Hej!
Jag är lite orolig för min Tigerbarb. Den beter sig väldigt konstigt. Det började med att den låg uppe på filtret och "vilade". Inte ens när jag gav mat kom den fram, så som den brukar. Igår hade den t.om. fastnat i insuget på filtret. Ibland har jag sett att den simmat runt lite, men då har den simmat in i olika växter och fastnat.
Jag har nu satt den i ett annat akvarium i karantän, där är vattenströmningen inte heller lika kraftig så den verkar inte ha lika stora problem längre, men verkar ändå inte normal. Den är väldigt lugn och stilla bara.
Det ser också lite ut som om Tigerbarben inte kan stänga sin mun, som om ena ögat är lite grumligt och som om den inte riktigt kan fälla ut bakfenorna riktigt som de andra fiskarna.
En annan Tigerbarb dog nyligen, men jag hade inte upptäckt några symptom på den.
Jag har ett ett 120 liters akvarium med 4 tigerbarber och 7 guldbarber. Akvariet har jag haft i flera år. Guldbarberna har hängt med i minst 3 år, kommer inte ihåg när de köptes. Tigerbarberna köpte jag för kanske ett halv år sedan.
Jag har aldrig mätt ph värden m.m. i mitt akvarium, men Guldbarberna har ju uppenbarligen trivts väldigt länge. Ingenting nytt har kommit till akvariet på en tid heller. Bara nya växter för kanske 4 månader sedan.
Vad kan vara fel på min lilla barb?