Sjuk Golden nugget L-177?

#1 - 8 mars 2009 09:53
Hej. För 2,5 veckor sedan köpte jag en jättefin L-177 ca 8 cm.
Den var pigg, framme, åt maltabletter ihop med de andra mm.
Den första veckan gick den enbart ihop med malar & småfiskar, sedan flyttade jag över mina små/mellanstora guldsömmar, jack d & zebror till detta kar.

Därefter har min golden nugget varit still. Suttit mest på en rot & inte varit aktiv.

Igår såg den död ut då den låg på sidan lutad mot en sten, försökte flytta lite på den då tippade den först över på rygg, gjorde ett tafatt försök att suga sig fast på rutan & simmade iväg & där har han suttit i 12 timmar helt still på botten, andra malar simmar rakt på den utan att den flyttar på sig.
Det finns inga synliga tecken på sjukdom på kroppen. Den verkar också ha slutat äta.
Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? :confused:
#2 - 8 mars 2009 10:12
Hur ser magen ut på den, är den insjunken?
#3 - 8 mars 2009 19:40
Nej inte nämnvärt. Han ser inte undernärd ut. När jag köpte honom tog handlaren upp malen och tittade på magen för att se att den var ok.
Men han sitter still på samma plats i timmar. Nu hr han suttit med vitt uppspärrade fenor i över 4 timmar utan att röra på sig.
Helt sjukt. De övriga fiskarna/malarna mår bra. Är det kanske ett specifikt beteende hos baryancistrus arten?
Passiviteten menar jag?

:(
#4 - 8 mars 2009 20:22
De jag har gömmer sig för det mesta under dagarna, men inte för den delen vara inaktiva. Det låter inte som ett friskt beteende din mal har, och tyvärr är det inte lätt att hjälpa dig heller...
Men jag håller tummarna iaf:).
#5 - 8 mars 2009 21:19
Nu dog han...

Malen stog och dog med uppspärrade fenor. Han började blekna lite och när min l-316 mal började äta på malens fenor & den fortfarande stog på samma plats orörlig insåg jag att den dött.
Har haft den i exakt 17 dagar. Den först tiden var den hur pigg som helst, men sedan de arga cikliderna kom in i karet har den inte tagit några algtabletter alls.
Magen var inte insjunken. Inga yttre tecken/skador.

Låt se, vad jag har förändrat sedan malen sattes i är:
2 delvattenbyten 10%. (Det senaste vattenbytet igår) tog jag i ett annat beredningsmedel (aquasafe) istället för easylife samt 2 tsk salt.

Isättning av en snowball lda33 3 dagar efteråt. De kom från samma kar i samma affär & den andra malen mår bra, men den äter inte heller några algtabletter men verkar äta rot. Bara nu inte den dör också.

Men visst, är man med i leken, får man leken tåla.
:(

Annons