Sjuk Platy nära döden!

#1 - 25 januari 2008 17:19
Jag har 4 platys och 4 Praktbotior.

Den ena Praktbotian blev smal och jag antog efter ett tag att det rörde sig om "skinny disease".

Köpte därför Furanol och har nu haft det i 4 dagar idag.

Redan igår så såg jag att platyhanen inte mådde som han skulle och att hans färg hade bleknat.

Kom just hem från jobbet och nu ligger han nästan på sidan men jag kan inte förastå vad som är problemet.

Vattenbyte gjorde idag vid 12 av min kille men det har tyvärr inte hjälpt.

Någon som har något tips? De andra fiskarna verkar må jättebra.

//aenglah
#2 - 25 januari 2008 18:27
Jag vet inte om det här kan vara till någe hjälp men; har också drabbats av plötslig död bland mina platyyngel, där endast ynglena dött hittills alltså, och dem har piggnat til lefter vattenbyten men iaf, jag fick som svar på min tråd att jag skulle kolla nitriten och så, annars väntar jag själv också. Hoppas någon annan kan hjälpa dig lite mer!
#3 - 25 januari 2008 19:57
Nitrithalten är kollad med droptest. Ingen nitrit i vattnet överhuvudtaget om testet funkar som det ska.

Vattenbyte är gjort och jag hoppas väl på det bästa ett tag låg han på sidan men efter saltbad har jag sett honom simma litegranna.

Men han är helt klart väldigt dålig fortfarande och ser väldigt blek ut.
Eventuellt så ser bakfenen en aning naggad ut.

Då min dotter är helt förstörd över att hennes kille inte mår bra hoppas jag att någon skulle kunna komma med tips på vad man skulle kunna göra för denna lilla.

Vattnet är 28 grader.
#4 - 25 januari 2008 20:16
Tänkte uppdatera med en bild på sjuklingen :(

Han ligger endast på botten så när jag säger simma så har han bara förflyttat sig utmed botten.
#5 - 26 januari 2008 11:06
Det kan vara något med vattnet helt klart, själv har samma sak med min guramihane, men häller man i salt piggar han på sig och simmar upp till ytan. Jag antar att det du kan göra är att hälla i t.ex. Aqua safe vid vattenbytena. Själv har jag precis gjort så. Du kan läsa svaren/svaret jag fått i min tråd som handlar om ungefär samma sak.
#6 - 11 april 2008 15:28
snälla hjälp mig!! flera st. fiskar har dött så jag gick till djuraffären och fick lite meducin o de hjälpte.de i djuraffären visste inte riktigt vad det var så ja fick nån blandning. och nu har en av mina platysar fått som vitt ludd med små knölar på kroppen liksom!!! vad är det här! snälla nån hjälp mig!!
#7 - 11 april 2008 15:35
snälla hjälp mig!! flera st. fiskar har dött så jag gick till djuraffären och fick lite meducin o de hjälpte.de i djuraffären visste inte riktigt vad det var så ja fick nån blandning. och nu har en av mina platysar fått som vitt ludd med små knölar på kroppen liksom!!! vad är det här! snälla nån hjälp mig!!

Vitt ludd låter som svamp. Prova med medicin som tar bort svamp. Salt är oxå bra att tillsätta om du har fiskar som tål det. Det bästa är om du söker lite fakta här på Zoopet. Tror nog du får svar på det mesta då.

Annons