Sjuk guppy

#1 - 26 juli 2010 19:13
Jag har letat runt så gott jag kunnat nu i jag vet inte hur lång tid, så tror inte detta har skrivits om innan så gör det nu..
Har förlorat tre guppys under några veckors tid och visst den första åkte upp i pumpen, den andra vetja inte för jag hade varit borta i två dagar..

Den tredje dog dock under natten efter att ha spenderat en stund i ett eget akvarium medan jag försökte hitta information om vad de kan ha varit, men man måste sova och nu när jag vakna var den inte levande..

Jag tänkte inte så mycket på det förrän jag insåg att min hane har fått krökt rygg, han har levt i evigheter känns det som och han har avlat sig x antal gånger eller vad man ska säga.. Har alltid varit pigg och glad och nu är jag nervös att det kan va en sjukdom som sprider sig mellan guppysarna..

Honans bakfena/stjärt vad man nu kallar det fungerade inte, hon var som förlamad och gjorde vad hon kunde med fenorna för att hålla sig vid ytan dock efter ett tag fungerade bara vänsterfenan, jag såg lite senare att hon hade en röd fläck på bakfenan och tja efter min sovperiod när jag vakna imorse hade hon blivit gul under fenorna..

Aldrig sett något liknande och kollat många sjukdomar och symptomer men hittar inget som stämmer på detta.. Trodde först det var gälmask men nu är jag inte lika säker..

Alla tips och alla information är välkommen då jag är helt ovetande nu..

[SIZE=4][COLOR=Black](det ovan är skrivit för ett tag sedan men postade då bland levandefödare så det är borttaget och flyttat hit i hopp om hjälp)[/COLOR][/SIZE]

http://www.imagehost.se/images/nyi22c7p.jpg
http://www.imagehost.se/images/cq2q3bou.jpg
http://www.imagehost.se/images/it4uxbad.jpg

Tja jag vet inte om det syns så bra men det är bild på en av guppy honorna som nu gått bort.. (tog bilderna medan hon levde i hopp om att jag skulle något som kunde hjälpa henne, men icke)

Införskaffat två nya honor samt en ny hane och alla mår bra, även de andra gamla ser ut att må bra, men neontetrorna har fått vita prickar på fenorna, annars är de pigga och har bra färg och alla fiskar i stort ynglar (guppysarna-svärdbärarna o platysarna iaf).

Jag vill mest få svar ifall det är något som kanske är kvar o kanske därför neontetrorna blivit prickiga, även om resten mår bra så vill jag inte ha fler sjuka..

-temperatur normal
-byter ca 20-30% vatten en gång i veckan, storstädning lite mer sällan
(filter och grus)
-samt använder hjälpmedel som ska stabilisera vattnet (sera bio nitrivec & sera aquatan)
-ph är ca 7 men det har det alltid varit..
#2 - 26 juli 2010 19:22
Krökt rygg på guppy och framförallt honor brukar vara ett ålderstecken.

Men vita prickar på neontetror har jag för mig är ngn form av sjukdom. Inte säker på vilken utan låter någon annan svara på det.
#3 - 26 juli 2010 20:04
Mekket, du ska inte rengöra filtret ofta (måste du det är det alldeles för litet för belastningen) och aldrig storstäda akvariet!;)
#4 - 27 juli 2010 07:11
har fortfarande filtret kvar som kom med akvariet, enligt affären ska de rensas en gång i månaden o bytas helt en gång om året.. Så gör la precis som dom säger.. Klart man måste rengöra grusen :S Sist jag storstäda va grusen helt grön och äcklig.. blev nästan rädd att de skulle växa skit bland grusen..(haha skämt) ech fiskarna blev glada därefter och de har aldrig varit något problem på den fronten.. de e icke där problemet ligger..
#5 - 27 juli 2010 10:41
mekket skrev:
har fortfarande filtret kvar som kom med akvariet, enligt affären ska de rensas en gång i månaden o bytas helt en gång om året.. Så gör la precis som dom säger.. Klart man måste rengöra grusen :S Sist jag storstäda va grusen helt grön och äcklig.. blev nästan rädd att de skulle växa skit bland grusen..(haha skämt) ech fiskarna blev glada därefter och de har aldrig varit något problem på den fronten.. de e icke där problemet ligger..

definiera "rensa" när det gäller filtret. om det är ett sånt filter som sitter på kanten kan du ta isär filtret och "tvätta" det lite i akvarievattnet eller möjligtvis under kranen, men någon större rengöring av filtret behövs i stort sett aldrig. definiera även "rengöra gruset" är det väldigt smutsigt, vilket jag tycker att det låter konstigt att det skulle vara om du har en bra balans i karet, kanske du möjligtvis kan ta bort lite ytlig smuts med någon såndär sug-grej men ta upp och diska gruset är ingen bra idé, sitter en massa bra bakterier på det.
#6 - 27 juli 2010 10:42
en annan sak. vad har du för grus och inredning i karet och hur stort är det?
#7 - 3 augusti 2010 22:23
där e förmycket grus i karet, det är väldigt tjockt lager av de så malen kommer inte åt o tvätta de men de känner jag till, dock diska grus? de e väl lite att ta i, men helt enkelt skölja av de när de blivit skitit får man göra.. filtert är ett sådant man tar ut o tvättar av för att de inte ska bli förstoppat, de blev jag informerad om redan när jag köpte systemet, men någon som har tips på bättre filtersystem som man inte behöver skölja av e välkomna..

Men efter ett besök till fiskbutiken med frågan fick jag höra att min döda växt kan ha orsakat de så fort.. Nitrit halten? om jag minns rätt berodde de på, den hade varit död i ca 3 dagar innan de första fiskarna blev sjuka.. Skriver detta mest för att informera andra om att ta ut de döda växterna så fort som möjligt, lät min sitta kvar då jag hade tänkt köpa ny o byta ut den gamla samtidigt som jag satte ner den nya..

men alltså en dålig idé, bättre att ha lite ont om växter tills man har tid att sätta in den nya friska.. men svärdbärarna, platysarna o malen har klarat sig, dock de stackars guppysarna, silverhajarna o neonen har alla dött pågrund av de.. Köpte vita prick medicin med så de har hjälpt lite, förmodligen därför de finns dom som klarat sig.. har även införskaffat en ny frisk växt.. :)
#8 - 3 augusti 2010 22:52
Mekket lita inte på allt de säger i butiken de vill gärna sälja extra grejer. Döda växter bör tas bort med en gång eftersom vattnet blir dåligt när de ruttnar.
#9 - 9 augusti 2010 07:38
Nej då, dom va inte ute efter att tjäna pengar just vid de tillfället, jo om möjligtvis de ville tjäna på att jag köpte en ny växt..
Haft akvarium hela livet men förut kunde man fråga farsan om något hände (vilket i stort aldrig hände) så nu när fiskarna bara störta kunde jag inte koppla de till den döda växten.. Men det gick fortare att höra med butiken då det är svårt på ett forum att lista ut de..
Här är nog bättre att bara dela med sig av tips än o få reda på vad en sjukdom beror på :D

men får tacka för försöken :) Nu är alla som e kvar pigga o glad, även sett en guppy bland växterna så alla dog tydligen inte.. Ska dock vänta tills de blir bättre balans innan jag köper in nya fiskar, antar att de tar ett tag innan de blir helt bra igen..

Annons