Hej,
Jag har en Silvermolly som sett lite dassig ut ett par dagar nu. Hon simmar på samma ställe, ser "hängig" ut,håller fenorna in till kroppen och gungar väldigt mycket i sidled. Samt att hon kliar sig som en galning. När jag tittade på henne ordentligt så såg jag att hon var insjunken på vänster sida ryggraden mellan huvudet och ryggfenan. Några andra symptom kan jag inte se. Jag har dock sett att några av mina guppyhonor kliar sig lite mer än vad som borde vara normalt.
Jag undrar vad min mollyhona kan ha drabbats av, vad göra? Kan de andra fiskarna ha det också i och med att de kliar sig?
Jag har haft problem tidigare med fiskar som börjat flämta, fått dålig styrsel och till slut matvägrat för att sedan dö. Jag misstänker att de sakta kvävdes. Detta har skett några gånger i omgångar och precis när man trott att problemen varit borta har det hänt igen. Jag medicinerade aldrig för detta för jag hittade ingen som visste vad det kunde bero på. I efterhand hittade jag att det möjligtvis hade kunnat vara gälparasiter[SIZE=2][FONT=Verdana] men är inte säker. Symptomern var annorlunda men jag undrar om problemen kan vara sammankopplade?
Skulle bli tacksam för hjälp, jag börjar bli trött på alla fiskar dör utan att jag vet varför:(
Tack
[/FONT][/SIZE]------------------------------------------------------------------------
PH ligger på 7.5-8, NO2 har jag ingen och KH ligger på 3-4 och jag använder aquasafe samt ektozon. (Värdena har varit stabila ett bra tag nu.) Vattenbyte görs 1 gång i veckan på ca30%.
Jag har ett 110l akvarium med 4 Silvermollysar, 3guppys(+6yngel :) ), två ancistrusar, en hästnosmal och 5 praktbotior.