sjuk siamensis?

#1 - 6 september 2009 19:10
http://hosting11.imagecross.com/image-hosting-14/7653100_0531.JPG

Kolla bilden och se om ni tror att han är sjuk.
#2 - 6 september 2009 19:14
Det var en dålig bild. menar du det glittriga på sidorna??
#3 - 6 september 2009 19:22
Tror inte du får något bra svar på den bilden. Jag ser i alla fall inget konstigt på bilden.
Mer bilder och beskriv vad som gör att du tror det är något fel, beskriv vad den gör som du tycker är avvikande så är det troligare att du får hjälp.
#4 - 6 september 2009 19:39
jag såg heller inget fel på fisken, men det är rätt svårt att se eftersom det inte är bästa kvalitè på bilden. Försök ta några fler bilder som de andra har sagt.
#5 - 6 september 2009 20:46
Det va det röda under munnen typ på hakan jag tänkte på. Den har betett sig lite underligt sen hans polare dog :(
#6 - 6 september 2009 21:02
jag har själv siameser och dom ser INTE ut så där... Det ser läskigt ut det där röda..
Hur ser akvariet ut för övrigt?? tänker på sand och sådana saker.
En skarpare bild skulle inte sitta fel. men det är svårt att ta kort på fisk.
#7 - 6 september 2009 21:58
karrokaja skrev:
jag har själv siameser och dom ser INTE ut så där... Det ser läskigt ut det där röda..

Hur ser akvariet ut för övrigt?? tänker på sand och sådana saker.

En skarpare bild skulle inte sitta fel. men det är svårt att ta kort på fisk.

Min systemkamera är trasig tyvärr :( Akvariet består av lite större stenar som botten substrat, inget fint grus/sand. Tänkte på skavsår men så såg jag att det är först rött sen blir det lite ljusare och sen kommer fjällen typ.

Den simmar i övrigt lite konstigt också precis som den andra gjorde. Den har också lite konstiga närvryckliknande beteelser(?). Sen brukar ofta ligga på saker i akvariet som roten och en kruka jag har. Hans livskamrat gick bort 2 veckor sedan :(
#8 - 7 september 2009 08:09
idag såg det värre ut och nu förstår jag varför. Den kliar hakan mot botten så pass mycket att det gåt hål på hakan. Nu ska jag behandla honom mot något och jag vet inte vad? bakterie infektion? parasit?
#9 - 7 september 2009 12:46
jag skulle tippa på, precis som du sa. att han har skavt upp sej på hakan och då är fjällen och slemmhinnorna där skadade och det blir således ett trivsamt färste för parasiter. Det är vad jag tror men jag är absolut inte säker, vet heller inte vad du ska behandla med...
siamensis brukar ju ha ganska stissiga ryckiga rörelser. det brukar mina i allafall
Och när dom blir större blir dom också latare och ligger mest och slappar på t ex en rot, eller bland växterna, som mina brukar göra.
Om den andre dog för 2 veckor sedan kan det ju vara någon enfektion som sedan har smittat denna nu.
Hade den som dog också detta läskiga under hakan?
jag har engelsk sjösten 2-3mm den är bra, runda fina kanter som man inte kan skada sej på, den finns även i lite mindre format tror jag.
Innan det hade jag svart blästersand (aluminiumsillikat) den var lite vassare men inga skavsår där heller.
Hurdana är stenarna? är det runda bumlingar som slippats av i vatten eller är det kross sten med vassa kanter?
I kombination med vassa stenar och kanske dåliga vattenvärden så kan nog slemmhinnorna bli skadade.

Hoppas det går bra
#10 - 7 september 2009 12:51
Dåliga vattenvärden kan leda till att fiskar kan börja klia sig. Kolla upp nitritet i karet.
Har du högt nitrit är det vattenbyte som gäller. Typ en gång om dagen i en veckas tid.
Annars om du kan, flytta över siamesen till ett kar där det inte finns fiskar och se om han blir bättre. Mata sparsamt.
#11 - 7 september 2009 14:17
Tack för svaren. Stenarna är rätt vassa, ska börja täcka över de med rådösand eller va den heter. Började fylla på lite förra veckan. Har flyttat över den till ett sjuk kar nu så vi får se vad som händer :/
#12 - 7 september 2009 14:20
jo precis... för högt ph kan också få fisken att börja klia sej... men då måste det vara sjyhögt har jag för mej.
Nubi kom med bra grejer försök följa hennes råd. jag vet inte hur det ligger till med salt när det gäller siamensis. kolla upp det och om det går bra så häll i lite salt;)
#13 - 7 september 2009 14:33
Nu är den död :( den dog väl av stressen kanske. Jag såg iafl att den hade kliat sig runt hela huvudet och saknade "hud" på ovansidan och på undersidan :(:( mina första fiskar teddy & freddy .. rip
Bilagor:
#14 - 7 september 2009 14:44
aww vad tråkigt!! aldrig kul när dom första fiskarna kolar av.

Har du fler fiskar?? fortsätt då med vattenkoll och byten. om det är så att dom kliade sej av dåliga värden så kan även de andra fiskarna börja med det.

Rådasand heter det:) Jo det är en bra sand. Ta ut de vassa stenarna.
Det är såklart snyggare med kross stenar men som du nu har märkt inget bra alternativ till putsar fiskar.
Jag har inga stenar i mitt kar utan kör endast med rötter;)

Annons