Sjuka Malawi?

#1 - 7 september 2009 17:29
Kanske ingen lätt fråga men jag har en golden och en demasoni som har fått nåt som ser ut som vita köttsår på sidan, som en 10-öring i storlek. Ser även ut att vara ett hål i mitten av det. Verkar i övrigt helt okej men jag har inte en susning om vad det kan vara..

Behöver jag plocka ur dom ur karet ifall det smittar? Medicinera?
#2 - 7 september 2009 17:37
jag tror jag känner igen det, jag fick det med på mina malawi, det är ett hål som sticker in till magen och allt annat inne i fisken. Jag tror att det bildas på grund av dålig vattenkvalitè men jag är inte säker, jag tog bort mina direkt. Jag är inte säker på att om det är dålig vattenkvalitè som orsakar det eller vad det kan vara. Jag låter våra malawi experter på zoopet att svara på denna fråga.
#3 - 7 september 2009 17:59
Ja precis, ser nästan ut som dom ruttnar.. sitter strax bakom ena sidfenan.. Inte haft annat än strul med detta 450, börjar bli rätt less... Nåt måste jag ju göra fel...
#4 - 7 september 2009 18:05
det är det jag hade på mina då! känner igen det nu! du har väl ingen dålig vattenkvalitè i ditt akvarium? Jag tror dock inte det eftersom du har säkert ytterfilter och pumpar som pumpar på rätt friskt.

Jag har för mig att det är dålig vattenkvalitè som gör så att det blir sådana hål.
#5 - 7 september 2009 18:10
Kör med dubbla aquaclear 70 och ett fluval 405 så det rör allt på sig.. Dock har jag haft problem med alger tidigare och har aldrig fått ordning på det så det har vart många stora vattenbyten osv så tror inte det är nån jättekvalité på det sättet.. :(
#6 - 7 september 2009 18:12
hmmm, jag vågar inte spekulera i detta mer. Känns inte som jag kan hjälpa dig, tyvärr :(. Men testa att köra i lite salt och se om det funkar. Jag tog bort mina som hade sådana hål.
#7 - 7 september 2009 18:16
aaah trist... så less nu, måste ha en sån enorm obalans någonstans men kan inte förstå vart..
#8 - 7 september 2009 18:19
Eric_H skrev:
aaah trist... så less nu, måste ha en sån enorm obalans någonstans men kan inte förstå vart..

ge inte upp än, vänta lite innan du dra slutsatser. där finns många malawiexperter på zoopet som hjälper dig om de hittar tråden, de kan detta bättre än mig.
#9 - 8 september 2009 09:36
Det låter faktiskt som en bitskada som har blivit infekterad. Ös i 1 dl salt per 100 liter till en början. Blir inte de sjuka fiskarna bättre på ett par dagar, ta antingen bort dem eller behandla dem isolerat i ett kar/hink med något starkt antibakteriellt medel, som t ex AquaFuran.

Köp gärna lite vattentester - pH, kH, nitrit/nitrat och testa kvaliteten på vattnet. Det är svårt att säga om du har dålig vattenkvalitet utan siffror att gå på.

Annons