Sjuka guppys?

#1 - 1 november 2010 11:17
Köpte lite guppys till min son i fredags, och nu beter de sig jättekonstigt.

Jag tror att de har blivit lite röda vid gälarna, samt att jag tycker de är lite slöa. Nån höll till vid växterna och en del låg på botten.

Vad kan vara fel, och vad kan jag göra?

Jag vet inte om det kan ha med saken att göra, men jag tror att pumpen har ev legat i kläm så vattnet har nog kanske inte blivit ordentligt syresatt.
#2 - 1 november 2010 11:22
Hur stort är karet?
Vad har du för pump?
Har du pumpen vid ytan eller nere i botten?
Har du kollat nivåerna u akvariet, nitrit, pH etc?
Har du en termometer, kolla hur många grader det är?
#3 - 1 november 2010 11:50
Karet är på 20 liter. Vet ej vad det är för märke på pumpen, men den suger in syre via en plastslang som ska hänga utanför karet. Pumpen har som en krok man ska hänga upp den på på kanten, så den är väl mer uppe vid ytan än vid botten.

Har inte kollat ph/nitrat då jag inte har grejor för det. Värmaren är inställd på 26 grader men nu när jag kollade står termometern faktiskt på 28-29 grader.

Jag tycker faktiskt att de verkar lite piggare nu sedan jag fräste på pumpens syrereglage. Men röda är de ju.
Bilagor:
#4 - 1 november 2010 11:55
Guppys klara 28, kanske lite petigt om det är 29, men mellan 22-28, så kanske få ner temperaturen lite.

Har du haft som du sagt, slangen i kläm och den är fixad nu så kan det nog vända. Det finns syretabletter man kan köpa vid problem med pumpen samt byta vatten.
#5 - 1 november 2010 12:24
Hur många är "lite guppys"? Och hur länge har karet varit igång?
20 l år ju väldigt lite! I ett sådant kar skulle jag själv inte ha något annat än räkor eller snäckor..
Sedan kan du ta ut värmaren. I ett sånt litet kar hålls nog tempen upp av sig själv...

Skulle jag vara du hade jag bytt upp mig rejält i akvariestorlek, runt en 100 l är ganska lagom för nybörjare, i ett litet kar är det så mycket knepigare att få balans..

Och har du inte dropptest för nitrit och ph så skaffa det genast.
#6 - 1 november 2010 12:25
Ja jag får nog vrida ner värmaren lite, men de simmar då runt och verkar vara sig själva igen nu iallafall.

Men vad kan det där röda bero på?
#7 - 1 november 2010 12:27
Miliimli skrev:
Hur många är "lite guppys"? Och hur länge har karet varit igång?

20 l år ju väldigt lite! I ett sådant kar skulle jag själv inte ha något annat än räkor eller snäckor..

Sedan kan du ta ut värmaren. I ett sånt litet kar hålls nog tempen upp av sig själv...

Skulle jag vara du hade jag bytt upp mig rejält i akvariestorlek, runt en 100 l är ganska lagom för nybörjare, i ett litet kar är det så mycket knepigare att få balans..

Och har du inte dropptest för nitrit och ph så skaffa det genast.

Det är bara fem guppysar som flyttade in i fredags, dvs 4 dagar sedan. Vi hade tänkt skaffa ett större akvarium senare om intresset kvarstår hos sonen. Eller så får jag väl ta över det själv ;)

Men jag har ingen lust att köpa både stort och dyrt akvarium samt en möbel att ha det på, om han tycker det är roligt i två veckor bara :/
#8 - 1 november 2010 12:28
Ta bort värmaren helt och hållet! Karet kommer ändå att hålla sig runt rumstemperatur
#9 - 1 november 2010 12:37
skaffa tester på en gång. att ha ett akvarium kräver minst lika myclet förberedelser som att skaffa en katt eller hund.
det är väldigt svårt att hålla ett litet kar. fol köper ofta ett litet kar för de tror det är lättare att ta hand om men det är mycket svårare att få balans i ett litet kar.

läs gärna den har tråden. mycket viktig o nyttig info för nybörjare :)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#10 - 1 november 2010 12:37
5 guppys i ett 20 l nystartat kar är tokmycket. Viktigt att verkligen hålla koll på vattenvärden nu!
Har du läst den här tråden? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Det där med intresset.. Enligt mig så är det större chans att intresset kvarstår med ett större kar, där det inte är så svårt att få ordning på vattenvärdena, fiskarna inte blir sjuka lika lätt och således inte så många dödsfall. Dessutom kan man ha fler fiskar i ett större kar. Som sagt så hade jag inte haft en enda fisk i ert...

Jag säger inte nu att allt kommer att skita sig, men att det finns en ganska stor risk för det... Så jag hade letat upp ett större kar! Man kan hitta relativt billiga på blocket!
#11 - 1 november 2010 13:53
Som ett kavalleri :)

Skämt och sido, jag satt i samma båt och gör det ibland fortfarande, det är ingen dans på äng att driva ett kar. Jag tror mitt akvarium är dyrare än vår katt just nu och kräver tok mycket mer tid än min katt som ligger bredvid mig nu på mitt skrivbord och tvättar sig, ganska självgående :)
#12 - 1 november 2010 14:00
Hmm, eller det kanske är 30 liter? Jaja, litet är det iallafall. Men räknade jag litrarna på antalet centimeter fisk så fick jag fram att fem guppysar skulle vara lagom. Eller så är jag jäkligt dålig på matte :p

Men då ryker doppvärmaren då. Men hur blir det med temperaturen då, om vi har strax under 20 grader i rumstemp?
Bilagor:
#13 - 1 november 2010 14:07
Fishface skrev:
Som ett kavalleri :)

Skämt och sido, jag satt i samma båt och gör det ibland fortfarande, det är ingen dans på äng att driva ett kar. Jag tror mitt akvarium är dyrare än vår katt just nu och kräver tok mycket mer tid än min katt som ligger bredvid mig nu på mitt skrivbord och tvättar sig, ganska självgående :)

Haha, jodå, jag tål nog ett och annat. Driver ett kattforum, och det säger väl allt... ;)
#14 - 1 november 2010 14:19
I mitt rum har jag runt 23 grader, under dagen håller sig akvariet på 25 ungefär utan hjälp av doppvärmaren, antar att belysningen värmer tillräckligt.

Du kan ju göra som så att du har kvar doppvärmaren, men ställer in den på 25 grader eller nåt, den drar ju inte ström (någon nämvärd mängd iaf) sålänge den inte värmer. Anledningen till att du gått över doppvärmarens valda temp kan ju bero på två olika saker, dels att lampan värmer mer än tillräckligt och dels att doppvärmaren är felkalibrerad, brukar stå i bruksanvisningen isf hur man kalibrerar den.
#15 - 1 november 2010 14:48
Eller så testar du utan doppvärmare och ser på vilken temperatur du hamnar ^^
Inte alls meningen att låta hård, ber om ursäkt för det!

Antalet liter på karet räknar du lätt ut här. Bara att mäta bredd, höjd och djup och lägga in!

Den där tumregeln med en cm fisk per liter vatten är inte så bra... Så mycket annat som spelar in som beteende, hur mycket de äter (= hur mycket de skitar ner) osv.
#16 - 1 november 2010 14:51
ingen ide jag kommenterar. instämmer helt med Miliimli i allt.

Annons