Hej
För några veckor sedan dog helt plötsligt en av mina black molly. Några dagar senare dog också en av mina algätare. En dryg vecka efteråt tyckte jag att min andra stora blackmolly betedde sig lite konstigt och tog då upp den i håven. Jag upptäckte då att att den var lite vitfläckig på huvudet och på undersidan av kroppen. jag tog den till zoobutiken och där tittade de på den men de sade att den verkade pigg och det som syntes endast var vanligt fjällskav. Några dagar senare dog även den fisken! Tre av mina stora fiskar gav jag bort till min bor och bara några dagar senare dog en av dem. De andra lever dock fortfarnade. Nu har jag kvar en massa blackmolly yngel och en massa mussepigg-platy yngel. Jag har upptäckt att två av ynglena också har det där vitfläckiga jag såg på den ena blackmllyn som dog. De lever dock fortafarande men är det någon sjukdom tror ni eller vad kan det vara? Jag har aldrig sett vita-prick sjukan men har ett häfte om sjukdomar och det är så himla svårt att bedömma om det är det eller något annat. borde inte alla fiskar blivit sjuka ganska kort tid efter den första fisken dog? Är det farligt at behandla även om det inte är vita-pricksjukan? Jag har en hel del snäckor/sniglar i som dyker upp titt som tätt och de trycker jag sönder och matar fiskarna med (enligt råd från zoobutiken)...men funderar ändå om de kan bära på någon skit som kan göra fiskarna sjuka?
MVh/Maria