Sjuk kampfisk? Svullen gäle

#1 - 17 augusti 2010 09:52
Har en blå kampfisk, med lite rött på fenorna. nästan vit mage och ljusblå på sidorna av gälarna.
Hans vänstra gäle ser svullen ut, så pass att om man ser honom från höger sida kan man se gälen på vänster sida. den står ut en bit och har en vit prick mitt i de hela.
Igår kväll höll han sig bakom pumpen för sig själv. han brukar hålla sig själv men inte så pass att han gömmer sig.
men omman bortser från att han är där ett par gånger så värkar han frisk, simmar runt som vanligt. letar efter yngels om han äter upp.
fenorna verkar de inte vara något fel på.

Han bor i ett 54L
25 grader och 7.3 i PH. fick veta att jag hade nitrit i vattnet, inte mkt men skulle byta för säkerhets skull så jag har gjort det och allt verkar vara som de ska nu.
Ska lägga upp en bild så fort ajg fått en som man kan se ordentligt på. ska jag lägga honom i saltbad? har gjort de med guppysen, ska man göra de med kampfiskar också?

Oh, Akvariet har gått sedan ibörjan av sommaren.
Byter 30% ungefär varje vecka, förrutom förra då ajg bytte mer pga av nitriten
#2 - 17 augusti 2010 10:23
Låter mycket tråkigt!
Tyvärr kan jag inte g några svar på ditt problem, kan ingenting om sjukdomar osv. Men ändå tråkigt!
#3 - 17 augusti 2010 11:29
Att få en nitritspik så långt efter uppstart låter konstigt, menar du inte nitrat? Om inte så har du problem antingen med matningen eller/och filtreringen. Du har inte rengjort filtret och annat för hårt?
#4 - 17 augusti 2010 11:49
kan ha varit nitrat. han som stod i kassan pratade lågt o var inte direkt på topphumör för att orka förklara vad det var. han sade bara att jag skulle byta vatten ofta så det har jag gjort.

Rengjort filtrering för mkt kan vara möljligt. jag placerade ommin hornsäv och mkt små blad fastnade i pumpen så jag slköjde bort de.
Kan de vara något med min kampfisk som har me de o göra må tro?
#5 - 18 augusti 2010 06:14
någon som kan hjälpa? D:
#6 - 18 augusti 2010 09:03
Kan du inte ta en bild så är det lättare och bedöma vad det kan vara? Du kan alltid börja med att höja temperaturen till 28 grader. Kampfiskar vill ha ganska varmt.

Annons