sjuk silvermolly?

#1 - 12 februari 2007 19:02
Tjenna!
Märkte nu att en av mina silver mollys simmar rätt knepigt, den typ hyperventilerar och håller sig uppe vid ytan hela tiden. någon som vet varför den simmar så?
bild:
http://i2.tinypic.com/2hq42za.jpg

/Fredd
#2 - 12 februari 2007 21:29
Han ser inte så lustig ut[B)] , och om du inte har pansarmalar så testa att salta vattnet med jodfritt salt om du inte redan gjort det.
Du kan börja med att ösa i 1 dl / 100 liter vatten.
#3 - 12 februari 2007 23:30
ansjo skrev:
Han ser inte så lustig ut[B)] , och om du inte har pansarmalar så testa att salta vattnet med jodfritt salt om du inte redan gjort det.

Du kan börja med att ösa i 1 dl / 100 liter vatten.

ne de verkar lite galet när dem verkligen simmar rakt uppåt :confused:, jag har sånt Ektozon salt som jag hällde i förra onsdagen när en av mina andra silver mollys mådde konstigt, det hjälpte iofs inget för den var död några timmar senare. Men är det okej att hälla i igen när jag hällde i förra onsdagen?
/Fredd
#4 - 12 februari 2007 23:56
Prova först att göra ett vattenbyte på 30-40% och se om den piggnar till, och gör den inte det inom ett dygn kan du salta.
Det är lite som sista utvägen att salta karet, då jag tror det är svårt att få mollyn att bli bra.
Du kan ha ganska mycket salt till molly, läste innan upp till 1/2 - 1 dl / 10 liter vatten, men testa du att salta i så fall och se om den blir bättre.
#5 - 13 februari 2007 07:47
Så gör fiskar ibland och molly brukar hålla sig mycket vid ytan alltså inte hela tiden.
#6 - 13 februari 2007 10:41
okej, ska göra ett vattenbyta om en timme eller 2.

3 guppy 7 neontetra 2 mal:

ja de kanske e möjligt men det är knas när den verkligen simmar lodrätt. Har bara sett det 1 gång innan och den fisken dog senare :(.

Annons