Jag undrar om någon vänlig själ kan försöka hjälpa mig med mina problem jag drabbats av med mitt nya akvarie.
Har för ca 10 dagar sedan köpt ett akvarie på 240 liter (hade innan 120 liter). Problemen började den dagen vi skulle byta akvarie med att våran gamla algätare dog, han var ca 5 år och hade mått bra hela tiden, men nu när vi skulle byta akvarie så hade han plötsligt dött och han såg jättekonstig ut, det var som att det hade öppnats två stora hål på hans kinder, vad kan det ha varit??
Några dagar senare så började Black Molly honan att simma lite lodrätt, hon har svårt att simma enbart vågrätt. Och nu för ett par dagar senare så gör hanen det också. Utöver att dom simmar konstigt så ser dom ut att må bra. Jag fick tips av zooaffären att lägga dom i saltbad en timme vilket vi gjort utan resultat.
Jag börjar bli orolig att det ska vara någon typ av sjukdom i akvariet. Övriga fiskar ser dock ut att må bra i dagsläget. (Har även Platy, Guppy, Praktbotia, Neontetror)
Köpte ett filter eller pump (är osäker på vad det heter) som står utanför akvariet, hade tidigare bara ett inne i akvariet. Bytte även sand i skifte av akvariet. Vattnet ser fräscht ut.
Har någon något tips på vad jag kan göra, vill inte mista dessa två fina fiskar, dom är nu dom äldsta jag har.
Kan tillägga att jag har tillsatt salt som jag köpte på zoo och hällt i såsom det stod, en matsked per 50 liter. Temperaturen är på 24 grader.
Hoppas på svar! Tack så mycket på förhand!