I förrgår upptäckte jag att min Saulosihanne inte mår bra. Han ligger på botten, andas häftigt, liksom hostar ibland. Han hade ganska lång tunn vit avföring hängande under sig. Han är inte fullvuxen utan ca 5 cm lång. Vattnet är testat och alla värden är bra, ingen nitrit, ph mellan 7.6 och 8, temperatur 26 grader.
Efter att ha pratat med en kunnig kollega och med zoo-affären så kom vi fram till att dessa symptom kan betyda att den har bukvattensot. I går försökte jag få tag i Octozin för att medicinera men det fanns inte så jag fick istället Spiro-cell. Det ska ha samma effekt mot flagelater enligt affären. Tyvärr hade förpackningen bäst-före datum augusti 2005 men det fick gå ändå eftersom jag inte fick tag i annat. Jag doserade enligt anvisning. Saulosin hade nu flyttat in i en grotta där den låg gansk orörlig och andades snabbt. Den var inte svullen över kroppen vad jag kunde se.
Idag kan jag inte se mycket skillnad på den förutom att den har flyttat ut och nu ligger på en "öppen yta". Den reagerade lite vid matning, simmande upp några centimeter och åt några korn räkmix. Jag är lite orolig att en rödzebra hona har problem oxå, hon är inte lika aktiv som vanligt.
Vad tror ni? Är det bukvattensot? Vad kan jag göra mer för att få fiskarna friska?
Hur lång tid tar det för medicinen att verka? Det stod att man skulle filtrera bort den med kolfilter efter kuren men inte efter hur lång tid. Bör jag kanske köpa Oktozin när affären får in det och behandla med det oxå?