sjuka praktbotior

#1 - 9 oktober 2006 17:39
Kan någon svarapå varför mina prakt botior 7st flämtar och är allmänt slöa
en låg uppochner och flämtade den var det så sjuk att jag fick avliva den

nu är läget akut så jag hopppas på något svar
#2 - 9 oktober 2006 17:42
Är du så säker på att den var sjuk? Praktbotior kan ligga och vila, ofta på sidan. Dom kan vara väldigt passiva under långa stunder....
#3 - 9 oktober 2006 17:45
archan41 skrev:
Kan någon svarapå varför mina prakt botior 7st flämtar och är allmänt slöa

en låg uppochner och flämtade den var det så sjuk att jag fick avliva den

nu är läget akut så jag hopppas på något svar
kanske ska göra ett delvattenbyte och se till att vattnet genomluftas ordentligt genom kraftig ytvattenrörelse (om du inte redan har kraftig)
#4 - 9 oktober 2006 17:47
Är du så säker på att den var sjuk? Praktbotior kan ligga och vila, ofta på sidan. Dom kan vara väldigt passiva under långa stunder....

jag är säker på att den var sjuk den flämtade och kunde inte simma iväg.

samt att dom har magrat sista tiden
#5 - 9 oktober 2006 17:49
åheim skrev:
kanske ska göra ett delvattenbyte och se till att vattnet genomluftas ordentligt genom kraftig ytvattenrörelse (om du inte redan har kraftig)

jag bytte 30% vatten och kolla så att vattnet var bra (fick höja KH lite)

samt att pumpen går fullt
#6 - 9 oktober 2006 17:50
hur höjde du kh?
hur stort kar?
vad har du för filter?
#7 - 9 oktober 2006 17:53
åheim skrev:
hur höjde du kh?

hur stort kar?

vad har du för filter?

Med bikarbonat

karet är 90liter

pumpen en Hydor crystal2
#8 - 9 oktober 2006 17:58
Dom simmar även och kliar sig mot rötter
#9 - 9 oktober 2006 18:11
archan41 skrev:
Med bikarbonat

karet är 90liter

pumpen en Hydor crystal2
det kan vara så att filtervolymen är otillräcklig, kan det vara 2-3dl filtervolym? med för lite filter så brukar problemen komma som ett brev på posten[:o] antar att du får göra rent det ganska ofta... jag tycker du ska investera i ett större filter eller ett till som komplement, det kan verkligen löna sig att kosta på detta..;) annars kan du göra ett filter själv med blå filtermatta och en cirkulationspump, låt säga filtermattebit som är 20x10x10cm ger en filtervolum på 2L och det är inte dumt att ha;)
#10 - 9 oktober 2006 18:15
archan41 skrev:
Dom simmar även och kliar sig mot rötter
prova att stoppa ner underarmen i akvariet en stund och se om det liksom sticker och kliar på armen...det brukar nämligen kunna göra det vid vid höga ammonium eller nitritvärden, därför kliar sig fiskarna! ända sättet att komma tillrätta med ammonium, nitritproblem är att se till att ha ordentlig filtervolym!
#11 - 9 oktober 2006 18:26
Det är som du säger när jag gör rent filtret så är så blir vattnet kanonskitigt (kör med en hink med akvarievatten i när jag gör rent)
men kan det vara orsaken till avmagring och flämtande andning .
#12 - 9 oktober 2006 18:28
en sådan stor pump blir det bäst med en ytterpump då ( jag kan inte så mycket har haft fiskar sedan juni
#13 - 9 oktober 2006 18:36
det är svårt att säga? men flämtande fiskar indikerar höga värden av ammonium, nitrit, syrefattigt vatten. som sagt så skulle jag inrikta mig på ordentlig filtrering (stort filtermaterial som kan gå ett par månader utan rengöring) om dem avmagrar så kan det bero på tarm flaggelater som kan uppkomma vid ett dåligt vatten som försvagar fisken och ett felaktigt foder
#14 - 9 oktober 2006 18:41
åheim skrev:
det är svårt att säga? men flämtande fiskar indikerar höga värden av ammonium, nitrit, syrefattigt vatten. som sagt så skulle jag inrikta mig på ordentlig filtrering (stort filtermaterial som kan gå ett par månader utan rengöring) om dem avmagrar så kan det bero på tarm flaggelater som kan uppkomma vid ett dåligt vatten som försvagar fisken och ett felaktigt foder

Syrefattigt Vatten ? blir det bätter med en större pump eller ska jag komplitera med en syre sten?
#15 - 9 oktober 2006 18:43

har du någon aning om varför botiorna bara flämtar o inga andra fiskar?
#16 - 9 oktober 2006 18:46
har du rörelse på vattenytan så är det ingen risk för syrebrist! har du mer fisk än praktbotia? fick visst svar på det ; b
#17 - 9 oktober 2006 18:47
Har släckt i akvariet nu då ligger det en hög med botior uppe på pumpen
ligger dom på sidan när dom sover eller är det onormalt??
#18 - 9 oktober 2006 18:49
åheim skrev:
har du rörelse på vattenytan så är det ingen risk för syrebrist! har du mer fisk än praktbotia? fick visst svar på det ; b

japp jag har 10st sorgmanteltetra samt 5 st platy o 10 st kardinaltetror o
#19 - 10 oktober 2006 05:31
archan41 skrev:
Har släckt i akvariet nu då ligger det en hög med botior uppe på pumpen

ligger dom på sidan när dom sover eller är det onormalt??

Det är i högsta grad normalt......men bara för praktbotior!:D
#20 - 10 oktober 2006 05:32
Hur stort akvarium har du?
#21 - 10 oktober 2006 09:09
oj..med så mycket fisk måste du ha ett rejält filter! du har på tok för mycket fisk i ditt lilla akvarie!!!! praktbotiorna blir alldeles för stora för det. jag föreslår att du skaffar dig ett större akvarium eller ett ytterfilter (innerfilter tar ju bara mer plats i akvariet!) men ett ytterfilter går nog på 500-1000kr. Billigaste ytterfiltren är amtop, finns på bl a pwss

jag gissar att det är fel på vattnet och dålig syresättning

hur länge har du haft igång det?
#22 - 10 oktober 2006 09:20

Ooops, såg att du redan skrivit det![:o]

Håller med Lenis, praktbotior blir ett stort no-no i ditt 90-liters när dom passerat akvarieaffärens 4-5 cm! Dagliga vattenbyten är nog ett måste med din fiskmängd...
#23 - 10 oktober 2006 20:02

90liter
#24 - 10 oktober 2006 20:51
som sagt, 30% dagliga vattenbyten är nog det bästa! + bra cirkulation.

Annons