Sjuka svarta neoner

#1 - 21 augusti 2008 21:07
Upptäckte i kväll att mina svarta neoner är sjuka. Mer eller mindre alla 10![:(] Och i princip över en natt.

De har ljusare strimmor och fläckar men de flesta bara på ena sidan. En av dem andas snabbare. Jag tycker att det är som något lite luddaktigt på några fläckar.

Jag tänkte direkt på neonsjukan, men ingen av fläckarna utgår från ryggfenans bas utan de sitter på muskulaturen längs med sidorna.

De är än så länge pigga och håller ihop och är omöjliga att fånga i kväll i alla fall.

Mina kardinaltetror är opåverkade. :confused:

Kan detta vara neonsjukan i alla fall eller något annat och har ni tips om vilka åtgärder jag bör vidta?
#2 - 21 augusti 2008 21:23
Sammets sjuka eller svamp kanske? Försök flytta dem i karantän och tillsätt salt i vattnet.
#3 - 21 augusti 2008 21:51
Jag skulle också plocka ut dem men jag skulle sätta dem i medicinbad.. Fungistop var nått jag har mot svamp men det finns väl en massa olika... Sen skulle jag stoppa tillbaka dem i stora karet och salta som Annika sa... Ge dem frysmat när jag matar..

Hur länge har karet varit igång??? Har du bytt vatten ordentligt...
Höga halter nitrat??? Hur som helst måste du hitta felet, svamp är ju ett symtom på att något inte är bra, då utvecklar de svamp.. Ha ordentlig sprutt på ytan.. Brukar du dammsuga botten något??? ;)
#4 - 22 augusti 2008 09:01
Tack för svaren.

Satte i tre ketapangpåsar som akutåtgärd i karet i går kväll.

Karet har varit igång i sedan slutet på juni.
720 liter med en Aquabee 3500, så det är hyfsat bra cirkulation. Kan ju sänka vattennivån lite så det blir lite storm på ytan.
Nitrat 10, så det är ok.
Vattenbyte 2 ggr i veckan ca 25% åt gången.
Dammsuger inte botten. Har en av rasterna nära botten som drar in skräpet. Stor filtermassa bakom BTN.

Fiskarna får enbart fryst foder samt levande nauplier som jag kläcker här hemma + algtabletter.

Det enda jag kan tänka mig som avviker från det vanliga är att jag utfodrat lite mer på sistone men allt blir uppätet på ca 10 sekunder.

Nu på förmiddagen var en av fiskarna medtagen vid ytan så jag avlivade den. Fem st verkar ha återhämtat sig över natten, jag ser inga ränder på dem längre och fyra vet jag inte var de, är men skall försöka hitta dem. De fem jag ser låter sig inte fångas!:(

Vågar jag salta i stora karet när jag har ett corydorasstim där?
Eller skall jag salta i karantänskaret när/om jag lyckas flytta dem dit?
Hur mycket salt per liter vatten?
Hur länge skall de ligga i medicinbad, t.ex Fungistsop?
Hur påverkar t.ex. Fungistop de goda bakterierna i karet?

Varför är det bara de svarta neonerna som fick detta?

Många frågor, men frågar jag inte får jag ju inget veta.[:o]

Skall iväg och handla medicin nu.
#5 - 22 augusti 2008 09:55
En fråga TinaM som är lite offtopic, då jag inte kan mycket om just det här:

Hur löser du det med PMDD när du byter vatten 2ggr i veckan?

Förresten, corydoras vs salt:

http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
#6 - 22 augusti 2008 10:34
Nej, jag skulle inte våga salta i stora karet om det är Corydoras där, trots Johanskis länk :D ... Den rekommenderde dosen är 1 dl till 100 L ungefär, jag tog ungefär hälften. 1,5 dl till 250 L och det fördelade jag på 3 dagar så jag öste inte i allt på en gång. Det var succé, kombi att de sjukaste fick bada i medicinbad i 30 minuter 2 ggr.
Men jag undrar om det är så stor idé att äventyra Corydorasarna för undras om du kan rädda neonerna. Jag skulle satsa på att hitta felet istället..
Går den där medicinen hårt åt balansen i karet?? Står det något om vattenbyten efteråt på medicinförpackningen??

Vad skumt. Ja, sänk vattennivån så det blir storm, det skulle jag ha gjort absolut...
Neonerna kanske är känsligast lr så är det något i karet som just de är känsliga mot.;)
#7 - 22 augusti 2008 12:52
Tack för era svar!

Johanski - jag tillsätter PMDD en gång i veckan.

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter mitt sista inlägg åkte jag för att hämta medicin mot svamp, samt lite annat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Köpte Mycopur mot svamp (de hade inte Fungistop) och Medimor (mot lite allt möjligt) samt mera Nitrivec och Ketapang.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Väl hemma började jag leta efter de försvunna fiskarna. Jag plockade bort javamossan och ekbladen från och under stora roten för att fixa fritt vattenpassage. Sedan tömde jag karet så att utblåset var precis ovan vattenytan. På detta sätt har jag fått ett rejält vattenflöde i karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Och se! Det gav resultat – tre svarta neoner, stendöda, nästan vita till färgen flöt fram. En saknas fortfarande. Den är säkert lika stendöd och blek den. Jag får se om vattenflödet fixar fram den. Vill helst inte börja rota under roten och bland växter för att inte stressa mina övriga fiskar för mycket. Och sedan det ytterligare trista – även en död kardinaltetra flöt fram. Den var dock fullt färgad och såg inte ut att vara konstig på något sätt. Jag ser inget konstigt på de kvarvarande kardinalerna heller.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nåt skit är det ju mina fiskar drabbats av. Jag vill dock inte börja hälla i mediciner när jag inte riktigt vet vad som är på gång, eftersom det dödar de bra bakterierna också och fem svarta neoner tycks må bättre än igår. Kanske tillsatte jag ketapanget för sent för de fiskar som dog. Jag menar att det gått för långt på dem, medans de som är kvar inte var lika hårt drabbade och därför verkar repa sig. Och är det neonsjukan lär ju inga mediciner hjälpa ändå.:confused:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag tror att jag dubblerar dosen ketapang och chansar på att detta naturmedel som inte påverkar de goda bakterierna fixar det hela. Det är värt risken anser jag. Om det hjälper finns det ju ett bra alternativ till kemiskt tillverkade mediciner.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men om fler firrar dör får jag omvärdera mitt beslut. :confused:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Svamp brukar väl inte döda så här snabbt? Det kanske är neonsjukan i alla fall.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kommer inte att utfodra i detta kar på ett par dagar nu utan bara följa utvecklingen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
#8 - 22 augusti 2008 15:10
Jag tror du gör ett rätt beslut.
Det kan låta lite grymt, men att riskera balansen i karet och därmed de övriga fiskarnas välbefinnande på en ev. sjukdom som är lite diffus. Det är svårt att ge ett bra råd om vad som hänt och vad du bör göra, men jag tror ändå att du är på rätt väg.
Det är sånt som händer med fiskar som dör utan att man hinner eller kan göra något åt det men det är bara att ta nya tag och inte misströsta trots att det inte alltid är guld och gröna skogar:).
#9 - 22 augusti 2008 18:15
Tusen tack för ditt uppmuntrande/tröstande svar ansjo!:)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hittade en död kardinaltetra till i eftermiddag.:([/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Grävde fram den andra rastern och där fanns en till död kardinaltetra och himmel och pannkaka! En död apistogramma!:eek: Den var illa åtgången och luktade rutten, så den har nog varit där en tid. Först tänkte jag att det var den där första kakaduahonan jag köpte (hon som försvann) men sedan kom jag på att jag inte sett min agazzisiikille sedan den 14 augusti, dvs för över en vecka sedan. [:(]Då har jag honom på bild, så jag vet säkert att han var vid liv då.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan det vara så att kakaduan och han har slagits och att han sedan dött och ruttnat och orsakat de problem jag har just nu?:confused:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag blev ju tokig och drog upp varenda rot och gick igenom varenda växt inklusive löv och mossa, grävde i sanden och jag vet inte vad för att hitta honom men kammade noll.[:-28] Det enda jag skonade var grottan där kakaduahonan boar. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Satan också![:-5][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ursäkta men jag blir alldeles uppriven av detta. Alla dessa firrar har ju varit döda innan idag, så nu håller jag stenkoll på om någon av de kvarvarande verkar bli sämre efter att jag tillsatt ketapangen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De kanske har buken uppåt allihopa i morgon efter den stress jag orsakat dem idag.[:-74][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vattenvärden är ok förutom att ph gått upp något, vilket förvånar mig, då allt jag tillsatt karet borde rimligen sänka ph- värdet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitrater 10[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nitriter 0[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]GH >6<10[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]KH 6d[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ph mellan 7,6 och 8[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Finns det något test jag borde köra för att få en bättre bild om vattenkvalitén i karet och som kan leda mig på rätt spår?:confused:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har märkt att de kvarvarande svarta neonerna söker sig till utflödet och ketapangpåsarna.[/SIZE][/FONT]
#10 - 22 augusti 2008 18:28
Att fiskarna söker sig till påsarna kan vara för att det är något nytt i karet och de är nyfikna, sedan att de är vid utblåset är heller inte så konstigt då de gillar att simma i strömt vatten. Att det ska vara för att de vill fly för något är jag lite tveksam till.
Det är tråkigt att så mycket fisk har dött, och jag vete tusan hur du ska göra för att komma från problemet.
Förhoppningsvis har det nu lugnat ner sig, men samtidgit får man hålla dörrarna öppna och försöka se vad problemet kan vara.
Det enda jag kan tänka mig är risken för ammoniak i ditt kar, men jag är lite dålig på just den kemiska biten i karet men sök här på Zoopet på den biten.
Sedan finns även risken att du har något i karet som gör vattnet dåligt, silikon som inte är till för akvariebruk, rötter som är dåliga eller något annat.
#11 - 22 augusti 2008 20:19
TinaM skrev:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag tror att jag dubblerar dosen ketapang och chansar på att detta naturmedel som inte påverkar de goda bakterierna fixar det hela. Det är värt risken anser jag. Om det hjälper finns det ju ett bra alternativ till kemiskt tillverkade mediciner.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men om fler firrar dör får jag omvärdera mitt beslut. :confused:[/SIZE][/FONT]

Var hittar du det där ketapang som är "snällt"???

Ja, jag tycker alltid att vågor på ytan är det bästa... Men vänta nu.. Ditt kar är ju ganska nystartat.. Jag missade det, det är ju mindre än 2 månader då???

Hur mår växterna??? Växer de och frodas???

Hur är det när ph ligger närmare 8, vilka värden var det man kunde få för högt då? Skriv direkt till Kjell lr Azur och fråga om du inte hittar något.. Är det som Ansjo säger, ammoniak som kan öka då??!

Kanske skulle jag hälla i 1,5 dl salt fördelat på 3 dagar om jag var du iaf... Eftersom fler har blivit sjuka så skulle jag nog göra det men jag skulle inte hälla i medicin på måfå. Min gissning är att du inte har fått riktigt bra balans i karet än, någonting är galet.. Jag skulle göra täta, små vattenbyten också och hälla i Easy Life ordentligt varje gång, om jag var du... Lycka till och hoppas resten mår bra... ;)
#12 - 22 augusti 2008 21:46
Lider verkligen med dig TinaM! Jättejobbigt med sånt när man inte har någon större susning om vad som är fel :(

Katharina:

Om jag har förstått det rätt så övergår ammonium till ammoniak vid en höjning av PH't. Jag är inte säker dock, någon mer kunnig får svara på det.
Kanske vore en idé att mäta ammoniak? Läste det här på sera's droptester:

Det relativt ofarliga ammonium ändrar skepnad till det betydligt giftigare ammoniak när pH-värdet stiger. Detta kan även skapa syrebrist. Som första åtgärd sänker man pH-värdet,

Jag har dock ingen aning om vad som händer vid ammoniak, detta är bara spekulationer och idéer.
#13 - 22 augusti 2008 22:12
Ketapang är blad från mandelträdet (terminalia catappa).
Växterna mår bra.

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En endlershona såg inte ut att må bra så jag avlivade henne.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Annika kom över och hälsade på.:) [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tack Annika! Ditt besök muntrade verkligen upp mig mitt i eländet.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hon hittade två döda kardinaltetror till. Den ena hade varit död ett tag och hade fastnat i vattenpesten, men den andra var rätt nyligen död så vi tittade närmare på den. Annika kunde inte se några konstigheter på den, så det hela förefaller vara ett mysterium i dagsläget. Möjlig orsak skulle kunna vara förgiftning, men det matchar inte de svarta neonernas ljusa fläckar och andra symptom. :confused:[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vi beslöt att inte göra något i dagsläget med stora karet utan låta det hela ha sin gång med det starka utflödet och ketapangen. De kvarvarande fiskarna verkar pigga allihop, möjligen med ett undantag &#8211; en kardinaltetra. Men vi får se.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Facit: 13 döda/avlivade sjuka fiskar hittade sedan igår!:([/SIZE][/FONT]
#14 - 22 augusti 2008 22:14
Finns det något test som mäter ammoniaken?
#16 - 23 augusti 2008 07:42
Johanski skrev:

Det relativt ofarliga ammonium ändrar skepnad till det betydligt giftigare ammoniak när pH-värdet stiger. Detta kan även skapa syrebrist. Som första åtgärd sänker man pH-värdet,

Jag har dock ingen aning om vad som händer vid ammoniak, detta är bara spekulationer och idéer.

Det måste ju betyda att fisken kan dö.

Ja, det finns väl preparat som sänker ph värdet lr hur???

Tina, ta med ett vattenprov till zoo så kan de testa, om du inte har ammoniaktest och så köper du ph sänkande om ammoniaken är för hög. Men vattenbyten är väl en viktig del också, tycker jag, många "små" som sagt...
I ditt fall 50-100 L per dag lr nått sånt...:D ;)

Jag gjorde ett ph test här efter sommaren och upptäckte att mina kar låg lite högre än vanligt.. Jag kanske ska vidta lite naturliga ph sänkare i förebyggande syfte...
#17 - 23 augusti 2008 10:17
får man ammoniak i karet så är symptomen att fisken blir väldigt stirriga och far runt i karet lite panikartat och reagerar stark när du knackar på rutan! i detta fall är det ett nystartat kar och att då byta 25% vatten 2 ggr i veckan är väl inte att föredra eftersom du bara förlänger inkörningen av karet (så det ska fortfarande betraktas som helt nystartat) och sen höjs ofta ph lite grann och den troliga ansamlingen av ammonium övergår delvis till ammoniak som nämts tidigare! Mata YTTERST lite i några veckor framöver och låt filtret kolloniseras av bakterier genom att tillsätta nitrivec och låt bli vattenbyten en månad! der är mitt råd! lycka till:)
#18 - 23 augusti 2008 12:54
Detta har hänt sedan sist. Hällde i 1 dl Nitrivec det sista jag gjorde igår.

Fiskade upp en död kardinal i förmiddags. Troligen den som Annika var lite fundersam på igår. En av de svarta neonerna har fått ett sådant där ljust fält igen men låter sig inte fångas.

Min magkänsla säger mig att åheims och Annikas råd är det jag bör följa och inte börja joxa med karet nu. Bara plocka upp de sjuka och döda.[:(]

Det konstiga i det hela är att de sk känsliga fiskarna, dvs rödmunnarna, otocinclusarna och corydorisarna är hur pigga och fina som helst.:confused:

Jag har ju nitrater i karet men inga nitriter, så att helt nystartat är ju inte karet (=en dåres försvar :D)

Knackar jag på glaset så samlas rödmunnarna där jag knackar för att de tror att de skall få mat.:)

Bör jag tillsätta 1 dl Nitrivec varje dag?
#19 - 25 augusti 2008 11:19
En uppdatering:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har haft 70% bortfall bland svarta neoner och 75% bortfall bland kardinaltetrorna. [xx(] De tre kvarvarande svarta neonerna ser pigga och bra ut i dagsläget. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Såg bara 5 kardinaltetror nu när jag gav fiskarna lite nauplier och av dessa var det fyra som aktivt jagade nauplier med de andra fiskarna.[/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Mina vattenvärden är helt ok. Rödhuvudena, ottosarna, coryna, kakaduorna, endlerserna mår kanon och ser jättefina ut.

Jag börjar få bilden klarare för mig, tror jag.

[FONT=Times New Roman]Jag är övertygad i dagsläget att detta faktiskt är neonsjukan (trots att kardinaltetrorna som dött inte tappat färg) och att den sannolikt kom med den kardinaltetran som var med i den batch jag köpte 19 juli. Den som hade en vit fläck vid ryggfenans bas och som jag lyckades plocka bort dagen efter. Eftersom tetrorna kom från samma tank i affären var givetvis även de andra tetrorna kontaminerade även om de just då verkade friska.[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Den endlershona som dog var nog medtagen av att ha fött yngel i pyttekaret och jag borde inte flyttat henne till stora karet timmarna efter att hon fött, utan låtit henne gå kvar med ynglen ett antal dagar tills hon återhämtat sig. I det tillstånd hon var har hon troligen dragit på sig sjukdomen hon annars inte hade fått om hon varit i god kondis. Mitt fel helt och hållet![:-4]

[FONT=Times New Roman]Ragnbågshanen kan mycket väl ha dött av sviterna efter att kakaduahanen varit på honom.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Eftersom fiskarna fått svälta i några dagar blev det tumult i karet när de nu fick lite nauplier i förmiddags. I villervallan kom även kakaduahonan ut ur sin grotta för att kolla vad allt ståhej handlade om, och då passade rödhuvudstimmet på och for som oljade blixtar in i hennes grotta och länsade det hon så omsorgsfullt vaktat därinne hittills. Suck.[:(!] Fattar inte att så många rödmunnar ryms i en så liten grotta samtidigt.:confused:[/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Jag har nu accepterat tanken på att sannolikt förlora alla svarta neoner och kardinaler i mitt kar.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Min fråga nu är följande:[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Vågar jag överhuvudtaget ha svarta neoner och kardinaltetror i stora karet framöver?[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Om ja, hur länge bör jag vänta innan jag köper nya?[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Om nej, vilken stimfisk skulle jag kunna ha i stället?[/FONT]
[/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
#20 - 25 augusti 2008 11:36
Tråkigt att du förlorat fler fiskar. Du kan försöka med Neoner och Kardinaler igen, vänta i ett par tre månader innan du gör ett nytt försök. Jag är inte helt säker men jag tror att det var så att sjukdommen kan leva kvar hos de andra fiskarna även om de inte drabbas av den.
#21 - 25 augusti 2008 18:39
Jo, så är det nog. Inga fler neoner och kardinaler i detta kar på ett bra tag nu.

Övergår till min ursprungliga tråd under projekt nu.;)

Annons