Sjukdom, snÄlla hjÄlp !

#1 - 17 november 2008 14:55
Min fisk (kampfisk) köpte jag i Augusti.. Nu ligger han på pumpen och vilar eller botten eller hörn, han går upp då å då å hämtar upp luft sedan Sjunker han ner...

Han kan simma men det är som att han inte gör saker i onödan.. Han äter heller ingenting, vet inte om han inte ser eller om han i allmänt bara inte vill äta..

Vi gav han en ny mat som hon i djuraffärn föreslog. men vi misstänker att maten kan vara problemet ? aja, nu ger vi han samma mat som vi gav han från början..

Så vitt jag ser så verkar han se ganska normalt ut.. Men kanske är det där
framme (vid bröstkorgen) han är lite strörre, och han andas "tungt"..

Sen har vi haft av pumpen 2 dagar nu, och även rengjort allt ; sand, filter etc.

/Shadow4ever
#2 - 17 november 2008 14:57
Har du nytt akvarium?

Tänkte för förut hade du ju en skål, och det är ju inte så hälsovänligt.
#3 - 17 november 2008 14:59
Nej, jag har inte ett nytt -.-

har kvar min "kanna" "potta" "skål" vad ni nu ska kalla det :'(
#4 - 17 november 2008 15:05
För att kunna hjälpa dig så behöver vi lite mer information. Hur länge har akvariet varit igång? Vilka andra invånare? Vattenvärden/temperatur etc.
Storlek?

Får direkt vibbar att du inte läst på så mycket innan du skaffade akvarium. Om inte så rekommenderar jag att du tar nån timme då och då och läser lite kring vad man bör tänka på som akvarist. Tro mig, det blir mycket roligare ju mer man lär sig.

Min gissning är att det är matberoende. Men mer kanske pga. ouppäten mat som orsakar höga nitrithalter. Höga nitrithalter ger förgiftningssymtom vilket innebär att fisken inte är så sugen på mat. Om man inte vet bättre kanske man provar att byta mat och så blir det ännu mer nitrit.

Eftersom jag inte har så mycket att gå på är detta endast en gissning. Det finns minst 200 nitrittrådar här på forumet, så om du är nyfiken är det bara att söka på "nitrit".
Bilagor:
#5 - 17 november 2008 15:11
Har haft det sedan augusti.
Invånarna var 3, han och två andra fiskar, men han stressade upp dom och dom dog.. Så nu är han ensam..
16 liter, bara.

nepp, har inte läst ett knyst. Sen läste jag lite.. och lite mer, det är roligt med fiskar (vilket jag inte trodde innan jag skaffade.. :D)

Har ca : 26-27-28 c. i vattnet.

hehe, dom som sett mej förut här på forumet vet att jag är oerfaren och behöver mycket med hjälp :/
#6 - 17 november 2008 15:13
Är det 16 liter? Då är det inte så konstigt om han får sjukdomar. Det är skålen du hade kardinaltetror i innan också, inte sant?

Vattenkvaliten kan inte vara bra där, och då får han sjukdomar. Vi sa det redan då, men du vägrade byta upp dig.
#7 - 17 november 2008 15:21
Vägrade Å vägrade.. Men jag tycker det är onödigt att ha ett 20-40 liters till en fisk..

Konstigt Å kontisgt, dom på djuraffärn sa att det var bra.. Och seriöst hur mycket kunde du om akvarier när du var 11 år ?
#8 - 17 november 2008 20:22
Men kampfisken behöver det! Annars får du ju lämna tillbaka honom om du inte kalrar av att sköta ett djur!

Och inte 20-40, utan helst 60 vill han ha!

Djuraffären vill sälja grejer!

Och nej, jag kunde inte något om akvarium när jag var 11, men då gav jag också fan i det. Om jag väl skaffat det hade jag naturligtvis tagit mitt ansvar och läst på först.
Guest
#9 - 17 november 2008 20:57
JojjeN skrev:
Och nej, jag kunde inte något om akvarium när jag var 11, men då gav jag också fan i det. Om jag väl skaffat det hade jag naturligtvis tagit mitt ansvar och läst på först.

Säg det till hans föräldrar istället! Hoppa inte på en 11-åring som inte begriper bättre...
#10 - 17 november 2008 21:41
Min fisk (kampfisk) köpte jag i Augusti.. Nu ligger han på pumpen och vilar eller botten eller hörn, han går upp då å då å hämtar upp luft sedan Sjunker han ner...

Han kan simma men det är som att han inte gör saker i onödan.. Han äter heller ingenting, vet inte om han inte ser eller om han i allmänt bara inte vill äta..

Vi gav han en ny mat som hon i djuraffärn föreslog. men vi misstänker att maten kan vara problemet ? aja, nu ger vi han samma mat som vi gav han från början..

Så vitt jag ser så verkar han se ganska normalt ut.. Men kanske är det där

framme (vid bröstkorgen) han är lite strörre, och han andas "tungt"..

Sen har vi haft av pumpen 2 dagar nu, och även rengjort allt ; sand, filter etc.

/Shadow4ever
Regel 1! stäng aldrig av filterpumpen mer än max 30 min vid tex rengöring, filterbakterierna dör då och dessa är en förutsättning för att akvariet ska fungera! Orsaken till problemen är tveklöst en för liten skål och ett pyttelitet dåligt filter och detta leder till fiskdöd! om du ska skaffa fler fiskar när kampfisken checkat in så bör du överväga att köpa ett riktigt akvarium!
#11 - 17 november 2008 21:54
Vägrade Å vägrade.. Men jag tycker det är onödigt att ha ett 20-40 liters till en fisk..

Konstigt Å kontisgt, dom på djuraffärn sa att det var bra.. Och seriöst hur mycket kunde du om akvarier när du var 11 år ?

Om du tar dig tid och läser på artbeskrivningen vad din fisk behöver så kommer du märka att det är alldeles för litet. Klart att du kan bo i en liten trång garderob, men skulle du må bra av det?
Bara för att man kan behöver det inte vara rätt.

Vi har skrivit det till dig förr, men du vill ju inte lyssna. Tråkigt, nu när 2 fiskar redan dött, och den sista är döende, så vill du fortfarande tro att det är något annat som är fel, än det som vi påtalat.

11 år eller inte, du kan ju faktist läsa, och du har ställt frågor här tidigare och fått svar. Är det rimligt att vi ska fortsätta svara på dina frågor om du ändå inte lyssnar?

Du kan ju alltid spara pengar, eller jobba ihop till ett nytt akvarie genom att sälja jultidningar och liknande. Visst är det kul med husdjur, men till det kommer det kostnader och ansvar. Tänk på det.
#12 - 18 november 2008 00:26
Linapina skrev:
..men till det kommer det kostnader och ansvar. Tänk på det.

Själv lever jag på en diet bestående av havregrynsgröt och hembryggt vin efter den senaste inköpsrundan på Herkules..

Ex uno disce omnes
..
#13 - 18 november 2008 12:45
Hur har det gått?
Lever kampisen än?

Jag förstår att du vill ha hjälp, men det finns ingen universal lösning för en fisk som bor i fel förhållanden. Vi kan inte ge dig ett svar som får din fisk att bli frisk i det lilla karet den bor i.
Så även om jag skulle vilja säga åt dig att köpa ett krumilurpiller som genast får din fisk att bli frisk och må bra, så finns det helt enkelt inte.
Den behöver ett hem som är anpassat efter dess behov helt enkelt. Det är vad som är fel och det är vad som gör din fisk sjuk och döende.
#14 - 21 november 2008 12:46
Han är död...

så vafan e de för mening att jag sitter här å glor på alla saker ni argumenterar om..

UMM.... INGEN ALLS...

Tack för ni som sagt att man inte ska hoppa på, visst läsa kan jag.. men hur enkelt är det att sköta en fisk när så här många problem kommer ?

Enklare att ta hand om en hund.. mycket lättare...

Well, har nu bestämt för att kanske inte skaffa mer (skratta er lyckliga, visst..) men om jag gör det så typ skriver jag kanske här.. men jag kommer inte kolla vad ni har sagt (eftersom jag e så **¤()=??¤" lessen för allt ni sagt åt mej..)

allt jag säger verkar patetiskt och som om jag var överkänslig för kritik.. Men nu har jag inget mer att ta hand om.. inget att oroa mig över.. han är död. Och jag gjorde vad jag kunde för att han skulle överleva..

Shadow <3
#15 - 21 november 2008 13:20
Han är död...

så vafan e de för mening att jag sitter här å glor på alla saker ni argumenterar om..

UMM.... INGEN ALLS...

Tack för ni som sagt att man inte ska hoppa på, visst läsa kan jag.. men hur enkelt är det att sköta en fisk när så här många problem kommer ?

Enklare att ta hand om en hund.. mycket lättare...

Well, har nu bestämt för att kanske inte skaffa mer (skratta er lyckliga, visst..) men om jag gör det så typ skriver jag kanske här.. men jag kommer inte kolla vad ni har sagt (eftersom jag e så **¤()=??¤" lessen för allt ni sagt åt mej..)

allt jag säger verkar patetiskt och som om jag var överkänslig för kritik.. Men nu har jag inget mer att ta hand om.. inget att oroa mig över.. han är död. Och jag gjorde vad jag kunde för att han skulle överleva..

Shadow <3

Nu blir jag så in i helvete förbannad! Du gjorde inte ett skit, och du brydde dig inte ett skit om vad vi sa! Om du gjort som vi sa från början, så hade han levt nu! Problemen kom för att du sket i fisken!

Och nej! Skaffa inte en hund! Det är inte lättare, du ska ut med den minst 3 gånger om dagen (Helst mer, vi går 5 ggr om dagen, två korta och 3 långa rundor. Då menar jag kort = 15 minuter Lång = MINST 40 minuter), den ska ges mat 1-2 gånger, behöver uppfostras och göras rumsvänlig, veterinär besiktigas, osv.

Och du kan inte ens ta hand om en fisk efter alla våra råd! Då kan du absolut inte sköta en hund. Det är inte bara att låta den gå hemma med lite mat och vatten och kela med ibland.
#16 - 21 november 2008 14:47
JojjeN skrev:
Nu blir jag så in i helvete förbannad! Du gjorde inte ett skit, och du brydde dig inte ett skit om vad vi sa! Om du gjort som vi sa från början, så hade han levt nu! Problemen kom för att du sket i fisken!

Och nej! Skaffa inte en hund! Det är inte lättare, du ska ut med den minst 3 gånger om dagen (Helst mer, vi går 5 ggr om dagen, två korta och 3 långa rundor. Då menar jag kort = 15 minuter Lång = MINST 40 minuter), den ska ges mat 1-2 gånger, behöver uppfostras och göras rumsvänlig, veterinär besiktigas, osv.

Och du kan inte ens ta hand om en fisk efter alla våra råd! Då kan du absolut inte sköta en hund. Det är inte bara att låta den gå hemma med lite mat och vatten och kela med ibland.

Kom igen alltså. Det är väl inte säkert att fisken hade levt bara för att han/hon hade gjort som ni sa här, eller hur? Det är lite trial and error som gäller för många och med åren kommer erfarenhet om hur man ska handskas med djur. Det stora problemet är djuraffären som vill ha profit - det är där ni borde lägga er ilska och inte på någon ung och oerfaren.

Jag minns själv när jag skaffade ett akvarium när jag var väldigt ung. Jag kunde ingenting om sånt då utan man frågade djuraffären och fick - vad jag vet i dag - felaktiga svar. Åtminstone kunde man tolka om en del svar så att det blev fel. Jag köpte t ex många fiskar direkt när jag köpte akvariet på den tiden och vissa dog och man köpte fler men aldrig att jag fick veta ingående om nitrit och nitrat och hur allting hängde ihop.

I dag vet jag lite mer och har precis skaffat ett nytt akvarie, efter uppehåll i runt 20 år. Så nu ska det nog gå bättre för mig.

Man ser även på livet lite olika beroende på vilken ålder eller fas man är i. Tänk tillbaka på er själva och se hur ni själva har agerat i olika frågor tidigare, ja kanske bara för någon dag sen gjorde ni något dumt? Så känner jag iaf att hur fan kunde jag göra si eller så och det behöver inte handla om 15 år tillbaka i tiden. Vi lever i nuet och det är där vår verklighet finns.

Sen agerar man också mer felaktigt ju mer "panikslagen" man är när ett problem uppstår. Man tänker inte rationellt och logiskt utan handlar efter någon impuls, även om man läst att man borde göra annorlunda.

Så för fan - skärp till er!
#17 - 21 november 2008 15:48
ATIX skrev:
Kom igen alltså. Det är väl inte säkert att fisken hade levt bara för att han/hon hade gjort som ni sa här, eller hur? Det är lite trial and error som gäller för många och med åren kommer erfarenhet om hur man ska handskas med djur. Det stora problemet är djuraffären som vill ha profit - det är där ni borde lägga er ilska och inte på någon ung och oerfaren.

Jag minns själv när jag skaffade ett akvarium när jag var väldigt ung. Jag kunde ingenting om sånt då utan man frågade djuraffären och fick - vad jag vet i dag - felaktiga svar. Åtminstone kunde man tolka om en del svar så att det blev fel. Jag köpte t ex många fiskar direkt när jag köpte akvariet på den tiden och vissa dog och man köpte fler men aldrig att jag fick veta ingående om nitrit och nitrat och hur allting hängde ihop.

I dag vet jag lite mer och har precis skaffat ett nytt akvarie, efter uppehåll i runt 20 år. Så nu ska det nog gå bättre för mig.

Man ser även på livet lite olika beroende på vilken ålder eller fas man är i. Tänk tillbaka på er själva och se hur ni själva har agerat i olika frågor tidigare, ja kanske bara för någon dag sen gjorde ni något dumt? Så känner jag iaf att hur fan kunde jag göra si eller så och det behöver inte handla om 15 år tillbaka i tiden. Vi lever i nuet och det är där vår verklighet finns.

Sen agerar man också mer felaktigt ju mer "panikslagen" man är när ett problem uppstår. Man tänker inte rationellt och logiskt utan handlar efter någon impuls, även om man läst att man borde göra annorlunda.

Så för fan - skärp till er!

För 15 år sedan var jag inte ens född, så det blir svårt.

Jag är 13, dvs. 2 år äldre än hon i tråden, och jag tror inte hon har särskilt mycket svårare att fatta än jag när vi för 3 månader sedan sa åt henne att köpa nytt akvarium.

Likväl som vi sa åt henne att inte ha de två ensamma kardinaltetrorna där, som hon ändå lät gå tills dom dog.

Vi har ju alla olika åsikter, men jag blir förbannad på sånt djurplågeri, och då hjälper det inte om du kommer här och "Nemen ojdå bli inte arg för att hon plågar djuren efter alla tillsägelser"
#18 - 21 november 2008 16:03
JojjeN skrev:
För 15 år sedan var jag inte ens född, så det blir svårt.

Jag är 13, dvs. 2 år äldre än hon i tråden, och jag tror inte hon har särskilt mycket svårare att fatta än jag när vi för 3 månader sedan sa åt henne att köpa nytt akvarium.

Likväl som vi sa åt henne att inte ha de två ensamma kardinaltetrorna där, som hon ändå lät gå tills dom dog.

Vi har ju alla olika åsikter, men jag blir förbannad på sånt djurplågeri, och då hjälper det inte om du kommer här och "Nemen ojdå bli inte arg för att hon plågar djuren efter alla tillsägelser"

Lär dig skilja på päron och äpplen först!

Djuraffären sa en sak! Sen ska allt det ändras? Vem säger att hon(?) får ha ett större akvarium? Vem säger att hon har råd med det? Det finns så många olika faktorer som spelar in här! Och sen att nån har mage att klaga på henne(?) är i mina ögon bara sorgligt alltså.

Så "bara två år äldre"! Det är bedrövligt att du i din ålder inte minns klarare hur det var när man var elva år generellt men specifikt för dig. Inte ens du är samma människa som du var för två år sen.

Problemet är att det är så lätt att döma andra. Den rike ser inte den fattigas problem och den erfarne ser inte den oerfarnes problem. Inte konstigt världen består av krig, våldtäkter och misshandel...... *gash*
#19 - 21 november 2008 17:02
ATIX skrev:
Lär dig skilja på päron och äpplen först!

Djuraffären sa en sak! Sen ska allt det ändras? Vem säger att hon(?) får ha ett större akvarium? Vem säger att hon har råd med det? Det finns så många olika faktorer som spelar in här! Och sen att nån har mage att klaga på henne(?) är i mina ögon bara sorgligt alltså.

Så "bara två år äldre"! Det är bedrövligt att du i din ålder inte minns klarare hur det var när man var elva år generellt men specifikt för dig. Inte ens du är samma människa som du var för två år sen.

Problemet är att det är så lätt att döma andra. Den rike ser inte den fattigas problem och den erfarne ser inte den oerfarnes problem. Inte konstigt världen består av krig, våldtäkter och misshandel...... *gash*

Och vem säger att hon inte bara kunde gå ner med fisken till djuraffären och köpa mindre när vi sa åt henne? Billigt, lätt, och bra

När jag var 11 hade jag kontakt med min föräldrar, bra nog för att jag skulle kunna diskutera med dom om en lösning på problem!

Jag fick mycket skit över internet när jag var 11, men jag blev då fan inte överbeskyddad av massa vuxna på ett forum, utan jag tog tag i det själv, och fixade det. Detta antar jag i första hand att även andra 11 åringar ska kunna, för vad ska jag gå efter om inte vad jag själv upplevt?

Varje dag ser jag folk över 9 år klara av att diskutera med väldigt mycket äldre folk på forum, och då tgår jag självklart från att en 11 åring ska kunna göra det utan att skriva "Jag blev ledsen", lämna forumet, och låta en massa vuxna ge skit till dom som "trakasserade" henne.
#20 - 21 november 2008 17:07
Sen vet jag att hon fått överdrivet mycket skit varje gång hon skrivit här, men jag anser att varje gång varit tillräckligt förtjänad för att hon inte ska kunna säga att vi varit förjävliga mot henne.

Vi skriver här för att hjälpa, inte för att jävlas med någon.
#21 - 21 november 2008 17:11
Lägg ner pajkastningen nu!

Jag undrar mest varför hennes (hon har själv tidigare påpekat att hon är just en hon) föräldrar inte gjorde något åt saken? Även om hon hade sin skål i "sin stuga" så visste de ju om det... varför skulle de inte kunna hjälpa henne att köpa ett begagnat akvarium om det skulle kunnat rädda fiskarna (eller lämna tillbaka dem om de nu vägrar köpa)?

Det är ju fel hela vägen!
1. Affären: för att de säljer skålen och fiskarna till henne.
2. Varken hon eller hennes föräldrar (som har det största ansvaret i det hela) har läst på innan de köpte.
3. Hon frågar på forumet varför de mår dåligt och får förklarat för sig att de bor för trångt i 16 liter, är för få tetror då de lever i stim och är för dålig vatten kvalité p.g.a. bl.a. den lilla volymen. Hon blir även varnad för att "fiskarna kommer att dö om de inte får ett större akvarium".
4. Tetrorna dör och hon tycker att det inte behövs ett större akvarium då - hon har då fortfarande inte lyssnat eller läst på om kampfisken.
5. Föräldrarna gör inget åt saken.
6. Kampfisken dör och hon är arg för att alla är "elaka" mot henne på forumet... *suck.*

Som sagt: fel hela vägen. Om hon nu hade brytt sig om fiskarna hade hon läst på när hon fick veta att hon borde göra det, förstått att 16 liter är för lite (alla har påpekat detta ett antal gånger för henne) och vädjat till sina föräldrar att rädda fisken eller lämna tillbaka den/hitta ett nytt hem till den. Punkt slut.
Bilagor:
#22 - 21 november 2008 17:16
Mahonki skrev:
Lägg ner pajkastningen nu!

Jag undrar mest varför hennes (hon har själv tidigare påpekat att hon är just en hon) föräldrar inte gjorde något åt saken? Även om hon hade sin skål i "sin stuga" så visste de ju om det... varför skulle de inte kunna hjälpa henne att köpa ett begagnat akvarium om det skulle kunnat rädda fiskarna (eller lämna tillbaka dem om de nu vägrar köpa)?

Det är ju fel hela vägen!

1. Affären: för att de säljer skålen och fiskarna till henne.

2. Varken hon eller hennes föräldrar (som har det största ansvaret i det hela) har inte läst på innan de köpte.

3. Hon frågar på forumet varför de mår dåligt och får förklarat för sig att de bor för trångt 1 16 liter, är för få tetror då de lever i stim och är för dålig vatten kvalité p.g.a. bl.a. den lilla volymen. Hon blir även varnad för att "fiskarna kommer att dö om de inte får ett större akvarium".

4. Tetrorna dör och hon tycker att det inte behövs ett större akvarium då - hon har då fortfarande inte lyssnat eller läst på om kampfisken.

5. Föräldrarna gör inget åt saken.

6. Kampfisken dör och hon är arg för att alla är "elaka" mot henne på forumet... *suck.*

Som sagt: fel hela vägen. Om hon nu hade brytt sig om fiskarna hade hon läst på när hon fick veta att hon borde göra det, förstått att 16 liter är för lite (alla har påpekat detta ett antal gånger för henne) och vädjat till sina föräldrar att rädda fisken eller lämna tillbaka den/hitta ett nytt hem till den. Punkt slut.

Men hela vägen var det HON som kunde göra skillnad, men det gjorde hon inte. Föräldrarna tittade aldrig dethär forumet och kunde veta. Det var hennes uppgift att säga till dom.

Det var exakt det jag ville få fram-
#23 - 21 november 2008 18:12
JojjeN skrev:
Och vem säger att hon inte bara kunde gå ner med fisken till djuraffären och köpa mindre när vi sa åt henne? Billigt, lätt, och bra

När jag var 11 hade jag kontakt med min föräldrar, bra nog för att jag skulle kunna diskutera med dom om en lösning på problem!

Jag fick mycket skit över internet när jag var 11, men jag blev då fan inte överbeskyddad av massa vuxna på ett forum, utan jag tog tag i det själv, och fixade det. Detta antar jag i första hand att även andra 11 åringar ska kunna, för vad ska jag gå efter om inte vad jag själv upplevt?

Varje dag ser jag folk över 9 år klara av att diskutera med väldigt mycket äldre folk på forum, och då tgår jag självklart från att en 11 åring ska kunna göra det utan att skriva "Jag blev ledsen", lämna forumet, och låta en massa vuxna ge skit till dom som "trakasserade" henne.

Vi är olika som människor. Öppna ögonen och gå en runda på stan så kommer du se hemlösa, alkoholister, rika affärsmän och en massa andra som är ute och går. Det är här det hänger. Vi människor ska hjälpa i den utsträckning vi kan men den dagen vi börjar döma folk - då är vi själva ute på mycket halt vatten. Vad blir positivt av att döma folk? Oftast ingenting antar jag. Men information skadar aldrig och sen får vi inse att människor oavsett ålder gör misstag och saker som inte är det "bästa".

Det räcker att konstatera att beteendet inte var "det bästa" och sen göra det "bästa" själv.

Så alla som inte vill ha rena fighterna är överbeskyddande? Jag ser ingen anledning att attackera på det sättet flera gjort. Men har du exempel på där saker blivit bättre istället för sämre på det sättet så får du gärna visa mig.

Självklart utgår man oftast från sig själv då det är enklast men jag tror vi måste vidga våra vyer och se saker från ett annat perspektiv.
#24 - 21 november 2008 18:14
JojjeN skrev:
Sen vet jag att hon fått överdrivet mycket skit varje gång hon skrivit här, men jag anser att varje gång varit tillräckligt förtjänad för att hon inte ska kunna säga att vi varit förjävliga mot henne.

Vi skriver här för att hjälpa, inte för att jävlas med någon.

Jo, det tror och hoppas jag att vi gör. Men ibalnd tror jag man kan vara mer pedagogisk. Speciellt eftersom vi inte vet så mycket om hennes bakgrund.
#25 - 21 november 2008 18:56
ATIX skrev:
Jo, det tror och hoppas jag att vi gör. Men ibalnd tror jag man kan vara mer pedagogisk. Speciellt eftersom vi inte vet så mycket om hennes bakgrund.

Jag skulle tro att ilskan beror på att Shadow4ever startat flera andra trådar om sina fiskar och redan i somras fick välmenande pedagogiska råd från flera användare. När råden inte följs och problem fortsätter att uppstå är det svårt att hjälpa till ytterligare. Men jag håller med om att man ska försöka hålla en trevlig ton på forumet, oavsett ålder på den man skriver till.

Tycker att Zoopets medlemmar oftast har stor förståelse för att man som nybörjare kan göra fel och kanske har fått dåliga råd från affären. De arga kommentarerna brukar dyka upp först när nybörjarna trots råd, tips och i vissa fall t o m erbjudanden om att få gratis akvarium(!) ändå inte följer råden, och fortsätter söka efter en "quick fix" på problem som inte kan lösas så enkelt.

Om problemen verkar bero på miljön fiskarna lever i eller sättet de sköts på, vad ska man ge för råd, om man inte får säga till folk att ändra på detta? Jag tror att man, oavsett ålder och kunskapsnivå, har större hjälp av råd som verkligen kan göra nytta än av råd som bara syftar till att göra en glad. Får man inte reda på att man gör något fel får man ju heller ingen chans att rätta till det. Det om något vore väl taskigt?
#26 - 21 november 2008 19:06
ATIX skrev:

Vi som har läst hennes trådar från första början, och gett pedagosiska svar, blir irriterade då hon inte föjt ett enda råd och sen blir sur på oss för att fisken blev sjuk och hon fick inte sitt mirakelråd för att rädda fisken, ett råd som inte finns för att det var fiskens miljö det var fel på.
Har råd eller ej, från första stund hon fick veta att fisken inte kunde bo i skålen så hade hon kunnat kolla efter gratisannonser på gamla kar, eller sälja jultidningar osv.
Har ju kontakt med en kille på 9 (!) år som sålt jultidningar och sparat veckopengen under ett helt år för att skaffa sig det djur han vill ha och fylla dess behov.

Så nej, åldern tycker jag inte har med det hela att göra, däremot omdömet, då hon fått råd som hade kunnat rädda fisken i tid, men hon gjorde inget istället.

Jag kommer aldrig acceptera missförhållanden då husdjur är inblandade, oavsett ålder! Du kanske tycker det är ok att lite fiskar strycker med, jag tycker det är fruktansvärt då man hade kunnat undvika det hela! Har man fått med sig fel saker hem till fisken och inte har råd- sälj den vidare eller lämnat tillbaka den! Det var 3 liv som gick åt här enligt min mening -helt i onödan.

Ja, butiken gjorde fel, och det fick hon reda på, men valde att vara passiv.
#27 - 21 november 2008 19:27
Handlar nog mycket om livserfarenhet också, när jag var 11 år och frågade något i en affär så utgick jag från att personen som gav råd kunde sina saker, då skulle jag mer lita på en som jobbar med fiskar än folk jag inte träffat på internet.

alltså hamnar man i en knepig sits om man får motstridiga uppgifter...

Nu när man är äldre och sett mer saker så vet man att det lika gärna kan vara rent bullshit som man får höra i affärer, t.o.m oftare fel än rätt.

Det är aldrig okej att låta ett djur lida, men det kanske inte är lätt för en utan livserfarenhet att skilja åt vilka man ska lyssna på och vilka man inte ska lyssna på, speciellt när idiotiska akvarieförsäljare som man tycker ska ha lite ansvar verkligen skiter i vad som händer efter man sålt sina saker.
#28 - 21 november 2008 19:31
/---/

Om problemen verkar bero på miljön fiskarna lever i eller sättet de sköts på, vad ska man ge för råd, om man inte får säga till folk att ändra på detta? Jag tror att man, oavsett ålder och kunskapsnivå, har större hjälp av råd som verkligen kan göra nytta än av råd som bara syftar till att göra en glad. Får man inte reda på att man gör något fel får man ju heller ingen chans att rätta till det. Det om något vore väl taskigt?

Jag har väl aldrig påstått att man ska göra någon glad i första hand utan jag skrev väl att informationen var det viktigaste. Självklart ska man få reda på när man gör fel eller rätt, men det kändes som det fanns massor av annat också i tidigare inlägg. Sen kan man ju även ha förståelse att det kan vara jobbigt när en person inte ändrar sitt beteende när det är "uppenbart" att det ska ändras. Men för den delen är inte "påhopp" acceptabelt. :D
#29 - 21 november 2008 19:41
Linapina skrev:
/---/

Jag kommer aldrig acceptera missförhållanden då husdjur är inblandade, oavsett ålder! Du kanske tycker det är ok att lite fiskar strycker med, jag tycker det är fruktansvärt då man hade kunnat undvika det hela! Har man fått med sig fel saker hem till fisken och inte har råd- sälj den vidare eller lämnat tillbaka den! Det var 3 liv som gick åt här enligt min mening -helt i onödan.

Ja, butiken gjorde fel, och det fick hon reda på, men valde att vara passiv.

När man medvetet "plågar" djur i en eller annan mening är det ju helt klart ett felaktigt beteende. Det håller jag med om. Kritisera beteendet men inte personen i fråga.

Sen kan man även orsaka "plåga" utan att det är medvetet ju. Och även om man blir handlingsförlamad och "plågar" vidare är det inget medvetet anser jag. Dock borde man väl kanske växa som människa där och ta bättre beslut och handla därefter.

Det är enkelt att säga att man ska engagera sig väldigt för att rädda en fisks liv genom att läsa annonser och lämna fiskar hit eller dit. Dessvärre är väl människan rent generellt dålig på att ta tag i sånt. Enklare att engagera sig åt andra hållet när man ska skaffa fiskar t ex.
#30 - 21 november 2008 19:43
Mobster skrev:
Handlar nog mycket om livserfarenhet också, när jag var 11 år och frågade något i en affär så utgick jag från att personen som gav råd kunde sina saker, då skulle jag mer lita på en som jobbar med fiskar än folk jag inte träffat på internet.

alltså hamnar man i en knepig sits om man får motstridiga uppgifter...

Nu när man är äldre och sett mer saker så vet man att det lika gärna kan vara rent bullshit som man får höra i affärer, t.o.m oftare fel än rätt.

Det är aldrig okej att låta ett djur lida, men det kanske inte är lätt för en utan livserfarenhet att skilja åt vilka man ska lyssna på och vilka man inte ska lyssna på, speciellt när idiotiska akvarieförsäljare som man tycker ska ha lite ansvar verkligen skiter i vad som händer efter man sålt sina saker.

Väl sammanfattat och bra sagt!:D
#31 - 21 november 2008 19:50
ATIX: Då tycker vi ju egentligen likadant! Men vad ska man göra liksom, någon får råd om vad som kan göras, följer dem inte och ber sedan om hjälp igen? Syftar inte bara på det här fallet, har läst liknande trådar förut. De som svarar blir sura, trådstartaren blir sur, fisk dör och ingen blir glad...:( Tråkigt slut för alla inblandade.

Någon som har idéer på hur man kan göra i stället? Starta Zoopets akvariejour kanske, någon duktig akvarist i varje del av landet rycker ut och hjälper behövande, beväpnad med akvarier och utrustning som skänkts av medlemmar med för mycket akvarieprylar hemma?:D (Givetvis iklädd lämplig superhjälte-outfit!) Ja, eller mer realistiska idéer kanske...;)
#32 - 21 november 2008 20:10
/.../

Någon som har idéer på hur man kan göra i stället? Starta Zoopets akvariejour kanske, någon duktig akvarist i varje del av landet rycker ut och hjälper behövande, beväpnad med akvarier och utrustning som skänkts av medlemmar med för mycket akvarieprylar hemma?:D (Givetvis iklädd lämplig superhjälte-outfit!) Ja, eller mer realistiska idéer kanske...;)

Får man en superhjälte-outfit så ställer jag upp direkt :D
#33 - 21 november 2008 20:29
ATIX skrev:
Får man en superhjälte-outfit så ställer jag upp direkt :D

Ääh så lätt köpt är inte jag.

Men får jag en liten batman stickers på den så är jag med! ;)
#34 - 18 mars 2009 12:36
Nu e jag 12.. :P

Hehe.. ;O Jag ska aldrig mer lita på djuraffärs tanter xD (haha).

Aja.. vet egentligen inte vad jag gör här, jag har inte haft fiskarna på flera månader nu. Ville bara kolla för att jag ännu vill lära mej mera om fiskar & andra djur (det där om hundar. såklart jag vet.. Jag går ut med en bekants hundar varje dag, & är det något jag fattar e det hundar, men tack för tipsen :D)..

Du var 13 år jojjeN, man blir väl smartare dag för dag ? dina föräldrar kanske hade erfarenhet, vi hade aldrig haft fiskar förut (xD) så vi visste ju inte så mycket, så vi tyckte ju att djuraffären hade mest erfarenhet (?)....

Tacktack för all hjälp ;O

Annons