Sjuka?

#1 - 19 mars 2005 18:59
Jag startade upp mitt akvarium för ca 1 vecka sen och jag har haft i fiskarnai 2 dagar, och en av mina fiskar (salikan) har börjat tappa bitar av simfenorna på sidorna, vad är det för sjukdom?

Jag har också två praktbotior, och dem har börjat få ett annorlundare utseende, dem har fått som en svart transparent färg på framdelen och även fenorna har blivit lite svartaktiga, är det en sjukdom eller?

Och jag har:

2 Papegoja ciklider
3 African Gold
2 Salikor
2 Praktbotior
1 Albinomal
1 Pansar mal (Prickig)

Jag har ett 225 liter akvarium, 27 grader ligger temp. på, jag använder ett medel som heter Protozin, det ska tydligen vara ganska känt, är det någon här som vet något om det och kan ge tips? för jag har själv använt det i två dagar, första dagen häde jag i 5 ML och andra dagen hälde jag i 5 ML är det rätt mängd, jag har läst bruksanvisningen men den är ganska konstig. så snälla hjälp om ni kan :)
#2 - 19 mars 2005 19:51
startade du upp akvariet hetl nytt med allla fiskar på en gång?

varför protozin, det är ju en medicin, vad medicinerar du mot?

Lenis
#3 - 19 mars 2005 23:09
mätt nitrit halten ?
#4 - 20 mars 2005 01:52
Om dina fiskar "tappar" delar av fenorna så kan det vara fenröta men det är svårt att ge en diaknos utan någon bild.

Protozin är en medicin men inte mot fenröta (enligt min flaska) om det nu skulle vara det.
#5 - 20 mars 2005 01:57
Protozin: mot svamp, sammetssjuka, costia, vita prick, neonsjuka och ichthyosporidium enligt min flaska.Enligt min flaska skall man doser 2 droppar per 10 liter första andra och tredje dagen. Vid speciellt resistenta stammar skall man fortsätta medicineringen till tionde dagen. Aktivt kol skall inte användas och inte i akvarium med sötvattensrockor.

Om det är fenröta så är det inte en lämplig medicin.
#6 - 20 mars 2005 02:00
Saxat från zoopet

"Bakteriell fenröta
Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén."

men som jag tidigare sagt så vet jag inte med säkerhet om det är fenröta. Det skullle lika gärna kunna vara att fiskarna bråkar eller något annat. Du har inte möjlighet att lägga upp bilder? Det skulle underlätta.
#7 - 20 mars 2005 02:00
Saxat från zoopet

"Bakteriell fenröta
Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.
Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén."

men som jag tidigare sagt så vet jag inte med säkerhet om det är fenröta. Det skullle lika gärna kunna vara att fiskarna bråkar eller något annat. Du har inte möjlighet att lägga upp bilder? Det skulle underlätta.
#8 - 20 mars 2005 08:27
Ska försöka svara på det mesta,

Jag tror att dem har fenröta eftersom den ni breskrev verkar stämma, och jag har inga fiskar som bråkar vad jag kan se.

Men just nu har jag en 4 days course med protozin, jag är inne på dag 3 d.v.s:

1: 5 ml
2: 5 ml
3: 5 ml
4: -
5: -
6: 5 ml

Och jag tror faktiskt att någon fisk har vita prick, man kan se "svaga" vita prickar på en av min botias fena, så det är nog bra att jag medicinerar dem mot det (nu ska jag inte spela duktig så rätta gärna om jag har fel).

Och så tror jag att mina salikor (den minsta) och möligtsvis en av mina african golds har fenröta, eftersom bitar av höger och vänster fena på salikan har vittrat bort, och den har svårt för att simma.

Ja jag vet att jag är dum som bara väntade i 4 dagar istället för 1-2 veckor med att starta upp akvariumet, men jag var tvungen att göra ett uppdrag så jag hade tyvär inte tid med att ta hand om akvariumet den veckan.

Om jag nu ska behandla fenröta så ska jag alltså köpa en medicin mot det, vilken rekomenderar ni? och jag skulle visst lägga i salt, villken salt är det, någon speciell? och det där med kvaliteten, asså jag har två stycken filter, ett powerhead 802 och ett fluval 2+ , jag ska köpa ett eheim ytterfilter snart, jag har lite grottor och sådant men inga växter, och vattnet är kristallklart, (inte när jag häller i protozoin, då tar det 3-4 timmar innan det blir klart). så hur kan jag förbättra miljön och kvaliteten? jag funderar även på att dra till biltema och köpa blästersand, är det att rekomendera ? om ja så villlken storlek?

Och villken temperatur bör jag hålla i mitt akvarium? jag har nu på 26 grader.

Ni ska veta att ni gör ett grymt jobb, tar inte alls lång tid innan man får vettiga svar, tack!
#9 - 20 mars 2005 08:48
HEj!

Visst vet du att när du medicinerar med Protozin så ska du halvera doseringen när du har botior i karet?!
#10 - 20 mars 2005 08:57
[QUOTE=nikki]HEj!

Visst vet du att när du medicinerar med Protozin så ska du halvera doseringen när du har botior i karet?![/QUOTE]

Jo, det står så, men jag pratade med en akvarie affär och dem sa att du kan köra full mediceneringsdos men då ska du ha en sån här o då gav han mig en sten, den skulle tydligen suga upp kemiska vatten förändringar, så det skulle inte skada mina botior, men du, vad händer om hon bara snackade s*kit? dör mina botior?
#11 - 20 mars 2005 09:01
Den infon jag har fått är att man INTE ska köra fulldos när man har botior och khuulisar, och det har han varit noga med att påpeka åt mig på akvarie butiken och jag vet att han är väldigt kunnig så jag skulle absolut inte sätta i en fulldos med dessa fiskar. Jag vet inte om dom kan dö men jag skulle gissa det. Jag håller dock tummarna för dig att det går bra.
#12 - 20 mars 2005 09:07
Tack ska du ha Nikki!

Kopierat igen:

Jag tror att dem har fenröta eftersom den ni breskrev verkar stämma, och jag har inga fiskar som bråkar vad jag kan se.

Men just nu har jag en 4 days course med protozin, jag är inne på dag 3 d.v.s:

1: 5 ml
2: 5 ml
3: 5 ml
4: -
5: -
6: 5 ml

Och jag tror faktiskt att någon fisk har vita prick, man kan se "svaga" vita prickar på en av min botias fena, så det är nog bra att jag medicinerar dem mot det (nu ska jag inte spela duktig så rätta gärna om jag har fel).

Och så tror jag att mina salikor (den minsta) och möligtsvis en av mina african golds har fenröta, eftersom bitar av höger och vänster fena på salikan har vittrat bort, och den har svårt för att simma.

Ja jag vet att jag är dum som bara väntade i 4 dagar istället för 1-2 veckor med att starta upp akvariumet, men jag var tvungen att göra ett uppdrag så jag hade tyvär inte tid med att ta hand om akvariumet den veckan.

Om jag nu ska behandla fenröta så ska jag alltså köpa en medicin mot det, vilken rekomenderar ni? och jag skulle visst lägga i salt, villken salt är det, någon speciell? och det där med kvaliteten, asså jag har två stycken filter, ett powerhead 802 och ett fluval 2+ , jag ska köpa ett eheim ytterfilter snart, jag har lite grottor och sådant men inga växter, och vattnet är kristallklart, (inte när jag häller i protozoin, då tar det 3-4 timmar innan det blir klart). så hur kan jag förbättra miljön och kvaliteten? jag funderar även på att dra till biltema och köpa blästersand, är det att rekomendera ? om ja så villlken storlek?

Och villken temperatur bör jag hålla i mitt akvarium? jag har nu på 26 grader.

Ni ska veta att ni gör ett grymt jobb, tar inte alls lång tid innan man får vettiga svar, tack!
#13 - 24 mars 2005 10:51
saltet du ska använda är ectozon, det är bra mot parasiter, och doseringen är en tesked per femtio liter vatten.

Mot fenröta och liknande har jag tidigare använt myxazin. Det är bra, och hjälper ganska snabbt.

Tipset jag fick när jag medicinerade mina fiskar var att (detta är lite krävande) att jag skulle fånga den/ de fiskar som det var värst ställt med, och hälla en droppe rakt i "såret".

Som tur väl var så hade jag bara en som var riktigt dålig.
Jag tog upp den i håven, och lade den mot en plan yta, och medan den var i håven så droppade jag en droppe myxazin på den och släppte ner den så fort jag kunde igen.
Samtidigt medicinerade jag enligt doseringslistan i akvariet.

Annons