Kan någon svarapå varför mina prakt botior 7st flämtar och är allmänt slöa
en låg uppochner och flämtade den var det så sjuk att jag fick avliva den
nu är läget akut så jag hopppas på något svar
kanske ska göra ett delvattenbyte och se till att vattnet genomluftas ordentligt genom kraftig ytvattenrörelse (om du inte redan har kraftig)archan41 skrev:Kan någon svarapå varför mina prakt botior 7st flämtar och är allmänt slöa
en låg uppochner och flämtade den var det så sjuk att jag fick avliva den
nu är läget akut så jag hopppas på något svar
sockerconny skrev:Är du så säker på att den var sjuk? Praktbotior kan ligga och vila, ofta på sidan. Dom kan vara väldigt passiva under långa stunder....
det kan vara så att filtervolymen är otillräcklig, kan det vara 2-3dl filtervolym? med för lite filter så brukar problemen komma som ett brev på posten[:o] antar att du får göra rent det ganska ofta... jag tycker du ska investera i ett större filter eller ett till som komplement, det kan verkligen löna sig att kosta på detta..;) annars kan du göra ett filter själv med blå filtermatta och en cirkulationspump, låt säga filtermattebit som är 20x10x10cm ger en filtervolum på 2L och det är inte dumt att ha;)archan41 skrev:Med bikarbonat
karet är 90liter
pumpen en Hydor crystal2
prova att stoppa ner underarmen i akvariet en stund och se om det liksom sticker och kliar på armen...det brukar nämligen kunna göra det vid vid höga ammonium eller nitritvärden, därför kliar sig fiskarna! ända sättet att komma tillrätta med ammonium, nitritproblem är att se till att ha ordentlig filtervolym!archan41 skrev:Dom simmar även och kliar sig mot rötter
åheim skrev:det är svårt att säga? men flämtande fiskar indikerar höga värden av ammonium, nitrit, syrefattigt vatten. som sagt så skulle jag inrikta mig på ordentlig filtrering (stort filtermaterial som kan gå ett par månader utan rengöring) om dem avmagrar så kan det bero på tarm flaggelater som kan uppkomma vid ett dåligt vatten som försvagar fisken och ett felaktigt foder
sockerconny skrev:Är du så säker på att den var sjuk? Praktbotior kan ligga och vila, ofta på sidan. Dom kan vara väldigt passiva under långa stunder....
archan41 skrev:Har släckt i akvariet nu då ligger det en hög med botior uppe på pumpen
ligger dom på sidan när dom sover eller är det onormalt??
sockerconny skrev:Hur stort akvarium har du?