Sjuk påfågel, kan inte identifiera sjukdomen.

#1 - 22 augusti 2011 09:05
Först så kommer lite info om tanken och dess invånare:

Akvariet är på 900 liter och har varit igång i nästan ett år och som filter används ett moddat Biopress 7500 (60 liters volym) med 3 steg filtermedia, bio-bollar & 9W UV-C och flöde på 5000 l/h. Vattenbyte på 25 % görs varannan vecka. Sammanlagt så ligger det nog ca 9-10 meter vattenpest på ytan och flyter och 6 stora Windelöv finns lite här och där. Tempen ligger stadigt på 26 grader Celsius och mitt pH på 6,8. Som mat får fiskarna Hikaris ciklid-pellets, samt extra tillskott med vegetariska pellets. Dom får aldrig foderfisk eller andra levande djur. Malarna får Hikaris algtabletter samt zucchini.

Invånarna är:

4 st Påfågelciklider (ca 20 cm)
3 st Blå ciklider (ca 8 cm)
2 st Eldbuksciklider (ca 8 cm)
9 st Silverdollar (ca 8 cm)
1 st Segelfenspleco (ca 20 cm)
1 st Vanlig pleco (ca 15 cm)

Och nu till problemet. En av mina påfågelciklider (den minsta) har blivit sjuk men jag har stora problem med att identifiera vilken sjukdom/parasit det är som härjar hos fisken.
Symptomen är följande:

* Grumliga/gråa ögon (första veckorna, försvann senare)
* Något förstorade ögon (kan vara ren inbillning från min sida)
* Grått slem på kroppen (första veckorna, försvann senare)
* Trasiga fenor
* Förlorad aptit
* "Konstig" kroppsform (böjd på nåt sätt, som en bro)

Fisken är i karantän och jag har behandlat med bredspektramedicinen Multicura och saltbad under de här 6 veckorna som fisken har varit sjuk men det har inte hjälpt. Som sagt så har jag svårt att identifiera sjukdomen då det finns så många symptom så jag vet inte vad annars jag ska behandla med. Jag har även lagt märke till att fisken gjort rusningar och gnuggat sig mot botten men bara några enstaka gånger.

Jag hade ett utbrott med vad jag är ganska säker på var columnaris bland mina silverdollar för några månader sedan. Detta behandlades och försvann så jag tror inte det har med den sjuka påfågeln att göra.

Jag hoppas jag har fått med det mesta men om jag har glömt någon info som gör det lättare att identifiera sjukdomen så säg till.
#2 - 22 augusti 2011 17:06
Holy mother of filtrering för att vara zoopet! :D gillas skarpt! (btw är 9w UVC lite klent till den baljan.. den hinner inte med speciellt inte med det flåset..

Jag kan ha heeelt fel men det påminner om något jag sett förut..

har jag rätt där är en parasit.. den är osynlig första tiden eftersom den bor i kroppen på fisken och lever på blod, organ, etc.. den blir synlig först när fisken är nära döden och parasiten lämnar skeppet.. den behandlas med samma medel som du använder på katter och hundar..

förlåt mitt luddiga svar här men det var så länge sedan plus att det inte var mina fiskar som drabbades.. jag blev ombedd att komma och titta då ingen lyckades hitta problemet och kom precis i tid för att se maskarna komma ut ur fisken..
#3 - 22 augusti 2011 18:19
Trasiga fenor och slemmet kan vara tecken på bakterieinfektion eller parasit.
#4 - 25 augusti 2011 04:21
Holy mother of filtrering för att vara zoopet! :D gillas skarpt! (btw är 9w UVC lite klent till den baljan.. den hinner inte med speciellt inte med det flåset..

Jag kan ha heeelt fel men det påminner om något jag sett förut..

har jag rätt där är en parasit.. den är osynlig första tiden eftersom den bor i kroppen på fisken och lever på blod, organ, etc.. den blir synlig först när fisken är nära döden och parasiten lämnar skeppet.. den behandlas med samma medel som du använder på katter och hundar..

förlåt mitt luddiga svar här men det var så länge sedan plus att det inte var mina fiskar som drabbades.. jag blev ombedd att komma och titta då ingen lyckades hitta problemet och kom precis i tid för att se maskarna komma ut ur fisken..

Jo, jag hade gärna haft några watt starkare UVC men renaren är inbyggd i filtret så det går inte att byta tyvärr. Men bättre än ingenting alls antar jag... Ang. fisken så tror jag också på någon sorts parasit, dock så kvarstår problemet med flera olika symptom så det är väldigt svårt att identifiera vilken sorts parasit det rör sig om. Den här medicinen som är till katter och hundar, är det vanlig medicin mot mask du menar?
#5 - 25 augusti 2011 11:32
Det finns en fisk medicin som heter Nematol.
#6 - 25 augusti 2011 15:12
Yokas skrev:
Jo, jag hade gärna haft några watt starkare UVC men renaren är inbyggd i filtret så det går inte att byta tyvärr. Men bättre än ingenting alls antar jag... Ang. fisken så tror jag också på någon sorts parasit, dock så kvarstår problemet med flera olika symptom så det är väldigt svårt att identifiera vilken sorts parasit det rör sig om. Den här medicinen som är till katter och hundar, är det vanlig medicin mot mask du menar?

mm.. sorry att jag var lite otydlig.. men exakt.. det är samma ämne som man använder när man avmaskar hundar och katter.. tror inte du ska bry dig om att försöka identifiera exakt mask.. medicinen brukar gå hårt åt fisken men när masken väl börjar föröka sig (och det sker ju i exponentiellt) brukar fiskarna stryka med rätt fort.. organen tar sjukt mycket stryk..

Annons