Sjuka saker händer i Norge.

#1 - 22 juli 2011 19:16
Jag är mållös bomb attentat och skjutning på ett läger för unga socialdemokrater. Gärningsmannen för skjutning skall tydligen vara arresterad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13362762.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13363639.ab

https://www.flashback.org/t1605614
#2 - 22 juli 2011 20:39
På ett sätt vill jag inte ens blir varken chockad eller förbannad över detta då terrorism just vill skapa kaos samt få uppmärksamhet. Skulle ingen bry sig skulle forumet inte existera, men det är svårare än så.
#3 - 22 juli 2011 20:48
På ett sätt vill jag inte ens blir varken chockad eller förbannad över detta då terrorism just vill skapa kaos samt få uppmärksamhet. Skulle ingen bry sig skulle forumet inte existera, men det är svårare än så.

Det är lite svårt att låta bli främst för massakern på Utöyan jag lider inga större samvetskval om gärningsmannen försvinner från vår jord.
#4 - 22 juli 2011 20:56
lillfrasse skrev:
Det är lite svårt att låta bli främst för massakern på Utöyan jag lider inga större samvetskval om gärningsmannen försvinner från vår jord.

Gjort är gjort och personligen bryr jag mig inte alls om eventuell "hämnd".
#5 - 23 juli 2011 04:55

Minst 87 döda och du bryr dig inte utan vill tiga ihäl händelsen, förstår absolut inte hur någon är funtad som utför dessa båda händelser. Lider verkligen med de anhöriga till offren.

http://www.facebook.com/event.php?eid=244185822272540
#6 - 23 juli 2011 06:27

Detta hemska hade lika gärna kunnat hända i Sverige...och du bryr dig inte??

/Inger
#7 - 23 juli 2011 07:21
Att inte bry sig och att inte bry sig om hämnd måste väl ändå vara två olika saker.
#8 - 23 juli 2011 08:40
Jag tycker den här händelsen är för allvarlig för att reduceras till tjatter om hur någon formulerat sig. Jag håller nog till och med, med VD, om att hämnd inte är det viktigaste just nu, utan det måste naturligtvis vara hur vi ska skydda de demokratiska värderingar som angripits på detta fasansfulla sätt.

Som förälder, politiskt medveten, granne och demokrat i djupet i mitt hjärta lider jag med de personer och deras familjer som drabbades så ohyggligt i går.
Mina tankar och djupa sympatier går till dem.

Men jag inser också att det egentliga målet för dessa illdåd inte är de drabbade människorna i sig, utan de värderingar och det samhälle de representar. Vi som inte drabbats direkt måste nu främst diskutera hur vi ska skydda och värna den demokrati de gav sina liv för.

Att skriva att gärningsmannen ska skjutas, utplånas etc, etc, tjänar ingenting till förutom att visa honom och de grupper han kommer från att deras sätt att angripa meningsmotståndare är politiskt korrekt och gångbart.

Och det gynnar inte oss utan dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 juli 2011 08:44
Fruktansvärt och sorgligt för de som drabbas, men ändå förväntat. Lyssnade på en hel del nyhetsändningar igår och han sa rent "krasst" att detta kunde man förvänta sig. Norge befinner sig i krig i flera länder och Norge är medlem i Nato och då kan man förvänta sig att fienden slår tillbaka. Man kan ju då dra upp att det är fruktansvärt att privatpersoner drabbats men i ett krig är det ju oftast privatpersoner som dödas och de norska soldaterna (säkert också svenska) har i sina krig dödat massor av oskyldiga privatpersoner.

Jag såg just att att det inte var någon muslimsk terrorist som det pratades om igår kväll/natt utan en norsk högerextremist som hatade muslimer. Oavsett vem det nu var så är det dock självklart fruktansvärt att så många oskyldiga drabbades
#10 - 23 juli 2011 08:58
Hämnd föder hämnd och därmed bara fler som blir offer för andras personliga vendettor. Krig är en sak, det är inte meningen att privatpersoner ska komma till skada och vår militär gör sitt bästa för att de inte ska råka illa ut. Att jämföra militären med de terrorister som kommer hit enkom för att döda civila är inte ett försvar som väcker sympatier eller ens förståelse inför dessa människor. "privatpersonerna" som blir dödade i länder där våra och Norges "trupper" dödar personer är ju ofta i samarbete med terrorister, många lbir dessutom dödade av terroristerna själva. Så ja, krig har sina offer, men kriget är inte här i norden- de för hit den. Klart de ska haffas och straffas men det räcker ju inte. Som andra sagt måste vi värna om vår demokrati och tbh så är det ju att inte backa pga terroristdåd. Men förstår att det finns många olika åsikter angående "vår" inblandning i Afghanistan med mera. Jag lider med de anhöriga, det som hänt är fruktansvärt och så onödigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 juli 2011 09:18
Gur4m1 skrev:
Hämnd föder hämnd och därmed bara fler som blir offer för andras personliga vendettor. Krig är en sak, det är inte meningen att privatpersoner ska komma till skada och vår militär gör sitt bästa för att de inte ska råka illa ut. Att jämföra militären med de terrorister som kommer hit enkom för att döda civila är inte ett försvar som väcker sympatier eller ens förståelse inför dessa människor. "privatpersonerna" som blir dödade i länder där våra och Norges "trupper" dödar personer är ju ofta i samarbete med terrorister, många lbir dessutom dödade av terroristerna själva. Så ja, krig har sina offer, men kriget är inte här i norden- de för hit den. Klart de ska haffas och straffas men det räcker ju inte. Som andra sagt måste vi värna om vår demokrati och tbh så är det ju att inte backa pga terroristdåd. Men förstår att det finns många olika åsikter angående "vår" inblandning i Afghanistan med mera. Jag lider med de anhöriga, det som hänt är fruktansvärt och så onödigt.

Nu låter du precis som militärerna - de kvinnor och barn som dödas stöder självklart terroristerna och om de inte gör det så är det en "olyckshändelse".
Så är det dock inte i något krig - oavsett om man tycker att kriget är "korrekt" eller inte. I kriget mot nazismen så dödades många fler privatpersoner än soldater etc. etc.
Så jag kan förstå (även om jag inte accpeterar det) att man kan vilja hämnas när ens egan anförvanter dödas i ett krig - som du skriver hämd föder hämd.

Nu vet jag dock inte motivet för just detta dåd - kanske var det en form av hämd mot Norge för att de tog emot för många invandrare - vad vet jag. Sorgligt i alla fall.
#12 - 23 juli 2011 11:58
Iofs i andra älrdskriget så var ju halva tanken med kriget att utrota en viss typ av människor så :) Nu vill ju varken USA eller vi i norden utrota någon specifik grupp med människor (utom möjligen de så kallade terroristerna). Men ja, jag anser att ibland är det oundvikligt med krig. Vår trupper är ju inte där för att döda folk, eller andra soldater- deras uppgift är väl att skydda folket och vad som nu byggs upp där? Så när civil råkar emellan är det ju inte "med berått mod" utan bara oundvikligt. När en bombare kommer hit och medvetet placerar sig där så många som möjligt blir skadade- eller personligen skjuter dem- folk som inte har med krigen att göra, enbart för att sätta skräck i oss. Som du säger, kan lika gärna vara någon galen högeranhängare :) Absolut.
#13 - 23 juli 2011 12:59
Hittade ett litet klipp på youtube som inte alls va trevligt att se alla dessa livlösa som ligger efter strandkanten[:-118]
&skipcontrinter=1" target="_blank">
&skipcontrinter=1
#14 - 23 juli 2011 13:00
skänker en tanke till alla, döda, skadade, familjer, släkten och vänner i Norge
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 23 juli 2011 13:05
Gur4m1 skrev:
Iofs i andra älrdskriget så var ju halva tanken med kriget att utrota en viss typ av människor så :) Nu vill ju varken USA eller vi i norden utrota någon specifik grupp med människor (utom möjligen de så kallade terroristerna). Men ja, jag anser att ibland är det oundvikligt med krig. Vår trupper är ju inte där för att döda folk, eller andra soldater- deras uppgift är väl att skydda folket och vad som nu byggs upp där? Så när civil råkar emellan är det ju inte "med berått mod" utan bara oundvikligt. När en bombare kommer hit och medvetet placerar sig där så många som möjligt blir skadade- eller personligen skjuter dem- folk som inte har med krigen att göra, enbart för att sätta skräck i oss. Som du säger, kan lika gärna vara någon galen högeranhängare :) Absolut.

Och varför tror du att krigen i Afganistan, Irak etc. äger rum idag då. Knappast pga terrorismen - snarare pga oljan.
Visst bägge länderna styrdes av korrupta ledare som teroriserade folket men dessa har också tidigare accepterats av USA och Nato fast det var ju när de slogs mot andra som när Hussein tog livet av kurder och de i Afganistan krigade mot ryssarna (som också var ute efter olja och inte var där av välvilja) - USA stödde ju då t.ex. Usama Bin Laden ekonomiskt och militärt för att de skulle slå ryssarna. De flesta terroristerna som deltig i terrordåden i USA kom ju för övrigt också från USAs bundsförvant Saudiarabien.

Nej fler oskyldiga civila dödas i Afganistan än i Norge. Mord är mord - man kan inte göra skillnad på att vissa mord är OK bara för att de som utsätts för det har en annan hudfärg än vi. Bägge delarna är lika avskyvärda.

Såg också någon psykolog i norsk TV som uttalade sig om att mördaren där hade varit medlem i fremskrittsapartiet och deltagit i hatforum med rasistiska budskap. Visst de allra flesta som hatar på nätet nöjer sig säkert med att hata där, men en del tar ju nätet på allvar och genomför det som de uppmanas att göra.

Därför tycker jag det är fruktansvärt det som hänt i Norge och känner stark sympati med de som har drabbats, men jag vägrar att ansluta mig till de som hatar och ropar på hämd mot mördaren och att dödsstraff borde återinföras. Nej döm honom till lagens strängaste straff och sannolikt är han väl också sjuk i huvudet och då finns det ju förutsättningar till att man inte behöver släppa ut honom när strafftiden har gått ut.
#16 - 23 juli 2011 13:52
MyrasHusse skrev:
skänker en tanke till alla, döda, skadade, familjer, släkten och vänner i Norge

Skänker även jag en tanke till de döda, deras familjer och Norge.

Tänker även att det är inte så himla många mil till Oslo det känns som att det så nära, man får rysningar....
#17 - 23 juli 2011 15:05
Det du säger Kjell har du rätt i :)
Men jag säger såhär: Friheten är inte gratis. Vi i Sverige tror ju det efter 200 år med fred, men så är det ju inte. Jag har inte nog med information(tycker det mesta vi får veta är propaganda och div paranoida, USA- hatande teorier) runt krigen men vet nog mycket att många också står bakom det- i Afghanistan måste man stå bakom "rebellerna" eller USA och man riskerar döden oavsett vilken sida man står på. Dödstraff är inte jag heller för, det hör inte hemma i ett civiliserat samhälle, sen är det faktiskt en för lätt väg för de som är kriminella. Förvisso svider det lite att folkets pengar ska gå till att "rehabilitera" dessa galningar och dessutom stå för deras logi och kost i 30-60 år innan de självdör. Man kan ju förstå att folk skriker efter blod efter ett illdåd. Men nu får man hoppas att Norge är beredda och även vi Svenskar.
#18 - 23 juli 2011 16:21
Guy Palm skrev:
Minst 87 döda och du bryr dig inte utan vill tiga ihäl händelsen, förstår absolut inte hur någon är funtad som utför dessa båda händelser. Lider verkligen med de anhöriga till offren.

http://www.facebook.com/event.php?eid=244185822272540

Nej, jag bryr mig inte om hämnd (dödstraff), jag satt med och spårade upp gärningsmannen profil långt innan media släppte den. Jag har inte skrivit att jag tiger ihjäl det hela.

Vem hjälper en eventuell avrättning av gärningsmannen? Blod föder bara mer blod om ingen säger stopp och dödsstraff har alltid varit verkningslöst ur brottsstatistisk synvinkel då negativa konsekvenser ändå inte finns i en sådan här gärningsmans sinne.

Annons