Sjuk Molly?

#1 - 9 april 2008 17:16
Upptäckte, när jag kom hem från jobbet nyss, att ena av de två Molly´sarna - hannen - har någon vit prick på sin lilla ryggfena, samt någon vit slags bubbla på ena ögat!

Någon som vet vad han kan ha drabbats av? Han är inte skygg, och simmar på som vanligt nyfiken....men det ser otäckt ut, det där med ögat. Som någon slags vit svullnad.
#2 - 9 april 2008 17:33
Låter som bakterieangrepp/vita prick. Om du kan salta upp karet (1dl/100l) och höja temp något kan det hjälpa om det inte gått långt. Annars så medicinerar du med tex eSHa EXIT (för vita prick) och/eller med eSHa 2000 (mot bakterieangrep/svamp).
//Camilla
#3 - 9 april 2008 17:35
Okey, men hur farlig är vitaprick för fisken? Hur lång tid har jag på mig att börja medicinera dem? (för jag antar att samtliga får det nu då....att det smittar alltså?)
#4 - 9 april 2008 17:42
perfetto skrev:
Okey, men hur farlig är vitaprick för fisken? Hur lång tid har jag på mig att börja medicinera dem? (för jag antar att samtliga får det nu då....att det smittar alltså?)

Den är ganska farlig för fisken, om du inte saltar/medicinerar så kommer den nog att dö och så kommer dina andra fiskar också kanske få vita prick (eller vad det nu är)
#5 - 9 april 2008 17:44
Jamen hur snart!?
Alla zoo-butiker har ju stängt nu.

Är det bara att hälla i vanligt koksalt i vattnet alltså?
#6 - 9 april 2008 18:14
[INDENT]Japp vanligt salt[/INDENT]
#7 - 9 april 2008 18:26
Tack - har hällt i en deciliter än sålänge och studerar fiskarna.
#8 - 10 april 2008 04:57
Helst salt utan jod och klumpförebyggande medel. Tänk på att växterna inte blir så fina om man saltar upp karet. Allternativ kan du göra ett saltbad. Vitaprick sjukan smittar, du märker rätt snart om de andra åxå fått det för det brukar spridas som löpeld. Handla hem medicin så du har ett litet "fiskapotek". :) Aldrig fel att ha medicin stå.
//Camilla
#9 - 10 april 2008 06:08
Igår kväll sjönk hannen (som ännu är den enda med synliga prickar) ner mot botten invid en av stenarna och stod där nästan utan att röra sig. Honan simmade tätt förbi honom vid ett antal tillfällen, och då vaknade han till för en stund och följde henne. Sedan tillbaka till stenen och låg mot botten.
Jag trodde aldrig han skulle överleva natten, men han verkar pigg och frisk idag och simmar med honan som inget hade hänt. Dock med prickar all over!?

Ska iväg på lunchen o införskaffa medicin så att inte de tre nya malarna och honan åker på skiten också.
#10 - 10 april 2008 06:22
Byt endel vatten innan medicineringen. Köpte du corysar eller vart det något annat roligt? En del malar kan vara lite känsliga för salt. Själv har jag aldrig haft det problemet, men så du vet det i alla fall. Det kan ta ett par dagar efter medicinering innan du märker skillnad på prickarna. De kommer så småning om trilla bort.
//Camilla
#11 - 10 april 2008 06:27
Som nån skrev e det bra att ha ett husapotek hemma-vita-prick medicin, dropptester-nitrit, ph, kh osv. Det har man mkt nytta av.

Mvh Eva
#12 - 10 april 2008 06:59
C.Ciklid skrev:
Byt endel vatten innan medicineringen. Köpte du corysar eller vart det något annat roligt? En del malar kan vara lite känsliga för salt. Själv har jag aldrig haft det problemet, men så du vet det i alla fall. Det kan ta ett par dagar efter medicinering innan du märker skillnad på prickarna. De kommer så småning om trilla bort.

//Camilla

- Alltså, tillåt mig skämmas en smula såhär denna soliga morgon, men jag vet inte vad de heter *rodn*

Det blev iallafall tre stycken av den typen som är lite svartprickiga. Som zebra/leopard-mönster sådär. Pigga små gynnare som ganska omedelbart satte igång att utforska rötter och stenar : )

Nu tänkte jag köra den här konfigurationen sådär tio dagar eller något, för att sedan komplementera med tre röda Platys.....och senare även tre vita Molly´s.
#13 - 10 april 2008 07:00
EvaPeva skrev:
Som nån skrev e det bra att ha ett husapotek hemma-vita-prick medicin, dropptester-nitrit, ph, kh osv. Det har man mkt nytta av.

Mvh Eva

- Ja, jag trodde ju inte att jag skulle åka på vitaprick-sjukan direkt vid uppstart såhär med tanke på att jag försökt sköta allt minutiöst och enligt alla råd från er erfarna akvarietokar ; )
#14 - 10 april 2008 07:22
:p Så kan det bli ändå. Allt kan hända i ett akvarie! :D
Har du ingen bild på malarna så vi kan utröna vilken sort det blev? Finns ju en del som stämmer in på din beskrivning så att säga ;)

Mvh Eva
#15 - 10 april 2008 07:46
perfetto skrev:
Upptäckte, när jag kom hem från jobbet nyss, att ena av de två Molly´sarna - hannen - har någon vit prick på sin lilla ryggfena, samt någon vit slags bubbla på ena ögat!

Någon som vet vad han kan ha drabbats av? Han är inte skygg, och simmar på som vanligt nyfiken....men det ser otäckt ut, det där med ögat. Som någon slags vit svullnad.

kanske någon annan fisk har bitigt på han
#16 - 10 april 2008 08:13
Mollys är bland de fiskar som verkar få vita prick lätt tyvärr. Förr sa man att mollys skulle gå i saltat vatten, men idag är det så många framodlade varianter så det har antagligen trillat bort på vägen. Här kan du läsa mer om just pricksjukan och anda sjukdomar. :) http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Kan det månne vart corydoras julii? :D http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306
//Camilla
#17 - 10 april 2008 08:26
EvaPeva skrev:
:p Så kan det bli ändå. Allt kan hända i ett akvarie! :D

Har du ingen bild på malarna så vi kan utröna vilken sort det blev? Finns ju en del som stämmer in på din beskrivning så att säga ;)

Mvh Eva

- Tja, hur bifogar man bild på det här forumet?
#18 - 10 april 2008 08:27
kanske någon annan fisk har bitigt på han

- Det fanns bara två fiskar i akvariet då han fick prickarna. Han och en hona. De verkar inte vara ovänner precis.....brukar Mollys angripa varandra, menar du?
#19 - 10 april 2008 08:28
C.Ciklid skrev:
Mollys är bland de fiskar som verkar få vita prick lätt tyvärr. Förr sa man att mollys skulle gå i saltat vatten, men idag är det så många framodlade varianter så det har antagligen trillat bort på vägen. Här kan du läsa mer om just pricksjukan och anda sjukdomar. :) http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Kan det månne vart corydoras julii? :D http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306

//Camilla

- Det där måste jag checka nu på lunchen. De är så små ännu (sådär ett par cm) att jag har svårt att avgöra det såhär direkt ur mitt redan sparsamma minne.
#20 - 10 april 2008 08:36
perfetto skrev:
- Tja, hur bifogar man bild på det här forumet?

Är man inte guldmedlem, så måste man klistra in länken till bilden som du kan lägga t.ex. på din egen hemsida. Annars finns många tjänster t.ex. www.ladda-upp.com som jag använder och det funkar bra
#21 - 10 april 2008 10:36
Nu har jag höjt temperaturen någon grad och tillfört medicin mot vitaprick-sjuka (och andra parasiter).

Talade med personalen på Guldfisken som absolut avrådde från att byta något vatten öht. Det skulle - enligt dem - stressa fisken än mer, och behövdes inte för för full verkan.
De rekommenderade en temperatur på minst 25-26 grader överlag. Helst något varmare.
Vitapricksjukan fanns tydligen latent hos de flesta fiskar och utlöses till stor del pga för kallt vatten.

Olika svar vart man än vänder sig när det gäller akvarievärlden : )

Jag har varit i tre olika djur/akvariebutiker sedan jag skaffade akvarium och fått olika råd ang. skötsel, vattentemp, byten, arter på alla tre.

Vad gäller mina små prickiga malar så gick det utmärkt att ha tre stycken. Antalet var mer beroende på hur stort akvariet var än huruvida de trivdes bättre i flock.
(de här är förresten aldrig tillsammans, utan rör sig fritt över botten i akvariet på helt skilda håll). Detta enligt djuraffär nummer två.
#22 - 10 april 2008 11:52
Stress och sämmre vattenkvalite kan orsaka vita pricken. Det finns fiskar som generellt är mer känsliga för just vitapricksjukan. Här är lite info om det. :) http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=244&Itemid=123
Vist är corysarna ut och far överallt, men klassas som stimfisk. Alltså gladast om minst 5-6st. De stimmar när de blir skrämda, leker osv. Och många affärer är tyvärr lite så att köp köp köp, spelar ingen roll hur stort/litet akvarium du har bara du köper. Om du har latinska namnet och söker på internet så hittar du mycket info om olika individers behov av vattenkvalité m.m. :) Vatten bytet menar jag typ med 10cm. Man behöver inte stressa fiskar vid vattenbyte. Vattenbyte framförallt om det var ett tag sedan det gjordes för att minska ev. dåliga vatten värden. Tänk på att olika preparat/medicin tar död på de nyttiga bakteriern i akvariet/filter. Så vattenbyte (inte allt eller helstädning av karet) är nödvändigt efter medicinering. Allternativ kan du köra med aktivt kol i filtret ett tag efter medicineringen för att få bort det.

//Camilla
Bilagor:
#23 - 10 april 2008 12:25
C.Ciklid skrev:
Stress och sämmre vattenkvalite kan orsaka vita pricken. Det finns fiskar som generellt är mer känsliga för just vitapricksjukan. Här är lite info om det. :) http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=244&Itemid=123

Vist är corysarna ut och far överallt, men klassas som stimfisk. Alltså gladast om minst 5-6st. De stimmar när de blir skrämda, leker osv. Och många affärer är tyvärr lite så att köp köp köp, spelar ingen roll hur stort/litet akvarium du har bara du köper. Om du har latinska namnet och söker på internet så hittar du mycket info om olika individers behov av vattenkvalité m.m. :) Vatten bytet menar jag typ med 10cm. Man behöver inte stressa fiskar vid vattenbyte. Vattenbyte framförallt om det var ett tag sedan det gjordes för att minska ev. dåliga vatten värden. Tänk på att olika preparat/medicin tar död på de nyttiga bakteriern i akvariet/filter. Så vattenbyte (inte allt eller helstädning av karet) är nödvändigt efter medicinering. Allternativ kan du köra med aktivt kol i filtret ett tag efter medicineringen för att få bort det.

//Camilla

- Jag fick veta att den typen av medicin försvann av sig själv utan att man behövde vidta några åtgärder. Mild men effektiv tydligen.

De butiker jag varit i då, har inte varit så värst gåpåiga ang. köpa deras fiskar och/eller växter, utan mer diskuterat som privatpersoner med ett brinnande intresse. Nog för att jag förstår att det finns många olika idéer om hur man bäst håller ett akvarium och dess invånare, men Guldfisken tex. har ändå hängt med i över 30 år, så nog borde de ha liiiiite kolll på läget : )

Tyvärr minns jag inte vad den där anti-parasit-medicinen hette, men den skulle doseras med 5 ml i mitt 200-liters (och så 2,5 ml i två dagar till) då, och färgade vattnet svagt ljusblått noterade jag.

Så den nyttiga bakteriefloran i pumpfiltret utplånas alltså i samma veva? Hmmm...måste man alltså börja om med "inkörningen" igen då, eller sköts det av sig självt av de invånare som nu finns där?
#24 - 10 april 2008 13:03
perfetto skrev:
- Jag fick veta att den typen av medicin försvann av sig själv utan att man behövde vidta några åtgärder. Mild men effektiv tydligen.

De butiker jag varit i då, har inte varit så värst gåpåiga ang. köpa deras fiskar och/eller växter, utan mer diskuterat som privatpersoner med ett brinnande intresse. Nog för att jag förstår att det finns många olika idéer om hur man bäst håller ett akvarium och dess invånare, men Guldfisken tex. har ändå hängt med i över 30 år, så nog borde de ha liiiiite kolll på läget : )

Tyvärr minns jag inte vad den där anti-parasit-medicinen hette, men den skulle doseras med 5 ml i mitt 200-liters (och så 2,5 ml i två dagar till) då, och färgade vattnet svagt ljusblått noterade jag.

Så den nyttiga bakteriefloran i pumpfiltret utplånas alltså i samma veva? Hmmm...måste man alltså börja om med "inkörningen" igen då, eller sköts det av sig självt av de invånare som nu finns där?

Bäst att läsa infon som följer med. :) Kan vara lite olika beroende på villket preparat man använder. Det brukar stå där om man behöver göra vatten byte mellan medicineringarna osv., även om medicinen förstör bakteriekulturen.

Om medicinen slår ut bakteriekulturen så mata lite mindre ett tag framöver och gör små vattenbyten med någon/några dagars mellanrum så brukar allt stabiliseras rätt snart. Det finns "bakteriekultur" att köpa som hjälper till lite. Tex Nitrivec, JBL filterstart och Aquasafe mf.

Hoppas att de klarar sig nu. :)
//Camilla
#25 - 10 april 2008 13:09
C.Ciklid skrev:
Bäst att läsa infon som följer med. :) Kan vara lite olika beroende på villket preparat man använder. Det brukar stå där om man behöver göra vatten byte mellan medicineringarna osv., även om medicinen förstör bakteriekulturen.

Om medicinen slår ut bakteriekulturen så mata lite mindre ett tag framöver och gör små vattenbyten med någon/några dagars mellanrum så brukar allt stabiliseras rätt snart. Det finns "bakteriekultur" att köpa som hjälper till lite. Tex Nitrivec, JBL filterstart och Aquasafe mf.

Hoppas att de klarar sig nu. :)

//Camilla

- Yes, ska tänka på det där med matningen.
Bakteriekultur har jag som jag berikar vattnet med sedan starten
(ska göras i tio dagar).

Frågan är då - klarar sig malarna på algerna som nu lite smått börjat visa sig på rötter och stenar, eller ska de ha separat mat? (jag matar ju inte så mycket att flingfoder sjunker till botten).
#26 - 10 april 2008 13:17
Om det är någon typ av corydoras du köpt så äter de inte alger som växer på sten osv, men du kan köpa algtabletter och dela i småbitar och slänga i varannan dag tex. De brukar vara uppskattade. Kanske något annat sjunkfoder. Om du är osäker på att de får någon mat kan du mata efter släkning då de brukar vara som mest aktivast.
//Camilla
#27 - 10 april 2008 13:24
Corydoras städar botten på matrester etc & tar alltså inte alger. Det var därför du fick rådet att skaffa 2 ancistrus & ett gäng corysar. Dom är tillsammans en mkt bra städpatrull :)

Dessutom vill Corysarna ha animaliska maltabletter, även fall dom käkar algtabletterna oxå. :p

/Eva
#28 - 10 april 2008 13:34
Hmm...men jag har sett mina malar sitta o småsnutta på stenarna också?
Och även algerna på rötterna.
#29 - 10 april 2008 14:11
Jo, dom tar säkert alger i viss utsträckning men dom är animalskätande. Däremot så kommer dom aldrig att putsa några rutor. :-) Som du ser har dom skäggtömmar vid munnen som dom finputsar & det som är ätbart åker in & rsten åker bort. Sitt & studera dom så får du se vilket jobb dom gör. Dom e jätteflitiga. Jag älskar att sitta & studera mina. Har sammanlagt ca 30 st & ska hämta 10 nya på söndag. ;-)

/Eva
#30 - 10 april 2008 17:46
EvaPeva skrev:
Jo, dom tar säkert alger i viss utsträckning men dom är animalskätande. Däremot så kommer dom aldrig att putsa några rutor. :-) Som du ser har dom skäggtömmar vid munnen som dom finputsar & det som är ätbart åker in & rsten åker bort. Sitt & studera dom så får du se vilket jobb dom gör. Dom e jätteflitiga. Jag älskar att sitta & studera mina. Har sammanlagt ca 30 st & ska hämta 10 nya på söndag. ;-)

/Eva

- Jo, mina sitter även på rutorna. Far runt lite härovar i akvariet och suger alger faktiskt. Just nu på en av mina större vita stenar som fått grönalger på sig.
#31 - 10 april 2008 17:51
perfetto skrev:
- Jo, mina sitter även på rutorna. Far runt lite härovar i akvariet och suger alger faktiskt. Just nu på en av mina större vita stenar som fått grönalger på sig.

Är det corydoras arten vi pratar om?? :confused: Eller är det en mal med sugmun??
#32 - 10 april 2008 19:10
C.Ciklid skrev:
Är det corydoras arten vi pratar om?? :confused: Eller är det en mal med sugmun??

- Jag ska reda ut det så snart jag är i "fiskaffären" nästa gång, lovar : )

De tre jag har är iallafall svarta med ljusbruna/halvvita prickar. Lite Leopardmönstrade sådär fast i Zebrafärger då.

De är ibland fastsugna mot glaset, ibland glider fram sugandes längs rötterna, på växtbladen, och ibland över botten. Alltså i princip överallt.

Jo, sugmun har de.
QardinalE
#33 - 10 april 2008 19:26
perfetto skrev:
- Guldfisken tex. har ändå hängt med i över 30 år, så nog borde de ha liiiiite kolll på läget : )

Är det Guldfisken i Kalmar du menar, jag hoppas att det inte var den äldre tanten som gav dig råd för de flesta gånger jag varit där inne, har hon haft absolut noll koll om saker och ting:mad:. Det hon är bra på, är att leta fram saker i deras hyllor.
Hur stort är ditt akvarie, jag hoppas att du såg att det var 1dl salt/100l akvarievatten. Du skrev att du hade saltat 1dl.
Hoppas att fiskarna blivit bättre after salt och medicin.
#34 - 10 april 2008 19:34
QardinalE skrev:
Är det Guldfisken i Kalmar du menar, jag hoppas att det inte var den äldre tanten som gav dig råd för de flesta gånger jag varit där inne, har hon haft absolut noll koll om saker och ting:mad:. Det hon är bra på, är att leta fram saker i deras hyllor.

Hur stort är ditt akvarie, jag hoppas att du såg att det var 1dl salt/100l akvarievatten. Du skrev att du hade saltat 1dl.

Hoppas att fiskarna blivit bättre after salt och medicin.

- Nä, jag har talat med han ägaren....som ser ut som en folkskygg seriemördare ungefär (måtte han inte läsa detta). En väldigt kunnig sådan dock, verkar det som. Akvarit alltså, inte seriemördare.
Samt en lång kille i 35-åå som verkar kunna sina saker.

En dl salt per 100 liter var det ja totalt. Fiskarna verkar helt pigga och nyfikna, trots att han ännu dras med de där vita prickarna.
QardinalE
#35 - 10 april 2008 19:47
I vilken av affärerna i Kalmar köpte du Mollyna? Mina döttrar envisas med att vilja ha Slöjstjärtar så det har vi köpt totalt 9 st uppdelat på 3 tillfällen allihop från han Serie------n;). Nu är det 2 kvar de andra har alltid betett sig lustigt när man kommit hem och sedan dött efter 1-2 dagar:(. Så nu bye bye med att köpa fler sådana. Det verkar som att vissa av deras fiskar är lite "klent byggda"[:(!].
#36 - 10 april 2008 19:51
Kan du inte fotta malen och länka hit? Kanske är så att den ska vara prickig :p Fattar det som att det är en sugmal och inte en Corydoras eftersom den suger sig fast på rutan. Finns ju en hel del brunprickiga sugmalar. Om det nu skulle vara vita prick tycker jag att det är lite märkligt att de andra fiskarna inte har fått några prickar alls. Min erfarenhet är att malarna är de sista som drabbas av vita prick. Hade varit betydligt lättare om man hade sett fotto på fisken.
#37 - 11 april 2008 05:22
perfetto skrev:
- Jag ska reda ut det så snart jag är i "fiskaffären" nästa gång, lovar : )

De tre jag har är iallafall svarta med ljusbruna/halvvita prickar. Lite Leopardmönstrade sådär fast i Zebrafärger då.

De är ibland fastsugna mot glaset, ibland glider fram sugandes längs rötterna, på växtbladen, och ibland över botten. Alltså i princip överallt.

Jo, sugmun har de.

Ja, men då är det ingen corydoras. :D Kan det vara en vanlig ancistrus då?
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8589
#38 - 11 april 2008 06:56
QardinalE skrev:
I vilken av affärerna i Kalmar köpte du Mollyna? Mina döttrar envisas med att vilja ha Slöjstjärtar så det har vi köpt totalt 9 st uppdelat på 3 tillfällen allihop från han Serie------n;). Nu är det 2 kvar de andra har alltid betett sig lustigt när man kommit hem och sedan dött efter 1-2 dagar:(. Så nu bye bye med att köpa fler sådana. Det verkar som att vissa av deras fiskar är lite "klent byggda"[:(!].

- Köpte de små kolsvartingarna i djuraffären i Baronen.
#39 - 11 april 2008 06:57
C.Ciklid skrev:
Ja, men då är det ingen corydoras. :D Kan det vara en vanlig ancistrus då?

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8589

- Ja, den där är lik mina små filurer, helt klart.

De sitter lite härovar, under rötterna, på glaset, på stenar, och på växtbladen.
#40 - 11 april 2008 07:03
Men då e det ju en algätare! & den suger på rutor, växter, rötter, stenar-you name it! :-)
Ancistrus heter den, e ju den som vi rådat dig till ;-) & sen ett gäng corysar om ett tag så har du en exellent städpatrull! :-)

Mvh Eva
#41 - 11 april 2008 07:04
perfetto skrev:
- Ja, den där är lik mina små filurer, helt klart.

De sitter lite härovar, under rötterna, på glaset, på stenar, och på växtbladen.

Då är det alla fall ingen stimfisk du handlat. :) Då var det löst i alla fall. Då har du några sugploppar då. :D Ancistrus är effektiva på alger och äter även annat som räkmix, flingor, algtabletter m.m.

Hur är det med mollysarna då?

//Camilla
#42 - 11 april 2008 07:24
EvaPeva skrev:
Men då e det ju en algätare! & den suger på rutor, växter, rötter, stenar-you name it! :-)

Ancistrus heter den, e ju den som vi rådat dig till ;-) & sen ett gäng corysar om ett tag så har du en exellent städpatrull! :-)

Mvh Eva

- Nja, jag är fullt nöjd med tre malar. Föredrar frisimmare bättre faktiskt, även om de är vackra de där små liven.

Jag vill inte ha för många individer heller, eftersom jag vill ha en luftig miljö med mycket simyta. Hade ju som sagt tänkt mig tre svarta, tre vita, och tre röda Mollys/Platys och ett par tre stycken större fiskar i någon av de färgerna.
#43 - 11 april 2008 07:25
C.Ciklid skrev:
Då är det alla fall ingen stimfisk du handlat. :) Då var det löst i alla fall. Då har du några sugploppar då. :D Ancistrus är effektiva på alger och äter även annat som räkmix, flingor, algtabletter m.m.

Hur är det med mollysarna då?

//Camilla

- De två svartingarna verkar må toppen. Han har fortfarande sina prickar kvar, men hon har inte en enda. De verkar ha ganska kul där i sin 200-liters värld.
#44 - 11 april 2008 07:34
Ancistrusar älskar gurkbit som du tynger ner med att trä en tesked rätt igenom. Eller zuccini, frysta, skalade ärtor, upptinad fryst broccoli. Pröva får du se! Dom älskar det & det e jättemysigt att se dom sitta där & "gnaga". :-)

Tänk på att mollysarna korsar sig med varann, dvs svart med gul eller silver eller vad du nu köper. För många spelar det ingen roll men för andra gör det så jag vill bara upplysa dig om det. :-)

Skönt mollyhanen inte gick hädan utan verkar må bättre nu. Prickarna trillar av snart ska du se.

Mvh Eva
#45 - 11 april 2008 07:42
EvaPeva skrev:
Ancistrusar älskar gurkbit som du tynger ner med att trä en tesked rätt igenom. Eller zuccini, frysta, skalade ärtor, upptinad fryst broccoli. Pröva får du se! Dom älskar det & det e jättemysigt att se dom sitta där & "gnaga". :-)

Tänk på att mollysarna korsar sig med varann, dvs svart med gul eller silver eller vad du nu köper. För många spelar det ingen roll men för andra gör det så jag vill bara upplysa dig om det. :-)

Skönt mollyhanen inte gick hädan utan verkar må bättre nu. Prickarna trillar av snart ska du se.

Mvh Eva

- Ska man alltså ge dem så stora bitar grönsaker att man kan trä en tesked igenom dem? Jag menar...äter de algerna i akvariet om man föder dem så tillräckligt med annat?

Jatack, jag tänker bara behålla "renrasiga" yngel om det blir några.
#46 - 11 april 2008 08:23
Skär en gurkskiva ca ½ cm tjock. Den flyter därför måste man trä igenom en sked. Det e inget du behöver göra ofta. Nån gång ibland, som lite godis. Vi käkar ju godis på lördagar så då kan dom gott få nåt extramumsigt ibland, ellerhur? Mina kar e algfria & jag lägger grönsaker i alla iaf 3 ggr i veckan minst.

Vart ska du göra av "icke renrasiga" yngel?

/Eva
#47 - 11 april 2008 08:35
EvaPeva skrev:
Skär en gurkskiva ca ½ cm tjock. Den flyter därför måste man trä igenom en sked. Det e inget du behöver göra ofta. Nån gång ibland, som lite godis. Vi käkar ju godis på lördagar så då kan dom gott få nåt extramumsigt ibland, ellerhur? Mina kar e algfria & jag lägger grönsaker i alla iaf 3 ggr i veckan minst.

Vart ska du göra av "icke renrasiga" yngel?

/Eva

- Ja alltså...om ingen vill ha dem får jag ju göra mig av med dem då.

Jo dina kar är algfria ja, men du har väl en jäkla massa renhållare däri också. Jag har ju bara tre pyttesmå malar.
#48 - 11 april 2008 08:57
perfetto skrev:
- Ska man alltså ge dem så stora bitar grönsaker att man kan trä en tesked igenom dem? Jag menar...äter de algerna i akvariet om man föder dem så tillräckligt med annat?

De alger man får i akvariet kan vara för lite (oftas är för lite) mat för malarna. Därför bör man stödmata dem :p
#49 - 11 april 2008 10:17
Anna_mvb skrev:
De alger man får i akvariet kan vara för lite (oftas är för lite) mat för malarna. Därför bör man stödmata dem :p

- Även då det handlar om tre st. 3-cm malar i 200 liter vatten?
#50 - 11 april 2008 10:48
Japp, även då.. även om du sannolikt inte behöver stödmata mer än någon gång i veckan OM du har gott om alger som de äter av. Det finns ju ett antal algarter som vissa inte gillar alls, och andra som de älskar, det beror helt på arten av mal du skaffat dig
#51 - 11 april 2008 11:30
perfetto skrev:
- Även då det handlar om tre st. 3-cm malar i 200 liter vatten?

Som ize säger, ett par gånger i veckan. Allt beror på hur många alger du har.

Och ju äldre de blir så äter de mindre alger. [:o]
#52 - 11 april 2008 11:50
Så det räcker inte med algtabletter utöver de alger som bildas naturligt i akvariemiljön till de här tre malarna då?

Jag menar....måste man alltså extramata dem?
#53 - 11 april 2008 11:51
Nu ska jag kanske avrunda den här tråden som ju faktiskt handlade om min sjuka fisk, och inte vård av mina friska ; )
#54 - 11 april 2008 12:24
nej, det räcker med de alger som finns och algtabletter som stödmatning om du inte skaffat dig corydoras som är bottenlevande köttätare

Annons