Sjuk neontetra - gammal och knölig i utseendet.

#1 - 11 augusti 2007 11:56
Hej!
Vi köpte neontetror för drygt en månad sen, en såg lite konstig ut, lite grå på en sida. Vart efter som veckorna gick blev den magrare men knölig på magen. Den åt och simmade som vanligt. Vi frågade våran affär ( dock ej samma som vi köpte dem i )men han trodde inte det var något farligt, då neonsjukan skulle slå ut fiskarna fort. Vi tog bort fisken för några dagar sedan. Då upptäckte jag ytterligare en som började se lika dan ut, den tog jag bort nu på morgonen. Till min fasa så är nu ytterligare en av tetrorna lite grå på sidan precis som de andra började. Det är ju lite skrämmande då det helt enkelt ser ut som om de gått och blivit jätte gamla på kort tid, och då menar jag en si så där 100år.

Alla vatten värden är ok, vi flyttade över fiskarna från ett litet kar till ett större i förra veckan. vi använde bakteriekultur och har kollat alla värden dagligen.

Vad sjutton är det?
Jag har precis fyllt på med vatten i ett litet akvarium och det är väldigt grumligt där.

1. Ska jag bara flytta över den tetran som ser konstig ut eller ska jag flytta över alla tetrorna? Jag vill ju inte att kampfiskarna eller malarna ska bli sjuka.
2. Eller ska jag göra processen kort för den sjuka eller ev alla tetror?
#2 - 11 augusti 2007 14:53
Det låter som om det är neonsjuka som drabbat ditt kar då färgerna blir lite grådassiga istället för de ursprungliga. Jag har bara sett detta en gång med egna ögon i en affär, men de lyckades hejda sjukdomsförloppet så det var bara ett 10-tal som dog.
Eftersom sjukdomen är mycket smittsam så bör du kolla efter medicin i akvarieaffären så fort som möjligt och medicinera karet (om det nu är neonsjukan;)).
#3 - 11 augusti 2007 15:21
Men den grå färgen blir inte större utan den stannar som en fläck. borde inte färgen försvinna mer och mer om det är neonsjukan? De dör ju inte heller snabbt utan jag tar bort dem själv då jag tycker de ser otäckt ut, den första tetran levde ju länge och blev ju mer grotesk ju fler dagar som gick.
Jag tror jag flyttar över alla tetrorna till det lilla karet (63 liter)
#4 - 11 augusti 2007 16:19
Gör det och se på vad som händer, men är det fler som drabbas så är det nog läge att kolla in lite nogrannare vad det kan vara.
#5 - 11 augusti 2007 16:44
Deras aptit är det dock ingen felpå. gav frysfoder för förstagången, blev nog lite för mycket då jag nu har ett helt gäng klotrunda tetror. ja all annan fisk med för den delen. Har inte flyttat tetrorna ännu då vattnet i det lilla karet fortfarande är väldigt grumligt.

Annons