Iofs i andra älrdskriget så var ju halva tanken med kriget att utrota en viss typ av människor så :) Nu vill ju varken USA eller vi i norden utrota någon specifik grupp med människor (utom möjligen de så kallade terroristerna). Men ja, jag anser att ibland är det oundvikligt med krig. Vår trupper är ju inte där för att döda folk, eller andra soldater- deras uppgift är väl att skydda folket och vad som nu byggs upp där? Så när civil råkar emellan är det ju inte "med berått mod" utan bara oundvikligt. När en bombare kommer hit och medvetet placerar sig där så många som möjligt blir skadade- eller personligen skjuter dem- folk som inte har med krigen att göra, enbart för att sätta skräck i oss. Som du säger, kan lika gärna vara någon galen högeranhängare :) Absolut.
Och varför tror du att krigen i Afganistan, Irak etc. äger rum idag då. Knappast pga terrorismen - snarare pga oljan.
Visst bägge länderna styrdes av korrupta ledare som teroriserade folket men dessa har också tidigare accepterats av USA och Nato fast det var ju när de slogs mot andra som när Hussein tog livet av kurder och de i Afganistan krigade mot ryssarna (som också var ute efter olja och inte var där av välvilja) - USA stödde ju då t.ex. Usama Bin Laden ekonomiskt och militärt för att de skulle slå ryssarna. De flesta terroristerna som deltig i terrordåden i USA kom ju för övrigt också från USAs bundsförvant Saudiarabien.
Nej fler oskyldiga civila dödas i Afganistan än i Norge. Mord är mord - man kan inte göra skillnad på att vissa mord är OK bara för att de som utsätts för det har en annan hudfärg än vi. Bägge delarna är lika avskyvärda.
Såg också någon psykolog i norsk TV som uttalade sig om att mördaren där hade varit medlem i fremskrittsapartiet och deltagit i hatforum med rasistiska budskap. Visst de allra flesta som hatar på nätet nöjer sig säkert med att hata där, men en del tar ju nätet på allvar och genomför det som de uppmanas att göra.
Därför tycker jag det är fruktansvärt det som hänt i Norge och känner stark sympati med de som har drabbats, men jag vägrar att ansluta mig till de som hatar och ropar på hämd mot mördaren och att dödsstraff borde återinföras. Nej döm honom till lagens strängaste straff och sannolikt är han väl också sjuk i huvudet och då finns det ju förutsättningar till att man inte behöver släppa ut honom när strafftiden har gått ut.