sjuka golden

#1 - 25 december 2006 12:41
Mina golden som verkar ha drabbats av bukvattensot är förhoppningsvis på bättrningsvägen nu. Sjuklingarna har tidigare vägrat äta och haft tunn vit avföring. Behandlade med aquaferan och då blev en av fiskarna snabbt piggare den andra sjuklingen har försökt äta men spottat ut igen. Idag behöll han dock maten! Betyder detta att faran är över och att de är friska igen? När kan jag i så fall skaffa nya fiskar? Kan smittan finnas kvar i vattnet?
#2 - 25 december 2006 16:24
Vad matar du dina fiskar med? Jag hade också problem i början med bukvattenssot. Då körde jag med växtflingor. Min lokala handlare rådde mig att börja med fiberrikare granulat istället, vilket ser ut att ha gjort susen då jag inte sett till sjukdomen sedan dess.

Ska du köpa nya fiskar ska du hur som helst göra ett ordentligt vattenbyte och gärna vänta ett par dagar med att införskaffa dig ny fisk.

MVH Simon B:) !
#3 - 25 december 2006 17:51
Vad kul att få svar!
Nu matar jag med Aquatic Nature för afrikanska ciklider men från början hade jag flingor.
#4 - 25 december 2006 19:51
Bytte du efter sjukdomen? Så gjorde jag och det fungerade. Hade för övrigt Sera granu green.

Hoppas det fungerar som det är tänkt nu dvs utan problem:) . Jag har själv haft en del missöden med mitt lilla malawi kar, hehe:) . Nu så är dock allt under kontroll.

MVH Simon B:) !
#5 - 26 december 2006 07:26
Fiskarna blev sjuka i samband med att jag bytte foder. Verkar nu tyvärr som en fisk fortfarande inte är frisk. Han tar mat och håller det i munnen en ganska lång stund men sen spottar han ut och tuggar om flera gånger innan han till slut låter maten vara. Vad göra? Om han fortfarande är sjuk kan han väl smitta de andra igen?
#6 - 26 december 2006 09:07
Vad behandlar du med? Jag hade nått slags tabletter, vilka fungerade bra. Bukvattensots drabbade fiskar ligger bara på bottnen och rör sig ej. Säker på att det är bukvattensot?

MVH Simon B!
#7 - 26 december 2006 11:49
Simon B skrev:
Bukvattensots drabbade fiskar ligger bara på bottnen och rör sig ej.

Så behöver det inte nödvändigtvis alltid yttra sig. När jag råkade ut för bukvattensot stod en goldenhona ganska högt upp i skydd av lökväxtblad och en demasoni höll sig på toppen av sitt revir, närmare ytan än botten. Att de ligger enbart på botten är alltså inte hela sanningen.

(Tillägg: båda fiskarna dog alltså.)
#8 - 26 december 2006 13:25
ok, då är jag dåligt uppdaterad:) . Mina låg på bottnen (demasoni). Jag behandlade med ett preparat som hette octosin och var i tablett form. En av de två demasonina klarade sig.

Hoppas du får bukt på det Mi72!

MVH Simon B!

Annons