Sjukdomar

#1 - 16 oktober 2005 20:00
Hejsan! Anropar härmed alla med fiskerfarenheter... http://www.zpet.se/forum/images/smilies/smile.gif

Planerade till för ett par dagar att skaffa ett akvarium. Men nu har jag läst så mycket om alla obehagliga sjukdommar som kan komma att drabba de blivande ögonstenarna. Plus att jag läste en tråd om avlivning (som ju tyvärr kan bli aktuellt), det var ingen trevlig läsning...

Så min fråga är helt enkelt: Är det vanligt att akvariefiskar blir sjuka?
Finns det bra preparat att bota dem med?

Just nu lutar det åt att det blir ett lite mindre akvaruium i alla fall, kanske 30-50l. Dock m endast växter som invånare. Finns ju massor av spännande växter, även om jag inte funnit så många i butik än. Menmen...

Tacksam för svar!

PS. Läser lite överallt om snäckor... Begriper dock inte vad som är så upprörande m dem. Vill man inte ha snäckor i akvariet? Mina minisnäckor (<3mm) som bor m min växt har dött... *ledsen* Kan man "hålla" snäckor, likaväl som fiskar...?? DS
#2 - 16 oktober 2005 20:18
Nej det är inte vanligt att fiskar blir sjuka bara man sköter vattnet och ger fiskarna de förhållanden (temp, pH, vattenvolym, foder) som de ska ha.

I ett litet akvarium är det svårt att få optimal förhållande för fiskarna.
#3 - 16 oktober 2005 20:29
Bra!!

Jahopp.... "Litet akvarium"... Hur stort behövs för att allt ska fungera ok utan allt för mkt tillsatser o så då??
#4 - 16 oktober 2005 21:49
Ett litet akvarium är i mina ögon allt under 100 l.
Ju minder kar, desto mer "svårskött" är MINA erfarenheter.
Klart du kan ha dina snäckor... men det finns ju bra mkt finare snäckor isf än de yttepyttesmå.
Räkor är ju också "gulliga" och sköter karet bra. Så visst finns det andra alternativ än fiskar.
#5 - 16 oktober 2005 22:37
Okej.... men vad "gör" räkorna? Ses de som skadedjur av akvarister eller... Och föresten, var sjutton kommer de ifrån? O räkor, vadå räkor? Släktingar till såna vi köper på macka tillsamans med citron o sallad??

Blivit totalt förrvirrad...

En annan förvirrad sak: Läste någonstans att någon matade sin firre med typ ärtor/sallad/gurka. Kan man göra det?? Som en annan kanin... *???*

Tack för vidare svar...!

PS(igen!) Tips på länk om (akvarie)växtodling? Någon enkel...inte för mkt konsiga ämnen o så.. ;*) Vad händer egentligen om man bara sticker ner en växt i en skål m vatten? Kommer den dö? Fort? *måste testa* Lr om man häller i flytande växtnäring...?
#6 - 17 oktober 2005 04:24
Jaffe:
Här kan du läsa om räkor, snäckor mm
http://www.zpet.se/forum/forumdisplay.php?f=131
Räkorna städar ditt kar...små städredor helt enkelt. Finns i alla möjliga färger och storlekar. Räkorna köper du hos din akvariehandlare.

De flesta fiskar men framförallt malar tycker om att få grönsaker som broccoli, ärtor, zuccini, räkor (den sort vi äter...skalade;))

Om du letar vidare på forumet finns det länkar om allt det här, också om dina växtfunderingar.
Lycka till!!
/Helena
#7 - 17 oktober 2005 06:58
kan inte påstå att ja haft några problem med sjukdomar och kör ett 37L kar för tillfället.
inte överbefolkat inte valt några svåra fiskar.

har körsbärsräkor och dom är rätt läckra.
går omrking äter mat fiskarna missat alger producerar småräkor

du hittarm ycket info i länken i min signatur.
tänk på att väldigt få kommer hit å skriver om vilka hälsosamma fiskar dom har men däremot kommer många som ahr sjuka fiskar och vill få dom friska.
#8 - 17 oktober 2005 07:20
Visst är det vanligt att fiskar drabbas av sjukdom, men det är för att det är vanligt med folk som inte planerar och tar reda på saker innan dom skaffar akvarium. Du är ju helt klart rätt person för att lyckas med ett bra och sjukdomsfritt akvarium eftersom du börjar i rätt ände... nämligen att ta reda på vad det innebär att ha akvarium.

Se till att skaffa ett tillräckligt stort akvarium när du startar... 100 liter är minimum för en nybörjare tycker jag. Ta reda på vilka fiskar du kan ha i det akvariet, ofta kan man redan då inse att man kanske behöver ett större redan från början.
Planera vad du ska ha i och utgå då från akvariets storlek, vilken temp de vill ha och framförallt vilka vattenvärden du har i kranen. Allt detta är lätt med hjälp av Zoopets artbeskrivningar och genom att skriva på forumet och fråga.
När du har planerat klart och skaffat akvariet så tar du reda på hur man startar ett akvarium, det är nämligen A och O för att man ska slippa problem! Det kan vi ta sedan, men skaffa ingen fisk till akvariet förrän du har koll på hur man startar upp...
#9 - 17 oktober 2005 16:51
Gulliga ni är!!!

Tack så mycket allihop!
Nu känner jag mig inte alls lika bortkommen längre.

Måste kolla vidare om räkorna, låter ju roliga :P

O jo, om det är något jag har helt klart för mig så är det att det inte är ngn idé m för litet kar. O ska det ändå vara får det ju vara ordentligt! Men om man flyttar den där lampan o... *sneglar på lämpligt hörn*

Ska dra mig tillbaka till soffan nu. Har nämligen bunkrat m läsmaterial från zooaffären på hörnet... ;)
Kommer tillbaka m fler frågor sedan...

Hälsningar fia.
#10 - 24 oktober 2005 17:49
Haha, upptäckte sökfunktionen här på forumet idag!:o Görbra ju!! :D

Räkorna verkar fortfarande kul... men jag fattar inte riktigt om de trivs bäst på typ sandbotten eller om de funkar i sådana där härligt frodiga kar (klart man inte får ett sånt utan vidare, men man måste ju ha mål! :p ). Så, hur är det med den saken? Eller funkar båda...??

Ha d!
#11 - 25 oktober 2005 00:18
har en körsbärsräka som oftast sitter i nålgräset å betar.
några av dom föredrar rötterna medans en föredrar att gå runt på botten.
jag tar aldrig bort grönalger på sidorutor och bakruta så där sätter dom sej ibland å betar.

körsbärsräkor bryr sej inte så mycke om underlaget sålänge det finns nåt att tugga på där
#12 - 30 oktober 2005 22:17
Ah, de är helt enkelt inte så kräsna då? Låter ju väldans trevliga de där... :)

Men... då finns det ju en massa olika räkor...o en del är vackrare än andra men antagligen kräver de olika typer av omvårdnad/miljö. Eller..??

Ha d gott! O simma lugnt :cool:
#13 - 31 oktober 2005 00:14
de finns många räkor ja men tyvärr bara ett fåtal i butikerna
#14 - 31 oktober 2005 17:39
På det viset ja.... Nåväl, jag är inte såå kräsen! :)
#15 - 31 oktober 2005 21:28
sen kan du inte köpa räkor i mataffärer heller då dom är döda och blir rätt tråkiga att ha i längden så där blir det ännu färre :p
#16 - 1 november 2005 19:57
[QUOTE=Raven]sen kan du inte köpa räkor i mataffärer heller då dom är döda och blir rätt tråkiga att ha i längden så där blir det ännu färre :p[/QUOTE]

Döda? Det menar du inte...?! :D

Om någon känner sig manad som ändå inte har nåt bättre för sig (vet ju egentligen om det där med sökfunktionen nu) (Raven brukar ju ha bra svar +att jag vet att du har koll på amanosarna :) ): 3 bästa tipsen för räkskötsel?
#17 - 1 november 2005 23:02
[QUOTE=jaffehuff]3 bästa tipsen för räkskötsel?[/QUOTE]

låt dom va,låt dom va och låt dom va.

har lite växter dom kan gå in i om fiskarna blir för närgående.
mossa gillar dom coskå.
rötter är inte dumt heller.

sen gör jag inget direkt med dom egentligen utan dom sköter sej själva och gökar då och ibland så dom blir fler.
har 2 honor just nu som bär på ägg.
#18 - 7 november 2005 23:00
Okej, tack igen! :)

Men käk då? Något ger du dem väl...??
#19 - 7 november 2005 23:15
nope.
dels äter dom den mat fiskarna sölar med sen äter dom alger vilket jag har en del av.
#20 - 8 november 2005 10:19
Så om man tänker sig att man har ett kar med en massa växter o några räkor, då kan det klara sig över en helg eller så utan pass? Om de inte är så noga med maten menar jag... :confused:
#21 - 8 november 2005 10:21
definitivt.
4-5 av räkorna ja har ser jag aldrig då dom lever i nån av ormbunkarna.
har 1 som brukar va framme igår hade ja 2 som va framme
#22 - 8 november 2005 21:45
Haha Det verkar ju vara lite mer "sport" med såna, som inte är så inställsamt synliga hela tiden. Räkor verkar helt enkelt...riktigt trevliga! Bara akvariet som fattas nu.... :D

Tack för hjälpen Raven!
#23 - 9 november 2005 00:37
kan ju rekommendera körsbärsräkor över amanoräkor.

är mindre men mycket mer färggranna och ju mer färg ju bättre trivs dom
#24 - 9 november 2005 11:38
Smarta de är, o visa trivselfaktor i färg! :) Har redan spanat in dem lite faktiskt... Får väl ut o kolla in utbudet nu också... :p

Hmm, kanske inte ska fråga mer om räkisarna utan istället 1) Kolla räksidorna (o ta mig igenom lite på engelska också...) 2)Kolla skaldjursdelen av forumet.... Årterkommer där! :D
#25 - 9 november 2005 16:20
kan ju kolla igenom skaldjursdelen i min signatur också
#26 - 10 november 2005 19:18
Var typ dem jag menade m "skaldjurssidor". :D

Bra initiativ av dig med den där länksidan! :)
#27 - 10 november 2005 19:45
[QUOTE=jaffehuff]Bra initiativ av dig med den där länksidan! :)[/QUOTE]

haha nja orsaken till den är i grunden rätt egoistisk ;)
ville ha bra länkar sorterade på ett sätt så dom inte kunde försvinna vid en eventuell hårddisk krash.
#28 - 10 november 2005 23:07
Jag håller inte med alla som anser att man måste ha 100 liter + som nybörjare. Ett mindre akvarium kräver förvisso mer skötsel, men det ÄR mycket enklare att byta 1/3 av vattnet i ett 37-liters akvarium än ett 137-liters. När man börjar samla på sig alldeles för många små akvarier blir det förstås en annan femma :)

Mvh Cecilia
#29 - 10 november 2005 23:13
grejen är att det är mycket enklare att få balans i ett 100L akvarie än ett 30L och balans är en nybörjares bästa vän.

obalans innebär problem med alger fiskdöd och dylika problem.
#30 - 11 november 2005 11:14
Men då kan man väl få göra en liten kompromiss?! ;) Kanske typ 80 liter... (inte hittat några snygga 60litare trots att de verkar vara väldigt vanliga) Skulle väl kunna funka...?! Eller, klart det kan funka men... även för lilla mig som inte är så hemma på vatten o så än! :)

Annons