Sjukdom??

#1 - 17 juli 2010 22:38
Skrev tidigare i ett inlägg att jag trodde att min platy var gravid, vilket jag tycker hon borde vara men jag vet inte i vilket stadie. Men nu senare ikväll började jag märka att hon blev hemskt skygg och konstig och att hennes avföring var genomskinlig och trådaktig. hennes buk är också svullen som jag trodde var graviditet, men nu när jag tänker på det så gick det konstigt fort från igår att hon var lite stor bara till idag då hon var jätte svullen! Jag har flyttat på henne på en gång nu och är jätte orolig för mina andra fiskar speciellt en L134 som jag köpte igår! Vad kan jag göra åt det karet med dom övriga fiskarna i? och vad kan jag göra åt henne? Jätte svårt att avgöra då hon även borde vara gravid.
#2 - 17 juli 2010 23:43
kan vara dumt att flytta henne. stressar mer o då kan det bli värre. inte så ofta ( tycker jag iaf) att det smittar om en fisk dör sådär rakt av. mer smittsamt med svampinfektioner o dy.

du kan ju inte göra myclet mer än vänta o se. vet u inte vad det är o vad det beror på.

kan vara bukvattensot.
#3 - 18 juli 2010 00:04
tycker det var bra att du flyttade henne, låter som bukvattensot och då smittar det.
#4 - 18 juli 2010 08:30
Finns det något jag kan göra åt båda karen? stoppa i något eller nåt? Jag har skött vattenbyten och så och karet är ganska nystartat. Finns det något annat som kan ge vit avföring? Den ända ändringen jag vet är att hon började äta glatt på algtablett som jag stoppade i för första gången för två dagar sen. Vill inte att hon eller min nya L134 ska drabbas då det är den första dyra malen jag har köpt:(
#5 - 18 juli 2010 14:54
Flagellater ger ofta vit trådaktig avföring, och har en fisk drabbats har ofta hela besättningen det i magen. Men du behöver inte oroa dig för flagellater på de fiskar du har, däremot är en del sorters ciklider känsliga för dessa parasiter och kan dö av det.
Om det däremot är bukvattensot så är det stor risk att din fisk kommer att kola, men i många fall är det bara en fisk som får det utan att man kan se orsaken.
Håll en koll på både den sjuka fisken (om den nu är sjuk;)) och övriga invånare så det inte förvärras.

Du har ingen bild på fisken?
#6 - 18 juli 2010 15:14
ja det är det om hon nu är sjuk elller gravid bara, för det är ju bukvattensoten jag är orolig för.
Tycker synd om henne att gå i mitt kar själv som inte har någon lampa, men det var det ända stället jag hade. Tycker du att jag ska stoppa i henne i stora karet igen?
#7 - 18 juli 2010 16:25
Både ja och nej.
Hon mår troligen bättre att komma tillbaka till sitt "gamla" kar samtidigt som ytterligare en flytt kan vara stressande för henne.
Skulle hon nu vara med yngel och nära födseln är det inte fel att ha henne i ett eget kar nu när du ändå flyttat henne, ställ karet vid en lampa eller liknande så räcker det ljuset ganska länge...
#8 - 18 juli 2010 16:41
ok det låter bra ansjo:) Bara orolig att hon var sjuk den vita trådavföringen såg jag igen och den var lång. Men sen gjorde hon ifrån sig en normal avföring. om jag bara hade en lampa att ställa över, men jag ska försöka hitta en lösning.

Annons