:( Upptäckte i morse att fjärilsciklidhanen, och även honan i viss mån, är alldeles vit runt munnen. Hade ett medel (Furanol) som tar på denna typ av bakterie (columnaris) som detta troligen är. Var tvungen att ta upp filtermaterialet som jag sköljde av och lade i vatten med en syrepump. Hoppas att det går bra. Nu går pumpen utan filter, det blev ganska skitigt i vattnet, då det låg en del löst som nu far runt med pumpen.
En annan rolig nyhet är att ciklid ynglen har börjat simma. Dom är jättesöta, men pappan? kör bort alla andra i karet stenhårt. :D
Flyttade alla vuxna guppy till 30l. Den ena honan "krampar" i nya karet står liksom i båge och darrar, får se om det släpper.:(
Flyttade också tre vuxna guppy som haft saltbad i tre-fyra dagar till 30l liksom äppelsnäckorna då de inte tål Furanol. Upptäckte att snäckorna raskt började äta på mina växter, gröna fina blad. Antagligen är karet för nystartat och det finns inga alger att äta. Slängde ner en stor broccolibit som dom nu kalasar på.:p
Har sett en microrasbora som är helt limegrön, jättesöt och lagom stor, blir runt 1½ cm, något att ha med räkor kanske. Hade egentligen tänkt mig galaxy som blivit så på tapeten, men jag får se, måste välja räkor först.