Sjuka neoner?

#1 - 10 februari 2007 10:40
Något tycks vara galet med mina neontetror!

För ett par dagar sedan såg jag en som var död. Den var alldeles vitaktig på framkroppen. Tänkte inte mer på det för en fisk kan ju dö... Och det vita tolkade jag som att den varit död ett tag och börjat ruttna.

Nu såg jag att ännu en tetra verkar dålig. vet inte riktigt hur jag ska beskriva det annat än att det ser ut som att pigmenten försvinner! Har en fläck som går precis runt ryggfenan, förövrigt är den pigg och inga konstigheter kan ses...

Hur ska jag tolka det hela? Är det något som är galet med mina fiskar, och i så fall vad kan det tänkas vara?
#2 - 10 februari 2007 10:41
Tycker det låter som neonsjukan :(
#3 - 10 februari 2007 11:03
fick också neonsjukan när jag skaffade mina neontetror.
för mig dog det 6 stycken, resten har klarat sig.

ser du någon som är blek så är det bra om du sätter den i karantän, det är tydligen väldigt smittsamt.

tänk på att de kan vara bleka när de sover/vilar sig, så du kan kolla färgen på dem när du matar, då är de nog vakna iaf.
#4 - 10 februari 2007 13:03
Jag såg det när jag gjorde vattenbyte och då om någonsin är de aktiva :)

Kan man medicinera?
Har inte möjlighet till karantän tyvärr...
#5 - 10 februari 2007 13:09
Satsa hellre på täta vattenbyten (typ varje/varannan dag ett tag medans det strular)och plocka bort de drabbade såfort de visar symptom.
#6 - 10 februari 2007 13:48
jag hade inte heller något karantänsakvarium, så jag tog upp en och hade i en balja under observation ett tag innan jag bestämde mig för att avliva den (halshuggning) de andra dog på egen hand.

Annons