sjuk gurami (bölder/knölar)

#1 - 22 december 2004 07:27
Ser verkligen inte bra ut, han har rosa knölar på kroppen. Jag har tittat på hundratals bilder på sjukdomar, men inget som är i närheten av det han har.
Det är som små knutor, ca 1-2mm i diameter, rosa... Annars är han ganska pigg, kanske lite deppig efter att han tjej simmade vidare (hon hade EN liten knöl och fick ett sår på ena sidan. Tetrorna var på henne som flugor på skit)

För att jag ska ha en aning om vad som kan göras för att få bort hans problem måste jag ta reda på vad problemet är. Tyvärr kan jag inte skaffa någon bild, han är ingen linslus, och när han väl är framme så gömmer han sig bland de andra fiskarna (tetror och platy)
#2 - 26 december 2004 10:55
Det låter som om du har fått ett virus. Kolla den här sidan http://www.fishyfarmacy.com/fish_diseases/skin_disorders.html Lymphocystis kanske?
I och med att honan hade ett sår kan det ju vara en bakteriell infektion typ Aeromonas eller Pseudomonas som ger små blodiga knölar som spricker upp.
Hoppas detta varit till någon hjälp.
#3 - 26 december 2004 11:05
hej! kan det inte vara småsår efter att tetrorna har bitit? känner igen det där lite, när jag köpte sebrafiskar ("färdigförpackade") i affären hade de småsår vilka jag tror uppkommit då för många fiskar gått på en liten yta, de har helt enkelt bitit varann.

hur stort akvarium har du då? kan du inte flytta över guramin till nått annat akvarium då? Dessa ska väl gå med lugna fiskar? (eller det kanske bara är mosaikguramin...) vad är det för gurami du har då?
#4 - 28 december 2004 19:33
Det var en "vanlig" dvärggurami... den dog...

Ingen av de sjukdomssymtomen jag har läst har passat in på mina fiskar... Såren de fått är helt klart något som uppkommit då de blivit för svaga för att simma i väg när tetrorna kommer för nära...

Ärligt talat såg knölarna mest ut som vårtor... Kändes likadant också... Jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande så jag blir inte ett dugg förvånad om ingen vet vad det är, men jag undrar bara om det kommer att spridas vidare till de som bor kvar i akvariet? Kommer bli dyrt att medicinera de 600litrarna, även om man sänker vattennivån till hälften... Fan, jag som precis hade fått allt annat att fungera *muttrar*

Annons