ Inga fiskar har dött.
18/ Beteendet har inte förändrats förren nyligen (nämnda fisk gömmer sig på bottnen bakom en växt, den kan dock fortfarande simma, men vet ej om den försöker äta om jag matar...
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. - Ett öga saknas.
20/ Ingen medicinering har skett.
21/ Bara en fisk som verkar sjuk.
22/ Tar bort såfort jag kan, men inga fiskar har dött än.
#2 - 8 september 2010 17:04
Prova med 0,3 dl salt i karet, spelar ingen roll vilket salt utan ta det som du har hemma. Kan hjälpa, det blir inte sämre iaf för fiskarna, växterna däremot kan protestera något efter ett tag.
Är Mollyna köpta i djuraffär?
#3 - 8 september 2010 17:05
Aa, men jag hoppas ha andra fiskar i karet senare, kan inte det skapa problem med saltet? (och om det inte gör det, hur skall det hällas i, bara rakt i eller sakta men säkert under "vispning" :p

Kan ju även nämna att firren är uppe och simmar nu med fenorna hyffsat utfällda.
#4 - 8 september 2010 17:13
Du kan bara ösa i det, och det kommer inte att innebära några problem för dina andra fiskar senare. Troligen kommer du att laka ur det med tiden med vattenbyten, men en viss del salt kan man behöva på asienodlade mollys.
#5 - 8 september 2010 17:16
Okej, 0,3dl salt vart beställt, jag hade tänkt ha två dvärgkakadua ciklider i senare också, de skadas inte av salt va (de ska inte i karet förren om 2-3 veckor förutsatt att mollyn inte dör, då får jag nog vänta lite längre.
#6 - 8 september 2010 17:20
Om du saltar på nu och gör ett 10-20% vattenbyte några gånger innan du skaffar nya fiskar är det inga problem. Ska du sedan forsätta med molly är det inte fel med en viss salthalt i karet under lite längre tid för att senare försöka minska ner på det.
#7 - 8 september 2010 17:24
Okej, tack så mycket, då testar jag det.
#8 - 8 september 2010 17:27
Hoppas att det blir bättre om något dygn, skriv gärna och berätta:).
#9 - 9 september 2010 12:03
Kanske tar ut segern i förskott, men fisken ser klart piggare ut och har börjat "visa" rygg och sjärtfenan som de andra 2. Dock så lutar den lite, men detta tror jag beror på det faktum att den saknar ett öga.

Nu gäller det bara att hoppas att hon faktiskt var sjuk (Och botad, så det inte är så att hon inte tålde ickebräckt vatten). För om 3 veckor-ish skall det flytta in 2 dvärgkakadua ciklider!

Hade funderat på att göra ett vattenbyte idag, men jag borde kanske ge det en dag till att simma runt i saltet?
#10 - 9 september 2010 13:18
Jag skulle nog vänta ytterligare några dagar innan du byter vatten och se hur det utvecklar sig...
#11 - 9 september 2010 14:01
okej, tackar så mycket :D
#12 - 12 september 2010 11:52
Ville bara tacka igen, fiskarna lever fortfarande och karet puttrar på som tidigare, gjorde även ett större byte efter att jag fått nitrit panik :D (har inga tester så jag kan testa, men bytte lite extra vatten nu i helgen.)

Men men, fiskarna lever, en rot är inköpt för plantan att vila på (såfort den är kokt och avfärgad eller vad man ska säga) samt fiskköp sker om en och en halv vecka sålänge ingen fisk tackar för sig.
#13 - 12 september 2010 11:56
Ta det lugnt bara, så ska du se att det går vägen:)!
#14 - 12 september 2010 11:57
Ja jag gillar inte riktigt denhär "skynda långsamt", jag vill skynda nu :(
#15 - 12 september 2010 12:00
Jag vet, men man tjänar oftast på det i längden;)....

Annons