sjukdom??

#1 - 26 mars 2006 12:11
Hej, jag har egentligen två saker som jag behöver lite råd med. Jag har ett 200 liters akvarium med 5 skalarer, 2 gurami, 1 mal och från början ca 45 tetror (20 neontetror och 25 svarta neontetror). Nu är det så att en av de svarta neontetorna har en otroligt stor mage och har haft det i cirka en veckas tid. Jag har ingen aning om det är att hon har rom i magen eller vad det kan bero på, någon som har en aning? Kan det vara någon sjukdom? Hon/han verkar pigg!
Sen så är det så att åtminstone 5 av mina neontetror har försvunnit. Jag har hittat tre döda och jag undrar om ni tror att de dör av sig själv eller om det kan vara någon av de andra fiskarna som tar död på dem. Under dagen ser man aldrig någon nypa till någon av de andra fiskarna och tetrorna simmar inte i stim så det verkar inte vara rädda.. Tar gärna emot lite tips då jag är rätt ny akvarieägare..

/Ann-Sofi
#2 - 26 mars 2006 12:29
Hur stora är Skalarerna? Neontetra tillhör det naturliga fodret i deras hembiotrop!
#3 - 26 mars 2006 12:35
jag har tre lite mindre skalarer men två är lite större. Typ 5centimeters kropp på höjden.. Jag var lite rädd för att det kanske var de som varit lite elaka men biter de bara ihjäl dem och varför äter de inte de svarta neontetorna för??
#4 - 26 mars 2006 12:46
Vanliga neontetran är inprogrammerad som föda hos skalarerna! Deras munnar kanske inte kan ta hela neontetran? Och det är inte av elakhet dom gör så! De svarta neontetrona kanske inte finns i skalariens biotrop? Vet inte!
#5 - 26 mars 2006 12:48
Jag kollade lite på beskrivningen för Svart neontetra och såg att deras kropp är betydligt högre än neontetrans!
#6 - 26 mars 2006 12:50
Tack så mycket, mina svarta neontetror är inte så mkt större men kankse tillräckligt. Super tack för dina svar, du har ingen aning om vad den stora magen beror på??
#7 - 26 mars 2006 12:53
Stor mage på en annars frisk fisk brukar innebära att hon är romstinn!
#8 - 26 mars 2006 12:56
jaha, hur länge är de det? Något jag borde göra?? Som du märker är jag lite okunnig på området.. :)
#9 - 26 mars 2006 14:04
Tills hon lagt rommen! Men troligen kommer du inte att märka något förutom att hon blir smalare!

Annons