Sjuka yngel?

#1 - 25 februari 2004 20:10
Har i ett av våra 54 liters yngelakvarium märkt att några guppyyngel blir krokiga eller att deras fenor klibbar ihop. Vi har 2 st 54 liters akvarium. I det ena har vi de riktigt små. Efter en tid då de blir något större flyttar vi dem till det andra (det s.k försäljningsakvariet) där jag nu märkt att detta har hänt. Vad kan det bero på? Växterna når till ytan och då bildas alger på dem. Kan det bero på det eller?
#2 - 25 februari 2004 21:42
låter som inavel.
#3 - 26 februari 2004 09:27
Jo, troligen är några det. De var dräktiga från butiken... Men det konstiga är att de blir dåliga då jag har flyttat på dem till det andra akvariumet......
#4 - 26 februari 2004 09:39
Plocka bort alla som inte är perfekta...man vill ju inte ha dåliga ex.

Det kanske du redan har gjort??
#5 - 26 februari 2004 09:58
Självklart plockar man bort de som inte är perfekta. Ingen vill väl köpa en defekt fisk. De vi säljer är fullt friska, så gott jag kan se...[:-96]
#6 - 27 februari 2004 18:21
Alldeles rätt[:-106]
#7 - 2 mars 2004 21:28
jag tror att det kan bero på stress, en hel kull med guppyyngel dog för mig för att jag flyttade på dem för mycket..
det kanske även är annorlunda vattenkvalitet i dina kar?
#8 - 3 mars 2004 20:24
Testa att ha lite salt ( utan jod) i vattnet. Jag har inte haft några som helst problem med mina yngel och jag har ändå fyra kullar i olika åldrar i mitt akvarium på 60 liter. Dom brukar rekomendera 100 g salt per 100 liter men jag fegar ur och tar bara ca en tredjedel så mycket salt i mitt akvarium. Lycka till.
#9 - 4 mars 2004 08:56
Tack för alla tips. Vi har samma vattenkvalitet i alla karen av att döma av prover som vi tagit. Salt tillförde jag förra veckan. Pratade med en kunnig akvarist här i Sundsvall förra veckan och han kunde inte heller förstå vad som hänt. Däremot sa han att om det är Guppihannar som får lång stjärtfena så kunde de bli krokiga under uppväxten... Han nämnde oxå om fisk-tbc... men symtomen var inte samma. Men det verkar som att det var från samma kull som dessa yngel kom ifrån. De jag nu stoppat i verkar "hålla". Ingen av mina supersöta platyyngel har blivit dåliga... men det verkar ju som att platyna inte är lika känsliga som dessa sönderavlade gyppys. Vi har sparat en guppyhane från vår första kull o han är grymt snygg! Gul och svart... men inte prickig... han har liksom olika fält där han är knallgul och sedan är han riktigt kolsvart däremellan... Han är ganska liten än så vi får se vad det blir av honom...[:-140]

Annons