Sjuk eller ?? Ser ut som en boll

#1 - 5 februari 2006 16:50
Hej hej

E helt grön här, men verkar juh vara en bra sida :)

Har en slöjstjärt som inte verkar vara riktigt kry..
För ca 1 månad sen såg det ut som att den hade svamp, men stoppade ner en sk "Tepåse" o bytte ca 30 % i akvariet.. Efter det så blev det bättre..

Nu har den blåst upp och ser ut som en stor boll (magen). Den är pigg och verkar inte vara påverkad direkt.. Ingen av de andra fiskarna har visat något tecken på sjukdom..

Nån som vet vad det kan vara :confused:
#2 - 5 februari 2006 16:54
hej o välkommen :)

på första sidan så finns de i listan till höger nåt som heter sjukdommar.. du kan ju börja med o kolla där o se om du hittar nåt.

lycka till!
#3 - 5 februari 2006 17:35
andreassofus, står fjällen ut? Uppifrån ser den då ut som en kotte.
Hur ser bajset ut?
#4 - 5 februari 2006 17:37
[quote=Insomniac]andreassofus, står fjällen ut? Uppifrån ser den då ut som en kotte.
Hur ser bajset ut?[/quote]

är de din fisk du beskriver nu eller?? fel tråd väl???

men ok.. det är nog garanterat bukvattensot
#5 - 5 februari 2006 18:20
[quote=Insomniac]andreassofus, står fjällen ut? Uppifrån ser den då ut som en kotte.
Hur ser bajset ut?[/quote]

Aaa Precis.. Ser exact ut som du säger.. Vad e det ?:confused: ?
#6 - 5 februari 2006 18:21
troligtvis bukvattensot som sagt.. var du varit inne på sjukdomar o kollat?
#7 - 5 februari 2006 18:22
[quote=andreassofus]är de din fisk du beskriver nu eller?? fel tråd väl???

men ok.. det är nog garanterat bukvattensot[/quote]

[:o] Jo d e fisken.. E säkert fel tråd *sorry*, har inte hunnit kollat igenom sidan än.. Men ska nog bli rätsida på d :D ..

Men vad gör man ifall det e bukvattensot :confused:
#8 - 5 februari 2006 18:25
de finns medicin o köpa.. gör de så snabbt som möjligt. om de har gått för långt hjälper de inte o medicinera eftersom tarmarna är helt upplösta på han.
annars brukar de gå ganska bra om man köper medicin..
#9 - 5 februari 2006 19:02
Det bästa är att flytta den till ett sjukakvarie.
Äter den?
Gör den det, sluta mata.
Vilken temp har du.
Hur ofta byter du vatten?
När bytte du vatten sist?
Hur mycket.
#10 - 5 februari 2006 19:59
[quote=andreassofus]de finns medicin o köpa.. gör de så snabbt som möjligt. om de har gått för långt hjälper de inte o medicinera eftersom tarmarna är helt upplösta på han.
annars brukar de gå ganska bra om man köper medicin..[/quote]

Okej vad ska d vara för medecin ?

Men får springa iväg till djurshoppen och fixa d.
#11 - 5 februari 2006 20:02
vet tyvärr inte va medicinen heter.. men du bör göra de så fort som möjligt om du vill ha kvar din fisk..
#12 - 5 februari 2006 20:10
Äter den
Sera Backtopur Direct eller motsvarade av annat fabrikat det vet butiken.
#13 - 5 februari 2006 20:12
[quote=Kramfors]Det bästa är att flytta den till ett sjukakvarie.
Äter den?
Gör den det, sluta mata.
Vilken temp har du.
Hur ofta byter du vatten?
När bytte du vatten sist?
Hur mycket.[/quote]

Okej, men jag har inget, det har tyvärr gått sönder..

Jo den äter, men den ska altså inte ha någon mat?
3-4: e vecka byter jag, ca 30-40 %

Bytte i dag 30 %

Den har även haft svamp tidigare, men sen blev den frisk från det..
Läste att man kan ha salt i vattnet för förebyggande syfte, stämmer det?
Och hur mycket?
#14 - 5 februari 2006 21:05
Har den bukvattensot brukar de inte äta.
Ge inget foder förrän du vet vad den har för problem, har du fler fiskar?
Slöjstjärten kan få förstoppning om den äter för mycket vid låg temperatur.
Har du Slöjstjärt ska du byta minst 30 % vatten i veckan.
Har du en värmare i vattnet?
Den kan gå i 1-3 gram salt per liter vatten. läs här http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#15 - 5 februari 2006 21:19
[quote=Kramfors]Har den bukvattensot brukar de inte äta.
Ge inget foder förrän du vet vad den har för problem, har du fler fiskar?
Slöjstjärten kan få förstoppning om den äter för mycket vid låg temperatur.
Har du Slöjstjärt ska du byta minst 30 % vatten i veckan.
Har du en värmare i vattnet?
Den kan gå i 1-3 gram salt per liter vatten. läs här http://www.kramforskoi.com/salt.htm[/quote]

Okej, men äter gör den.. Men för några veckor sen hade den svamp. Nu när jag bytte och tittade på den så såg jag att den hade som något litet sår vid fjällen.

Jo jag har 3 stycken till, en slöjstärt, Ryukin och en mal. Kommer inte ihåg vad det e för mal, men bland dom vanligaste.

Oj ska man byta så ofta, till mig sa dom max engång i månaden.
Nee har ingen värmare i, men har hemma så jag kan stoppa ner en.

Jo var in och läste på din sida om salt :D .. Kan det vara en bra idé och kanske ha salt i vattnet ?
#16 - 5 februari 2006 21:49
Om malen tål salt, höj tempen till 25 grader det stärker fiskens immunförsvar.
Svamp är inget en fisk får utan orsak (sår efter parasit, mekanisk skada, dåligt vatten).
#17 - 5 februari 2006 21:59
[quote=Kramfors]Om malen tål salt, höj tempen till 25 grader det stärker fiskens immunförsvar.
Svamp är inget en fisk får utan orsak (sår efter parasit, mekanisk skada, dåligt vatten).[/quote]

Okej, får prova med det. :)

Ne men vi verkar ha fått bukt med svampen och det var bara denna stackare som fick det.

Tack för svaren :D
#18 - 6 februari 2006 11:30
[quote=Kramfors]Om malen tål salt, höj tempen till 25 grader det stärker fiskens immunförsvar.
Svamp är inget en fisk får utan orsak (sår efter parasit, mekanisk skada, dåligt vatten).[/quote]

Hej hej igen..

Tänkte om du kunde hjälpa mig m saltet.
Hur mycket bör jag lägga ner i ett 160 L akvarium ?[:o]
#19 - 6 februari 2006 12:32
1,5 dl jodfritt grovsalt utrört i varmt vatten, det är ca 160 gram, salt ska alltid doseras efter vikt.
Tänk på att dra bort den volym som grus, pump har, salt är relativt ofarligt för de flesta fiskar.
Bästa saltet är vacuum salt tabletter men de brukar vara 25 kilos förpackningar, kanske väl mycket.
Hur är det med den tjocka fisken.
#20 - 6 februari 2006 12:55
[quote=Kramfors]1,5 dl jodfritt grovsalt utrört i varmt vatten, det är ca 160 gram, salt ska alltid doseras efter vikt.
Tänk på att dra bort den volym som grus, pump har, salt är relativt ofarligt för de flesta fiskar.
Bästa saltet är vacuum salt tabletter men de brukar vara 25 kilos förpackningar, kanske väl mycket.
Hur är det med den tjocka fisken.[/quote]

:) Okej.. Får fixa det nu, så får man se vad som händer..

Jodå den verkar må bra, uppblåst, men bra.. Var juh tvungen att ge de andra firrarna lite mat.. Så den passade på att äta lite då.. Så aptiten är det inte fel på.. Men har märkt att den gärna vill vara uppe vid ytan.. Men verkar inte ha några större problem att ta sig till botten. Den är där och bökar på nu :D.

Du som verkar vara väldans duktig på dessa fiskar kanske vet hur man kan se könskillnad på dom, förutom det man märker just under lekperioden..
#21 - 6 februari 2006 13:05
Varför den inte ska äta är att problemet kan var så enkelt som förstoppning vilket kan bli bra vid högre temp.
Fiskarna klarar sig någon vecka utan mat.
#22 - 6 februari 2006 22:22
Hej Tiindraa
Jag har försökt skicka inlägg till dig men det har blivit så avancerat på Zoopet att du måste vara mycket datakunnig för att kunna använda alla funktioner.
Jag tror inte att din slöjstjärt har bukvattensot.Dom flesta fiskar brukar inte överleva och definitivt inte ha aptit!!
Däremot kan dom få svamp-dåliga vattenförhållanden) eller så har den vuxit.En del slöjstjärtar får mycket stora magar när dom växer.
MVH Marita
#23 - 6 februari 2006 22:46
troligen bukvattensot eller njurinfektion! behandlas med -sera baktopur direct- väldigt starkt preparat så du måste ta ur fisken och behandla separat. behandlas den i sitt vanliga kar ska man ta ur filtret under behandl. eftersom det tar död på alla goda bakterier där!
#24 - 6 februari 2006 22:47
[quote=Kramfors]Varför den inte ska äta är att problemet kan var så enkelt som förstoppning vilket kan bli bra vid högre temp.
Fiskarna klarar sig någon vecka utan mat.[/quote]

Hej hej igen..

Tack för alla svaren jag har fått :)

Var iväg till djuraffären där jag köper mina saker och tog med fisken..
Han ville inte konstater att den hade bukvattensot. Men han trodde inte att den skulle överleva. :(

Så nu sitter den i "sjukstugan" för att se ifall det blir bättre.. Märkte att den tyvärr spottar ut maten.
Men annars är den pigg och allert. Har upptäckt 2 st svarta prickar vid fjällen, sen en svampliknade vi ena sidan på magen..

Så den verkar noga vara sjuk :( ..

Men man får väl vänta och se.. Kanske bäst att ta bort den iaf.
#25 - 6 februari 2006 22:47
dem kan leva ett bra tag i detta tillstånd!
#26 - 6 februari 2006 22:50
[quote=sunkan aspidoras]troligen bukvattensot eller njurinfektion! behandlas med -sera baktopur direct- väldigt starkt preparat så du måste ta ur fisken och behandla separat. behandlas den i sitt vanliga kar ska man ta ur filtret under behandl. eftersom det tar död på alla goda bakterier där![/quote]

Okej, köper man det i vanlig djuraffär ?

Kan man använda det även om sjukdomen är långt framskriden ?
#27 - 7 februari 2006 00:46
andreassofus; menade 'Tiindraa' såklart. :) Måste ha läst fel.
#28 - 11 februari 2006 18:00
man kan ju anse att visa varianter av guldfisken är för grova å missbildningar.
#29 - 11 februari 2006 23:38
tror att om den ater och verkar ok i ovrigt sa ar det inget allvarligt... ar det en hona el hane??
#30 - 12 februari 2006 18:41
[quote=sussia]tror att om den ater och verkar ok i ovrigt sa ar det inget allvarligt... ar det en hona el hane??[/quote]

Den spottade juh ut maten jag gav och visade nästan all syptom för bukvattensot.

Men var förbi en annan djuraffär som sa att det kunde vara innre parasiter.
Så jag började behandla den med sterazin, nu har den sin vanliga form igen. Och skitet ser ut som det ska. Dvs den tunna genomskinliga e borta.
Har inte sett att den har spottat ut maten heller :) ..

Tyvärr så har den fått en massa svarta fläckar på sig efter jag började med sterazin, har ingen aning om varför.

Vet inte ifall det är en hona eller hane. Kan juh vara lite svårt att se på slöjisar. Men har läst hur man kan se skillnad. Men det är juh nästan bara när dom har lekperiod.
#31 - 14 februari 2006 15:44
Hur stora är fläckarna, och var sitter de?
Kan du ge oss värdet för ammoniak i vattnet? Har det varit högt kan fisken ha fått skador på skinnet. Svarta fläckar betyder att det läker.
#32 - 14 februari 2006 17:38
[quote=Insomniac]Hur stora är fläckarna, och var sitter de?
Kan du ge oss värdet för ammoniak i vattnet? Har det varit högt kan fisken ha fått skador på skinnet. Svarta fläckar betyder att det läker.[/quote]

Dom är ganka stora.. Men har märkt att endel försvinner och endel uppkommer...
TYvärr har jag inte tillgång till att kolla värdet nu.. Men h*n är i eget akvarium nu under behandlingen..

Eftersom fläckarna uppkom när jag började med sterzin, så är det juh läkningen :)
#33 - 14 februari 2006 20:43
Hej:-)
De svarta fläckarna kan bero på "färgförändring.De flesta slöjstjärtar kan få fläckvis svarta fläckar partier när dom"växer upp".
T.ex en röd slöjstjärt kan få fläckvis svarta fenor och blir sedan helt röd.
MVH Marita
#34 - 14 februari 2006 22:54
Det brukar ta flera månader, inte ett par dagar, så förmodligen är det läkning.
#35 - 14 februari 2006 22:58
Hej Insomniac:-)
Det brukar inte ta flera månader.Ofta händer det under ett par veckor.
Tyvärr eftersom det innebär att du inte alltid vet vad du "köper" för färg på slöjstjärten.
MVH Marita
#36 - 9 mars 2006 20:13
Tiindraa, hur går det med fisken?
#37 - 1 april 2006 20:07
[quote=Insomniac]Tiindraa, hur går det med fisken?[/quote]

Hej hej..

Jodå fisken repde sig, men tyvär lyckades den fastna i pumpen på något vänster, så det gick inte vägen iaf :(
#38 - 1 april 2006 23:03
Ajdå, tråkigt att höra.. Du gjorde vad du kunde för att den skulle må bättre iallafall, så det ska du ha beröm för!

Annons