Sjuk Tigerbarb

#1 - 13 december 2009 19:45
Hej!

Jag är lite orolig för min Tigerbarb. Den beter sig väldigt konstigt. Det började med att den låg uppe på filtret och "vilade". Inte ens när jag gav mat kom den fram, så som den brukar. Igår hade den t.om. fastnat i insuget på filtret. Ibland har jag sett att den simmat runt lite, men då har den simmat in i olika växter och fastnat.
Jag har nu satt den i ett annat akvarium i karantän, där är vattenströmningen inte heller lika kraftig så den verkar inte ha lika stora problem längre, men verkar ändå inte normal. Den är väldigt lugn och stilla bara.

Det ser också lite ut som om Tigerbarben inte kan stänga sin mun, som om ena ögat är lite grumligt och som om den inte riktigt kan fälla ut bakfenorna riktigt som de andra fiskarna.

En annan Tigerbarb dog nyligen, men jag hade inte upptäckt några symptom på den.

Jag har ett ett 120 liters akvarium med 4 tigerbarber och 7 guldbarber. Akvariet har jag haft i flera år. Guldbarberna har hängt med i minst 3 år, kommer inte ihåg när de köptes. Tigerbarberna köpte jag för kanske ett halv år sedan.
Jag har aldrig mätt ph värden m.m. i mitt akvarium, men Guldbarberna har ju uppenbarligen trivts väldigt länge. Ingenting nytt har kommit till akvariet på en tid heller. Bara nya växter för kanske 4 månader sedan.

Vad kan vara fel på min lilla barb?
#2 - 13 december 2009 21:17
kanske en blandinfektion pga dålig biologisk filtrering, höga bakteriehalter, vattenbyte för sällan mm...
#3 - 14 december 2009 11:51
Vad kan jag göra för att fler fiskar inte ska bli sjuka?

Jag tror förresten att min barb mår bättre idag, hon simmar omkring mera och har t.om. ätit lite. Men det verkade nästan som om hon inte riktigt prickade rätt när hon försökte äta. Men lite kunde hon i alla fall äta. Men inte lika mycket som hon brukar.
#4 - 14 december 2009 12:52
Det låter som en bakterieinfektion, vilken i sin tur kan komma från de saker åheim nämnde ovan. Bästa "boten" är att sköta vattenbyten som man ska, se till att filtreringen är ok osv. Den akuta boten för just den barben kan vara att isolera den i en hink med en bubbelsten och köra en behandling med t ex General Tonic.
Det kan i o f s nu också vara att hon helt enkelt är gammal.
#5 - 15 december 2009 17:03
Idag testade jag att sätta tillbaka henne i stora akvariet. Hon simmade genast jättefort upp på filtret för att "vila". Jag testade att stänga av filtret och då simmade hon iväg. Men hon simmar bara omkring på ytan och ofta krockar hon med glaset.
Jag gav nyss också foder åt fiskarna, men det konstiga var att ingen av de andra fiskarna plötsligt ville äta. Och de brukar ALLTID hur mycket som helst, det verkar nästan som om de int vågar gå i närheten av tigerbarben som simmar omking vid ytan. Jättekonstigt!
Men en sak som verkar vara bättre är att hon inte simmar in i växterna eller fastnar, hon simmar inte vingligt längre heller. Hon verkar i alla fall må bättre, inte lika lugn och stilla, trots detta konstiga uppförande.
Bilagor:
#6 - 15 december 2009 19:12
Hur är det förresten med filter, hur ofta borde man köpa nytt? Jag tycker nog att det som jag har fungerar bra, men jag har haft det ganska länge. Och jag tror faktiskt nästan att det är lite för litet för själva akvariet. (Jag har ju iofs inte haft några problem förut). Hur ofta borde man byta ut det aktiva kolet?
#7 - 16 december 2009 11:46
Man bara rengör filtret när det behövs. Jag har själv filter som har rullat i tio år hemma.
Om du skall byta filter helt, så kör båda filtrerna parallellt i en månad eller så. Skräp från det gamla filtret kan du krama ner i det nya, så får det också en bra start på bakteriefloran.
Aktivt kol skall man inte köra med alls utom när man försöker få bort medicinrester och sådant i karet, så du kan gott byta ut det mot vanlig filtermassa.

Annons