1/ Hur stort är akvariet?[COLOR=#0000FF] 54l[/COLOR]
2/ Vilken filtrering använder du? [COLOR=#0000FF]Eheim pick up 60[/COLOR]
3/ När startade du akvariet?[COLOR=#800000] [/COLOR][COLOR=#0000FF]oktober 2016[/COLOR]
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? [COLOR=#0000FF]Min stora platy hona som är sjuk, två nästan fullvuxna platysar (honor) och en ancistrus[/COLOR]
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[COLOR=#800000] [/COLOR][COLOR=#0000FF]Ja, 4 stycken plantor. vet ej exakt vad de heter 2 gräsplator (ej nål), limnophila sessiliflora och en växt som har gröna blad men röd under.[/COLOR]
[FONT=arial][SIZE=14px]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? [COLOR=#0000FF]vet ej men kring 7 på pH och kring 5 d på KH[/COLOR][/SIZE][/FONT]
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet: [COLOR=#0000FF]NO3: 10 mg/l NO2: 0 mg/l pH: 7,2 KH: 5 d[/COLOR]
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? [COLOR=#0000FF]en gång i veckan ca 20% ibland mer[/COLOR]
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[COLOR=#800000] [/COLOR][COLOR=#0000FF]i måndags 9 liter[/COLOR]
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[COLOR=#800000] [/COLOR][COLOR=#0000FF]bara satt skott från växter som redan är i deras kar[/COLOR]
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[COLOR=#0000FF] nej[/COLOR]
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[COLOR=#0000FF] nej[/COLOR]
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. [COLOR=#0000FF]2 gånger om dagen. Tetramin som huvudfoder, ibland kokt bit av ärta/morot/gurka och dogman flingor för växtätare.[/COLOR]
15/ Har du nyligen bytt foder? [COLOR=#0000FF]nej[/COLOR]
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? [COLOR=#0000FF]min nu avlidna hona fick symtom i början av juni dog sedan efter 4 veckor, hon hostade slem på slutet och kunde inte svälja den minsta maten, min nu sjuka hona insjuknade för 10 dagar sedan och har symtomen som jag beskrev i mitt första inlägg.[/COLOR]
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? [COLOR=#0000FF]min ena platyhona (fullvuxen) för en och en halv månad sen.[/COLOR]
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. [COLOR=#0000FF]beskrivs ovan, det är bara min stora sjuka hona som bytt beteende.[/COLOR]
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[COLOR=#0000FF] hon har en vit prick på simfenan, den har inte växt, inte spridit sig. Hon har även tre hål i fenorna. Som varken växer eller krymper. Tror att hon har hoppat / simmat fort när hon var så hungrig alltjämt och då råkat göra illa sig. [/COLOR]
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet vad blev resultatet? [COLOR=#0000FF]Ja, det beskrivs ovan[/COLOR]
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? [COLOR=#0000FF]först en platy och sedan mer än en månad senare blir min andra hona sjuk[/COLOR]
22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[COLOR=#0000FF] hon som dog tog jag upp innan hon dog och hon avled i ett annat litet karantän akvarium.[/COLOR]