"Sjukdomstydning"

#1 - 25 november 2008 14:18
Hej!

Den senaste veckan har jag haft massdöd i vårat akvarium utan att jag vet den direkta orsaken så nu ber jag om er hjälp.

Sjukdomen yttrar sig lite oika beroende på art tydligen men den gemensamma nämnaren tror jag är att dom har problem med simmblåsan.

Anledningen till att jag tror detta är att koppartetrona verkar bli flytande vid ytan (antingen liggandes på sida eller lodrätt med huvudet uppåt eller nedåt) när dom "står" still medans svärdbärarna sjunker som en gråsten. Och förutom att dom verkar lite slöa så är detta också dom enda syntomen jag kan/har sett.

Nu lite fakta om karet

Det är på 100 liter och jag byter ca 35 liter varannan vecka (har varit igång sen i somras då jag bytte upp mig från ett 56 liters)
Göder med Sera florena (efter beskrivning)

Som invånare så är det
5 Koppartetror (11 från början)
6 Rosentetror (dom enda som verkat klara sig än så länge)
2 Svärdbärare (4 från början)
4 pansamalar (7 från början)

Vatten värden

Det är 25 grader i vattnet
PH 6.5 - 7
NO2 <0.3
GH 8 - 9
KH 3 - 4
CO2 10 - 13
Jag kör med Tetra dropptest
(vilket jag tycker är lite svår avläst. Det är därför ni inte för några exakta värden)

Lägger även in en bild på en av dom döda svärdbärarna så att ni har möjligheten att titta efter några fel själva
#2 - 25 november 2008 14:30
Hmm. . . Har haft några firrar som dött, men jag tycker att den ser ganska noral ut. . . =/

Drabbar Costia bara Black Mollys eller går den på andra också?
#3 - 26 november 2008 16:17
:confused::confused: Är det ingen som har några ideer? :confused::confused:
#4 - 26 november 2008 17:04
Hmm...någon förgiftning? Har ditt vattenverk hittat på något speciellt? Har du egen brunn? Har du kört med varmvattenblandning vid vattenbyten?

En annan tanke är att de stackarna har åkt på någon elak bakterie som infekterat simblåsan , som du säger. Sådant där är väldigt lömskt, och det är enormt svårt att säga varken det ena eller det andra.
Bilagor:
#5 - 26 november 2008 17:54
Att det är kommunalvattnet det är fel på tror jag inte, då det bara är ett utav mina kar som är drabbat.
Och jag byter bara med kalt vatten

Men det är väll bara till att starta om på nytt när fisken är slut.
Plockar fisk varje dag nu :(

Hadde ju dock varit bra att veta orsaken först så att man inte åker på samma propp igen.
#6 - 27 november 2008 09:44
Ja du, det där är så diffust att man inte kan säga något, egentligen. Jag hade nog kört en kur med någon "storslägga" i akvariet....dvs antibakteriell medicin som slår ut allt som finns. AquaFuran är ett sådant medel.
Tyvärr får man då också trasslet med att göra en hel nystart på akvariet.
#7 - 27 november 2008 12:30
Ja jag får kanske testa det
"Trasslet" med nystart får jag ju endå liksom.
För jag vågar ju inte stoppa i någon ny fisk i nuläget

Annons