Sjuk, Pterophyllum scalare, Manacapuru

#1 - 8 april 2011 19:56
Har ett stim på 8 individer var av en nu har börjat dra sig tillbaka...
Om man granskar h*n ser man att h*ns buk ser insjunken ut. Sedan hänger det även ut, ja det ser ut som en del av tarmen hänger ut.

Det har varit så ca 1 vecka nu, han har käkat på bra och avföringen har kommit ut ändå. Men nu har h*n börjat dra sig tillbaka, lite aptit har den fortfarande... Övrigt så ser han mycket fin ut, bra färg och simmar normalt..

Någon som har en idé vad detta kan vara eller bero på?

Foder: Dom får, Räkmix,Rödamygg, artemia, Discus mixfoder..
#2 - 8 april 2011 20:11
Troligen blir han väldigt mobbad av de andra i gruppen, eller så har han typ parasiter i magen eller något annat som tar mer på krafterna än vad han hinner få nya..

Det du kan prova är att lägga honom i ett kar för sig (om dy har ett kar ledigt) och se om han lägger på sig, annars tror jag att det är lika bra att knäcka honom tyvärr..
#3 - 8 april 2011 20:14
2 bilder av sämre kvalitet, men man ser den sjuke individen..
#4 - 8 april 2011 20:17
pikachu skrev:
Troligen blir han väldigt mobbad av de andra i gruppen, eller så har han typ parasiter i magen eller något annat som tar mer på krafterna än vad han hinner få nya..

Det du kan prova är att lägga honom i ett kar för sig (om dy har ett kar ledigt) och se om han lägger på sig, annars tror jag att det är lika bra att knäcka honom tyvärr..

Han håller sig undan men när det är mat och han kommer fram är det ingen direkt som hackar på han. Likaså efter själva utfodringen när dom är nere på botten och letar rester, då får han också vara ifred. Sedan drar han sig ur till andra sidan karet...
#5 - 8 april 2011 20:22
Ang. bilderna..

Tyvärr så är jag inte överdrivet bra på det här med sjukdommar, men jag tror att det kan vara någon form av rasultat eller någon form av parasit angrepp från stress men jag är inte säker..

Vad du skulle kunna göra åt det om det är parasit har jag tyvärr inte en aning om, men om det är stress så skulle du som sagt kunna lägga den i eget och se om det löser sig..
Skulle du lägga den i eget så kan du alltid prova att hälla i lite salt och hur den reagerar..

Hoppas det går bra med den.. :)
#6 - 8 april 2011 20:59
Sorry, men jag tror det är kört för den fisken. Det kan vara flagelater som orsakat sjukdomsbilden, så håll ett öga på de övriga skalarerna så inte även de börjar ha krovskinnsliknande avföring med. Kanske du skulle fundera på att medicinera dem mot flagelater, och då hela karet.
#7 - 9 april 2011 06:15
Oj, ja insjunken mage och vitskit. Måste pågått ett tag? Håller med om det ansjo säger det är nog kört för honom. Men ifs jag hade en diskushona som mådde skit i flera veckor. Men flera behandlingar senare och jag mycket fattigare så har hon ätit i flera veckor nu och börjat lägga på sig :)

Annons