Sjukdom eller inte ?

#1 - 1 maj 2008 15:46
Har en Ancistrus och en Megalechis thoracata med konstiga bölder på kroppen :(

Ancistrusens är mer som en svart knuta med vita prickar i och Pansarmalen har mer som en krater med avskavd pansar runt.

Pansarmalen var så när vi fick den för ca 2 månader sen, men Ancistrusens knuta är ganska ny.

Någon som vet vad det kan vara :confused:

Har isolerat dem i vårt 63L och börjat medicinera med eHSa 2000 och Ektozonsalt.
#2 - 1 maj 2008 17:27
En närbild på Ancistrusen.

Hoppas det blir ordning på honom... ganska ståtlig faktiskt!
#3 - 2 maj 2008 06:26
Ingen som har någon tanke om detta?
#4 - 2 maj 2008 08:58
Lägesrapport!

Pansarmalens krater har nästan försvunnit helt medans Ancistrusens knuta blivit större. Mer vita prickar har oxå börjat synas på knutan.
Sambon hittade ancistrusen liggandes och bäfta nu på morgonen och han har blivit riktigt dålig på att äta (börjar nästan se mager ut).

Är det läge att ta bort honom, eller har han en chans?
Eftersom vi inte vet vad det är har vi bara behandlat med eHSa 2000 och Ektozonsalt.
Är det ingen som vet?
#5 - 2 maj 2008 19:33
Cancer, parasit, spunk?
#6 - 2 maj 2008 19:43
Jag gissar på att det är parasit, just för att det växer ur sidan, cancer är rätt sällan att fiskar får iallafall vad jag har läst om, visseligen så är det ju inte omöjligt att fisken kan ha det.
#7 - 2 maj 2008 19:45
Hur är det med parasiter? De kan söka nytt värddjur när det förra dött, eller hur är det?
QardinalE
#8 - 2 maj 2008 21:02
Ja dt kan bli att parasiter söker andra värddjur när den angripna dör. Parasiter kan ju även leva i vattnet ett tag innan de angriper ett nytt objekt, om dt r parasitangrepp så r väl nästan enda chansen att klippa dem med medicin när de är i vattnet.
#9 - 2 maj 2008 21:04
Bleh, verkar jobbigt att försöka ta dem när de 'släpper'. Har lyckats dåligt förr :/ Synd på en så stilig ancistrus annars, men jag tror nog att det ser lite mörkt ut för honom just nu :(
QardinalE
#10 - 2 maj 2008 21:17
Jo dt kan vara problems md dt, hade själv 1 som kolade utan synlig anledning i förrgår:mad:.
Men thats life it really sucks, most of the time.[xx(]
Lycka till iaf[:-106]
#11 - 3 maj 2008 18:11
Gör en biopsi.
I bästa fall kan ni fastställa bota stackarn, i värsta fall dör han vilket han lär göra iallafall om ni inte gör nåt.
#12 - 3 maj 2008 18:15
Du menar skära i honom i vaket tillstånd ??

Tror inte att vi blir klokare för det :(
#13 - 3 maj 2008 18:16
:confused: ehh, jag är typ verkstadsmekaniker och ingen doktor...
#14 - 3 maj 2008 18:20
Hoppas verkligen någon kan identifiera knutan på ancistrusen snart [:o]

Pansarmalen har iaf blivit bättre och ser ut så här nu :)

Annons