Ursprungligen skickat av mats m
Hej.
Dom kan ha blivit förgiftade av sig själva.När man inhandlar malar så skall man förfara på följande sätt.
Ett.En fisk i varje påse.
Två.Byt det vatten som fisken har blivit upp plockad till efter fångsten,se till att få nytt vatten i påsen inan förslutningen.
Det är nämligen så att fisken utsöndrar ett gift när den stressas vid fångsten.Det är inte många som känner till det här,så har man otur så dör fisken efter ett tag.Det gäller alla Corydoras.
MVH Mats
Jag har också läst om det där - men jag har även läst att det inte är så vanligt! Enligt min källa har det endast rapporterats fall av självförgiftning hos c. sterbai samt bland arter med ljusfärgade taggar i bröst och ryggfenor.Dessutom-varför skulle det ta så lång tid för dom att dö i sådana fall??I Gladalfs fall inom en period av 2 mån. Jag har även läst att vid självförgiftning brukar dom piggna till när dom läggs i rent vatten. Giftet dom producerar vid stress är till för att stöta bort rovdjur. Däremot kan det kanske vara så att deras immunförsvar var försvagat efter transport.. Först från odlare/fångst till zooaffär och sedan hem till er. Men det är bara en teori förstås. Corydoras som fångas under torrperioden brukar ha ett nedsatt immunförsvar redan vid fångst-så dessa kan vara extra känsliga. Nu säger jag inte att era corydoras var VF utan skriver bara generellt.