Sjukdom? Förgiftning?

#1 - 6 augusti 2007 09:07
Då flickvännen fick 2 fiskar (okänd art men de är små, hannen runt 5cm och honan något mindre, honan helsvart o hannen helvit) i födelsedagspresent av vänner tyckte vi att det var synd att ha dem i en aldelles för liten skål så vi köpte oss ett fint litet 40 liters akvarium färdigt kit med pump o allt man kan önska sig, bakterieodling o "mjukmedel".

Det verkade funka ganska bra i början (1-2 dagar) men ju mer jag läste igenom artiklar och trådar här på sidan såg jag ju att vi fått fel information i affären och att det inte alls är bra att släppa ner fisk i ett nystartat akvarium och att det finns saker som nitrit som kan vara farligt för fiskarna om man inte har en bra balans med bakterier och växter :S

Så idag när jag vaknade på dag tre o tände lyset till fiskarna så låg hannen på botten och har blivit lite röd nere vid analfenan, vet inte om det beror på att den legat under natten eller om det är något annat, och honan flyter (dock inte på sidan) nära ytan :(

Vet inte vilken behandling fiskarna fick innan de kom i vår ägo mer än att de fick resa en bit med buss etc.

Jag tyckte att kvällen innan så andades den svarta ganska häftigt om man jämförde med den vita men tänkte att den kanske bara var lite stressad av ständiga miljöbyten samt brist på platser att gömma sig på i akvariet då alla djuraffärer hade stängt när vi skulle köpa lite växter :/

Hoppas att nån kan ge svar på mina frågor så att vi kan få framtida fiskar (då inklusive de nu bortgångna fiskföräldrarnas 2 yngel som överlevt och bor tills vidare i en liten skål)
att överleva i vårat akvarium.

/Andreas
#2 - 6 augusti 2007 12:59
Ja det är en riktig chockstart i er akvariekarriär. Det är svårt att säga vad som hänt, men antingen syrebrist eller nitrit ligger nära till hands.
Om ni inte har ett nitrittest så är det läge att skaffa det, om inte tills nästa gång ni startar upp igen.
Att ni släppte i fiskarna direkt är ändå bättre än att de skulle bo i en liten skål;) och det som hände kan man hoppas att det var en engångsföreteelse.
Fiskarna ni fick låter som Molly, den svarta en Blck Molly och den vita en Silvermolly.
Om ni kollar på första sidan på Zoopet så finns där artiklar om just nystart av akvarium och läs igenom dessa så är mycket vunnet, och välkommen hit förresten!
#3 - 6 augusti 2007 15:00
Nu har vi i varje fall införskaffat två växter, en lite större och en mindre som killen i djuraffären rekomenderade och så ska vi ta och vänta nån dag eller två innan vi släpper i nya fiskar igen.

Ska ta en sväng förbi http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/ denna butik imorgon, då jag läste någonstans att den ska vara bra och eftersom den bara ligger ett stenkast bort känns det som ett bra alternativ, blir kanske en mal och en eller två andra fiskar om plånboken tillåter till att börja med så att man kan "värma upp" akvariet.

Tack för hjälpen så länge!

Annons