Sjuka fiskar??

#1 - 10 april 2002 05:21
Hej på er,
Förutsättningar: 375l, Filter 2300l/h, vattenbyte 1/10 dag, mat räkmix (hemgjord recept från Nordiska ciklidsäl.)med bla spirulina torsk ägg.
Fiskar: 4 Leleupi, 4 snäcklekare, 6 Tr moliro (små), 3 eretmodus, 3 P.nigripinnis.

Nu till min fråga: Min ena hästnäsa dog igår vilket jag trodde berodde på stress men när jag matade senare på em så visade det sig att de andra 2 hästnäsorna inte åt. Alla andra fiskar åt som vanligt.
Vad tror ni garvade akvarister om mitt problem?

Mvh Niclas

#2 - 10 april 2002 07:15
LÄs denna tråd om Bukvattensot och se ifall den kan hjälpa dig.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=706
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 april 2002 14:54
Hej Niclas,
Hästnosarna är nog tillsammans med Tropheusarna de fiskar som du har som lättast får bukvattensot. Det är viktigt att dessa herbivora fiskar får en fiberrik kost. Jag undrar därför lite över vad din räkmix består av för ingredienser och hur mycket du har av varje ingrediens.
Hästnosar kräver också extremt syrerikt vatten, men den pump du har borde räcka, se till att den också riktas lite snett uppåt mot vattenytan så den bryts. Ett annat tips är att se till att hästnosarna har några gömställen ganska högt där de kan ligga och hålla utkik.
Det låter i alla fall som bukvattensot.

Sedan kommer du säkert att få problem framöver med dina Tropheusar - att bara skaffa 6 st är oftast alldeles för lite. Risken är stor att det tar en ände med förskräckelse när de blir könsmogna.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 10 april 2002 16:22
det där med att man har förlite antal med tropheusar det stämmer inte alltid jag började med 5 st mazva yngel nu några år senare är jag uppe i 30 tal jag har på senare år köpt till ett par honor för att minska risken för missbildningar (inavel)har inte mist en enda fisk.
mvh kim

kim l
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 april 2002 07:51
Hej igen,
Tropheus duboisi är utan tvekan den fredligaste av alla troffar. Det är därför utan tvekan så att skall man lyckas med att tillföra fler exemplar till en grupp efterhand, så är det just dubbar troffar som det är störst chans att lyckas med.
Naturligtvis kan det också funka med andra troffar men det är definitivt inget jag rekommenderar för man behöver ha rejält med tur för att det skall lyckas.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#6 - 11 april 2002 18:48
i detta fallet tycker jag att kjell har rätt i det han säger ,köp fler .t m moliro är ju snyggare i stort antal .facktum är att jag även lyckades men mina moliro köpte 5st av dem med 1 hane 4 honor hadde väl tur när jag köpte dem.

kim l
#7 - 11 april 2002 18:49
ni får ursäkta att spårade ur lite från det ordinarie ämnet ..
mvh kim

kim l

Annons