Sjuk fisk?

#1 - 6 februari 2010 16:33
[SIZE=3]Hej .[/SIZE]
[SIZE=3]Jag har två stycken guldfiskar i en glasskål , har haft dom flera månader utan problem , men för en vecka sedan så såg ja att den ena fisken låg på botten, Jag har sätt att fiskarna legat på botten och sovit men denna gång så sov han inte utan han låg bara där han var seg i allt han gjorde , ibland kom han inte ens upp till ytan , men den andra fisken puttade på så han kom upp sen sjönk han snabbt till botten , så höll det på ungefär två timmar sen var det full fart på han igen.
men nu idag så såg ja att samma fisk låg på botten igen fast denna gången på sidan , plus att denna gång orkade han ta sig till ytan men ibland uppoch ned och så , jätte knepigt, han snurrade runt , simmade uppochned .m.m , vaad ska jag göra, vill inte att han ska dö. det jobbiga är att ingen fiskaffär är öppen nu .

:confused::confused::confused:
[/SIZE]
Tacksam för svar
#2 - 6 februari 2010 16:38
Hur stor skål har dina fiskar?
Det troliga är att effekterna av alldeles för liten vattenvolym ,med alldeles för stora fiskar i börjar visa sig nu.
Har du kollat nitrithalten i vattnet?
Akut kan du göra ett vattenbyte, och sedan göra det morgon och kväll tills du kan få tag på ett eriktitg akvarium till dem.

Har du något filter i?

Det är svårt att ge råd när man inte vet hur du sköter det,
Generellt kan sägas att det är alldeles på tok att ha guldfiskar i skål. Det är alldeles för litet för fiskar som kan bli två decimeter och leva i 20- 30 år. Guldfiskar är växtätare och som sådana bajsar de väldigt mycket. De kallas för bajsmaskiner.

Och ju mer bajs, desto mer föroreningar i vattnet blir det.
#3 - 6 februari 2010 16:56
Ja skålen rymmer iallafall 10liter de vet jag, och ja har två ungefär 10cm lång fiskar, :)
nitrithalten vet ja inte ens hur man mäter hehe , men ja har haft kontakt med en djuraffär för dom fick dåligt med syre i början , och då föreslog dom aquasafe men vattnet blev bara smuttsigare av det då slutade jag använda det, fiskarna mådde bättre av att va utan det. Jag har låtit vattnet stå innan jag har i vattnet till fiskarna ,

Vad menar du med filter? vad för filter?

Jag gjorde ett vattenbyte för ett tag sen , men ja bytte bara hälften av vattnet, dom har två växter i vattnet en hög växt och en låg , men dom har väldigt väldigt mycket utrymme ändå så ja tycker det är jätte konstigt, för det är bara ena fisken det har vart problem med den andra är skiit pigg och simmar runt som en galning ,

Buhu min fisk får inte dö =/

Tack för ditt svar Mumin, men vattenbytet värkar inte funka
#4 - 6 februari 2010 17:59
Jag vill helst inte komma med pekpinnar, men Mumin har rätt. Din skål är väldigt liten för två så stora fiskar. De skitar ner vattnet snabbt. Ammonium och nitrit är osynliga så vattnet kan se rent ut. Du har inget filter som hjälper till att rena vattnet, därför måste du göra täta vattenbyten. Byt hälften av vattnet 1-2 ggr per dag och använd gärna aquasafe, det stämmer inte att aquasafe kan göra vattnet smutsigare, möjligen kan det fälla ut föroreningar som tidigare var lösta i vattnet och få det att se smutsigare ut.

Försök skaffa någon form av filter som renar vattnet och ser till att det blir lite rörelse på ytan som syresätter vattnet. I din skål kan det passa med ett filter som drivs med en luftpump. Men egentligen borde du ha ett mycket större akvarium. För slöjstjärtar rekommenderas minst 120 liters akvarium, se nedanstående länk. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
#5 - 6 februari 2010 21:22
själv har jag 2 liter vatten per cm[FONT=Times New Roman][SIZE=1][FONT=Times New Roman][SIZE=1]2[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT] fisk så vatten mängden i din skål är för lite för dom fiskarna enligt mitt tycke som hörnsten skrev 120l akvarium skulle sitta fint för dom
#6 - 6 februari 2010 22:26
Emmaa skrev:

Buhu min fisk får inte dö=/

Vadå Buhu... det finns ju hur mycket information som helst här på zoopet och övriga nätet om vad som krävs för att få ett akvarie att fungera och för att hålla guldfiskar, sånt ska man ta reda på om man bryr sig tycker jag!
#7 - 6 februari 2010 22:51
Hoppas att detta är ren obetänksamhet från din sida. Gulfiskskålar tycker jag är rent djurplågeri.:mad:

//Roger
#8 - 7 februari 2010 00:44
åheim skrev:
Vadå Buhu... det finns ju hur mycket information som helst här på zoopet och övriga nätet om vad som krävs för att få ett akvarie att fungera och för att hålla guldfiskar, sånt ska man ta reda på om man bryr sig tycker jag!

Men herregud människa om du bara ska va här för att klaga behöver du inte ens kommentera, Om dom på djuraffären sa att ja kunde ha dom i den så är de klar jag har dom i den , jag frågade innan eftersom de var där ja köpte skålen , så ge dig , bort från mitt inlägg bara.

Tack för alla bra svar från er andra : )
#9 - 7 februari 2010 00:47
lofstrog skrev:
Hoppas att detta är ren obetänksamhet från din sida. Gulfiskskålar tycker jag är rent djurplågeri.:mad:

//Roger

Samma sak dig , varför ens kommentera då du bara har skit att säga,

Jag frågade på djuraffären då ja köpte fiskarna , jag skulle aldrig haft dom i en skål om dom inte sagt att ja kunde ha det,

Jag är tacksam för vettiga svar jag fått, min fisk lever ännu och imorgon åker ja till djuraffären för min fisk har infektion i ena simblåsan, :(
#10 - 7 februari 2010 00:53
Emmaa skrev:

Jag frågade på djuraffären då ja köpte fiskarna , jag skulle aldrig haft dom i en skål om dom inte sagt att ja kunde ha det,

Jag är tacksam för vettiga svar jag fått, min fisk lever ännu och imorgon åker ja till djuraffären för min fisk har infektion i ena simblåsan, :(

dom kanske sa så för att sälja den?
#11 - 7 februari 2010 01:15
august1996 skrev:
dom kanske sa så för att sälja den?

HAHA , sa så för att sälja den?
Nej det gjorde dom absolut inte, varför ska en bra och en populär djuraffär ljuga för sina kunder för att få saker sålt? tror inte dom vill att folk snackar dåligt om deras butik, det vill väl ingen
#12 - 7 februari 2010 02:40
Emmaa skrev:

Nej det gjorde dom absolut inte, varför ska en bra och en populär djuraffär ljuga för sina kunder för att få saker sålt? tror inte dom vill att folk snackar dåligt om deras butik, det vill väl ingen

Är du verkligen så naiv att du tror de inte säger saker för att få sälja?

Guldfiskar/slöjstjärtar är INTE okej att ha i en skål på 10 liter. Säger inte din hjärna åt dig att det är fel att ha en fisk som blir 20 cm som fullvuxen, och stor som en vuxen mans knytnäve, i en skål med vatten som inte är mycket större än så?

Iaf. Du behöver ett filter där goda nedbrytande bakterier kan bosätta sig och bryta ned ammonium och nitrit. Annars ackumuleras de giftiga ämnena och det blir en lång och plågsam död för fisken. Att lyckas få den mängd goda bakterier i en skål på 10 liter är oerhört svårt, speciellt när du har skitmaskiner i skålen.

Man har ett ansvar att läsa på om de djur man skaffar, men givetvis tycker jag att affären har en skyldighet att berätta sanningen om fiskarna man köper. Det är RENT skitsnack att två slöjstjärtar kan må bra i en skål på 10 liter.
#13 - 7 februari 2010 02:59
Kanske är en såndär tråd att få igångfolk.....
#14 - 7 februari 2010 05:43
Emmaa skrev:

Ibland är sanningen hård. Men i det här fallet har du faktiskt bara dig själv att skylla.
Det är ALLTID djurägarens ansvar att ta reda på hur man ska sköta om sina djur. Ingen affär kan ta över det ansvaret från dig.

Du har helt enkelt gjort bort dig.

//Roger
#15 - 7 februari 2010 09:16
jag undrar vilken affär det var du köpte fisken från ?? :)
#16 - 7 februari 2010 09:52
Emmaa skrev:

I den butik jag handlar vägrar de sälja guldfiskar till folk som kommer och envisas om att hålla dem i små skålar eller små akvarier men tyvärr är inte alla butiker lika kunniga eller ens bryr sig... Gå till en annan butik Emmaa och kolla gärna lite på artbeskrivningarna här på zoopet innan så att du vet vad som gäller, så kanske du kan lära personalen i butiken nåt:)
#17 - 7 februari 2010 09:52
Borde inte det här med guldfiskar i skål räknas som hets mot folkgrupp? Mot akvarister dvs... :) haha
#18 - 7 februari 2010 10:06
Har trollen måhända vaknat tidigt i år?
#19 - 7 februari 2010 10:14
En sak som gäller oavsett vilket djur man köper är att ta reda på fakta själv. Lita aldrig på vad människor med vinstdrivande syfte säger.
Om en djuraffär hade sagt att en chihuahua Klarar sig bra att gå på en kattlåda, är det då sant? Jag har varit med om veterinärer som sagt till mig att det var farligt att ge kött till kattungarna. Den enda födan som var okej var naturligtvis torrfoder. Sanning? Nej. När jag frågade efter icke klumpbildande kattsand i en djuraffär fick jag till svar att det fanns inte, att all sorts kattsand ska klumpa sig. Sanning? Nej.
Jag har lärt mig själv att gå på hårt för att inte bli lurad fler gånger. Jag har även lärt mig att välja rätt person o butiken. För några dagar sedan så skulle vi handla växter. Det fanns massor av välja mellan till akvarier. När jag sade att jag vill ha riktigt akvarieväxter som håller länge gick helt plötsligt hälften av sortimentet bort.
#20 - 7 februari 2010 11:44
Jag köpte det på arken zoo,
#21 - 7 februari 2010 12:00
Så här är det:
Guldfiskar plågas om de bor i en skål på 10 liter. De är dammfiskar o ska egentligen vara i utmhusdammar o liknande. Ska du ha dem i ett akvarium är det MINST 200 liter som gäller.

Du måste ha ett rejält filter i och med att guldfiskar smutsar ner jättemycket och nitrit kommer bildas som tar död på dem.

Syre ska ha såklart ha också i form av en pump. Aquasafe tillsätter vä inte syre i vattnet:confused:

Du vet inte vad ett filter är skriver du, du vet inte hur man mäter nitrit "hehe" och du tar inte till dig ett skit av vad folk här säger åt dig. Vill du dina fiskar väl lyssnar du.
Djuraffären som gett dig dessa råd kan inte vara annat än förbaskat OSERIÖS. Allt du säger att de har sagt är väldigt fel!

Skaffa större akvarium, sätt i filter o pump, läs på om fisken du ska ha annars ska du lämna tillbaka dem på en gång! I detta läget plågas dem hos dig.
#22 - 7 februari 2010 12:11
Emma, sanningen är grym ibland. Men jag måste hålla med de andra.
Det snudd på djurplågeri att ha två guldfiskar i en sån liten skål. Det är också näst intill omöjligt att få till en bra balans på vattnen där så fiskarna mår bra.
Och det verkar inte vara en seriös zoohandlare, utan han vill bara sälja. Antagligen insåg han att du kanske inte skulle handla om han talade om HUR stort akvarium dina fiskar egentligen skulle behöva, så han sa dig att det gick bra, så han skulle få sälja.

får tänka lite såhär: Det är en handlare, och han behöver sälja för att tjäna pengar.
Här på forumet är alla kunniga om fiskar och hur de vill ha det, för att de är intresserade av att fiskarna mår bra. Ingen tjänar pengar på det. Bara kunskap. Vem tror du har rätt??
Det är ingen här som säger emot dig för att vara elak, utan för att hjälpa dig. Så du behöver inte bli otrevlig i svaren. Du tog ju själv kontakt och frågade.
#23 - 7 februari 2010 15:19
Emmaa skrev:

Arken Zoo i eskilstuna ???
Bilagor:
#24 - 7 februari 2010 16:44
Emmaa skrev:

Byt butik - och tala om för "Arken Zoo" att du gör det och varför.
#25 - 7 februari 2010 23:17
Snälla Emmaa, du är 18 enligt din profil, inte 11!!
Klokt och bra att ställa frågor när dina fiskar inte mår bra, men du måste ju lyssna på de svar du får!!
Du får ju rösta i valet i höst och vara med och bestämma om Sveriges framtid, då måste du väl i fridens namn kunna ta reda på lite info om dina fiskar!!
Samt förstå principen bakom ett vinstdrivande företag som en zooaffär.

Traska nu ner med dina guldfiskar till affären som sålde dem till dig och skäll ut dem för att de sålde fiskarna på alldeles fel grunder. Begär pengarna tillbaks!!
Vill du behålla firrarna så får du skaffa ett större akvarium till dem. Det hela är inte svårare än så.

Annons