Först så kommer lite info om tanken och dess invånare:
Akvariet är på 900 liter och har varit igång i nästan ett år och som filter används ett moddat Biopress 7500 (60 liters volym) med 3 steg filtermedia, bio-bollar & 9W UV-C och flöde på 5000 l/h. Vattenbyte på 25 % görs varannan vecka. Sammanlagt så ligger det nog ca 9-10 meter vattenpest på ytan och flyter och 6 stora Windelöv finns lite här och där. Tempen ligger stadigt på 26 grader Celsius och mitt pH på 6,8. Som mat får fiskarna Hikaris ciklid-pellets, samt extra tillskott med vegetariska pellets. Dom får aldrig foderfisk eller andra levande djur. Malarna får Hikaris algtabletter samt zucchini.
Invånarna är:
4 st Påfågelciklider (ca 20 cm)
3 st Blå ciklider (ca 8 cm)
2 st Eldbuksciklider (ca 8 cm)
9 st Silverdollar (ca 8 cm)
1 st Segelfenspleco (ca 20 cm)
1 st Vanlig pleco (ca 15 cm)
Och nu till problemet. En av mina påfågelciklider (den minsta) har blivit sjuk men jag har stora problem med att identifiera vilken sjukdom/parasit det är som härjar hos fisken.
Symptomen är följande:
* Grumliga/gråa ögon (första veckorna, försvann senare)
* Något förstorade ögon (kan vara ren inbillning från min sida)
* Grått slem på kroppen (första veckorna, försvann senare)
* Trasiga fenor
* Förlorad aptit
* "Konstig" kroppsform (böjd på nåt sätt, som en bro)
Fisken är i karantän och jag har behandlat med bredspektramedicinen Multicura och saltbad under de här 6 veckorna som fisken har varit sjuk men det har inte hjälpt. Som sagt så har jag svårt att identifiera sjukdomen då det finns så många symptom så jag vet inte vad annars jag ska behandla med. Jag har även lagt märke till att fisken gjort rusningar och gnuggat sig mot botten men bara några enstaka gånger.
Jag hade ett utbrott med vad jag är ganska säker på var columnaris bland mina silverdollar för några månader sedan. Detta behandlades och försvann så jag tror inte det har med den sjuka påfågeln att göra.
Jag hoppas jag har fått med det mesta men om jag har glömt någon info som gör det lättare att identifiera sjukdomen så säg till.