sjuk mal! vad är det och vad ska jag göra?

#1 - 11 oktober 2010 13:46
jag har ett akvarium på 375 liter med 7st ciklider och 2 malar. min stora mal har fått en "böld" i analöppningen, ser ut som han håller på att bajsa ut ett lingon. det är mitt första problem. mitt andra är en malawiciklid som har en svullen näsborre (om nu fiskar har näsborrar). jag undrar då vad det kan vara?
#2 - 11 oktober 2010 13:48
Bilder är alltid bra:)...
#3 - 11 oktober 2010 13:51
Välkommen hit.

lägg gärna upp bilder här istället för att maila då fler kan se om de finns här!

lägg upp på tex http://imageshack.us/ o sen klistra in länken här
#4 - 11 oktober 2010 14:14
darttavla skrev:
jag har ett akvarium på 375 liter med 7st ciklider och 2 malar. min stora mal har fått en "böld" i analöppningen, ser ut som han håller på att bajsa ut ett lingon. det är mitt första problem. mitt andra är en malawiciklid som har en svullen näsborre (om nu fiskar har näsborrar). jag undrar då vad det kan vara??

bilder finns här: http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#a7

Det går inte att se bilderna
#5 - 11 oktober 2010 14:19
precis. gårt inte se bilderna.- lägg upp på annat ställe
#6 - 11 oktober 2010 14:57
nu kan ni titta på bilderna :D
#7 - 11 oktober 2010 17:10
nej det går fortfarande inte! varför skapade du ett konto`???? det är ju bara ladda upp bilden så får man en länk till den som man postar här. nu måste man skaffa konto o ,logga in o grejja.

ladda upp bil- ge länk här.
#8 - 11 oktober 2010 17:22
Hannes kan inte vänta på att se din firre upp i häcken. hähä.
#9 - 11 oktober 2010 17:32
haha !! ne jag blir ju förbannad här :P nedå så illa är det inte :P förstår bara inte varför man gör det svårt för sig ibland.
#10 - 11 oktober 2010 17:41
hannesc skrev:
haha !! ne jag blir ju förbannad här :P nedå så illa är det inte :P förstår bara inte varför man gör det svårt för sig ibland.

Inte är det väl någon vi borde skicka på anger management-kurs här inte? ;)
#11 - 12 oktober 2010 06:52
ursäkta mig men jag måste vara puckad. jag lyckas inte få till en länk som fungerar. är det någon som har en handbok för idioter??
#12 - 12 oktober 2010 08:11
tinypic.com är också ett lätt sätt att ladda upp bilder.
Ladda upp bilden, klicka på den så den blir stor. Högerklicka och kopiera url-adressen :)
#14 - 12 oktober 2010 09:31
Nu funkar det, men kan tyvärr inte hjälpa angående bölderna :(
#15 - 12 oktober 2010 10:51
Det såg inte så kul ut.
På malen kan det bli knepigt att få den iordning igen, det ser ut som den fått någon bakterieinfektion, antingen i ett sår vid analöppningen eller i själva kloaken. I det fallet hade jag inte gjort så mycket annat än att se tiden an och vad som händer, det är svårt att medicinera mot något man inte vet vad det är.
På cikliden är bilden lite sämre, ser ut som HIH, Hål I Huvudetsjuka. Jag skulle nog fundera på hur dina vattenvärden är, och gör du inte det tidigare så kan du börja byta 25-30% vatten i veckan på karet för att få upp vattenkvalitén.
#16 - 12 oktober 2010 12:35
okej då förstår jag. men om cikliden har HIHsjukan. kan man medinicera det eller är det bara att vänta på att han ska dö? för just nu byter jag ca 25% av vattnet i veckan. och det har jag gjort sen jag fick akvariet.

men jag har funderat på om det kan ha med maten att göra?

Annons