Sjuk guppy hona? Simmar svagt o flyter lodrätt

#1 - 3 september 2010 16:38
Akvariet har gått sedan i juni., 54 L och på 26-27 grader.
PH e på 7.3

Så jag har en guppy hona som har sett rätt hängig ut. hon har varit bakom pumpen och dem andra fiskarna har låtit henne vara helt. Hon har chippat efter luft bara, inte simmat ner eller så.

Kom hem från skolan idag och kollade, hittade henne inte först och började leta. hon låg under min växt rakt upp o ner, med nosen nere.
Jag lade henne i saltbad, där de gick till och från. I början tog det bara några sekunder innan hon rätade sig, och allt såg helt ok ut. simmade runt, åt och var helt normal. men det varade inte alls länge. efter bara några minuter så låg simmade hon konstigt, och ibland på sidan så jag lade ner henne i akvariet igen. Först simmade hon normalt, sen fick hon typ, fnatt. Simmade väldigt fort runt och in i glaset, sen hängde hon upp o ner igen vid pumpen.

Sen så var hon mot botten ett tag, fortfarande upp o ner, jag vet inte hur ofta jag får göra saltbad. så tänkte låta henne vara en timme eller två åtminstone o söka vidare hur ofta man får de.
Sen såg jag att min ena guppy hanne började bita i hennes fena.
(han har varit ny ett tag, sett att dem andra hanarna fått trasiga fenor så jag misstänker honom. En väldigt fin guppy, gul kobra.)
Så hon fick hamn i en egen bunke där hon kunde vara ifred. Det är lite till och från med henne. ibland så simmar hon runt o försöker komma i balans. ibland bara runt på samma stället med nosen neråt helt lodrätt.
Nu för tiden simmar hon lite neråt, men mest på sidan, som om hon har svårt med balansen.
Hjälp?
:(
#2 - 3 september 2010 18:04
... Någon? DX hon simmar väldigt svagt.
#3 - 7 september 2010 20:04
Är hennes stjärtfena ihopdragen?
#4 - 7 september 2010 23:05
Det skulle hjälpa om du skrev andra värden på vattnet än bara pH. Tänkte främst på nitrit (NO2), nitrat (NO3) samt ammoniak (NH4). Hur många fiskar har du? Hur många hade du i från början när du startade karet och hur många har du lagt till efteråt?

Är hon uppsvälld eller normal i kroppsformen?
Har hon uppvisat några andra kroppsliga förändringar? Har hon ändrat sig i färg, fått vita eller guld/bruna prickar? Några andra yttre förändringar över huvudtaget?

Några andra fiskar som uppvisat konstigt beteende eller förändringar? Har några "försvunnit"?

Du sa att andra fiskar hade trasiga fenor och du misstänkte en guppyhane. Kan du ta en bild på hur de trasiga fenorna ser ut? Det i sig kan faktiskt vara symptom på sjukdom. Att hanen bet på din sjuka guppy behöver inte betyda att han angripit andra fiskar. Fiskar börja äta på sina sjuka kamrater när dessa är riktigt illa därhän och på väg att dö.

Annons