Sjukhuskar

#1 - 12 april 2021 17:36
Hej
Om jag vill behandla en sjuk fisk solo, kan man ha den i ett kar helt utan pump/filter och cirkulation då om man gör dagliga vattenbyten? Har förstått på förpackningen att fisken ändå inte bör matas alt att fisken kanske ändå har nedsatt aptit?

Vill helst inte behandla ett helt kar med andra fiskar men är också orolig att stressen över flytt till ett spartanskt kar också kan förvärra sjukdomen/göra så att flagellatsjuka bryter ut?

Frågan gäller en sjuk gravid guppy som inte äter och ser dimmig och stressad ut.
#2 - 12 april 2021 18:02
Ett litet svampfilter och en plastback hade nog varit min tanke, men jag vet egentligen inte. Att inte ha någon cirkulation eller filtrering känns lite tveksamt.
#3 - 12 april 2021 18:57
Syresten, räcker det?
#4 - 12 april 2021 21:04
om man ska behandla med en medicin som dödar bakterier så är filter ingen idé. ska man behandla med medicin som inte förstör bakteriefloran så kan man använda filter, men det förutsätter ju att man har ett inkört som man kan flytta över. En syresten kan alltid och bör nog alltid användas vid behandling, syresättning är viktigt.
Gäst
#5 - 13 april 2021 05:36
Du kan ju transportera fisken i en påse i ett dygn eller mer och påsen har inte mycket till filter eller cirkulation.
En guppy i tio liter vatten och du byter några liter dagligen. Troligen inga som helst problem med det.
Man har ju haft fisk i skålar tidigare och har det i Asen fortfarande. Sköter man skålen, dvs byter vatten å så så lever ju fisken i åratal i en skål utan pump och filter. I Sverige är det olagligt (på goda grunder) men det går hålla en fisk i en skål.
Gäst
#6 - 13 april 2021 06:06
Bild texten.
Detta är nog fan en av dom fränaste burkar jag ägt, strax över halvåret, ingen gödning, bara växter vatten soil och ljus, aldrig gjort vatten byte. Står på jobbet som dekoration. Guppyn är en kollega som stoppat i, ska rädda han nån dag
https://www.facebook.com/PontaX.Henriksson/videos/3799634800155358
#7 - 13 april 2021 06:44
[QUOTE=Bernt G;n2429758]Du kan ju transportera fisken i en påse i ett dygn eller mer och påsen har inte mycket till filter eller cirkulation.
En guppy i tio liter vatten och du byter några liter dagligen. Troligen inga som helst problem med det.
Man har ju haft fisk i skålar tidigare och har det i Asen fortfarande. Sköter man skålen, dvs byter vatten å så så lever ju fisken i åratal i en skål utan pump och filter. I Sverige är det olagligt (på goda grunder) men det går hålla en fisk i en skål.[/QUOTE]

Nu handlar det om sjukhuskar och när man medicinerar så rekommenderas extra syresättning till många av medicinerna! Vattenbyten som du föreslår går ju helt bort eftersom medicinen ska vara kvar i vattnet och behandla fisken.
Gäst
#8 - 13 april 2021 06:56
[QUOTE=åheim;n2429760]

Nu handlar det om sjukhuskar och när man medicinerar så rekommenderas extra syresättning till många av medicinerna! Vattenbyten som du föreslår går ju helt bort eftersom medicinen ska vara kvar i vattnet och behandla fisken.[/QUOTE]

Man rekommendera ja.. Man kräver inte. Frågan ts hade var om man kan och man kan. Att man rekommendera är en sak om man kan en annan. Byter du en del vatten tillsätter du mer medicin. Antar att TS tittat på medicinen som förslog det ursprungligen. Svårare än så behöver man inte gör det. FÖ går ju mängder med nano akvarier utan varken pump eller filter men med fisk.
#9 - 13 april 2021 07:34
[QUOTE=Farsot;n2429741]Hej
Om jag vill behandla en sjuk fisk solo, kan man ha den i ett kar helt utan pump/filter och cirkulation då om man gör dagliga vattenbyten?[/QUOTE]
Du måste syresatta vattnet och du ska inte göra vattenbyten under medicinbehandling, bara dem byten som du är anvisad till av behandlingsinstruktionen! Syresten är lämpligt eftersom pump i akvariet orsakar mycket rörelse som kan vara ansträngande för en sjuk fisk.
Gäst
#10 - 14 april 2021 06:44
[QUOTE=åheim;n2429762]
Du måste syresatta vattnet och du ska inte göra vattenbyten under medicinbehandling, bara dem byten som du är anvisad till av behandlingsinstruktionen! Syresten är lämpligt eftersom pump i akvariet orsakar mycket rörelse som kan vara ansträngande för en sjuk fisk.[/QUOTE]

Alltså.. grundläggande. Om vattnet har en yta mot luft sker ett gasutbyte. Det innbär att helt utan pumpar eller teknik sker en syresättning. Så vattnet BLIR syresatt i ett kar med en yta mot luft helt utan inblandning av teknik. Det är ju därför fisk kan leva i en skål i åratal utan teknik. Syresättningen ökar med en pump för vattenrörelsen gör att ytan blir större. En ensam guppy, inget filter eller nitrifikation som tar syre tar så försvinnande lite syre så den syresättning som sker via ytan i en normal 10 liters balja är mer än nog.
#11 - 14 april 2021 10:08
Men nu handlar det ju fortfarande om ett sjukkar där medicin ofta slukar mycket syre så släpp det här nu[:-13]
Gäst
#12 - 14 april 2021 10:45
[QUOTE=åheim;n2429796]Men nu handlar det ju fortfarande om ett sjukkar där medicin ofta slukar mycket syre så släpp det här nu[:-13][/QUOTE]

Skulle medicinen förbruka syre i någon nämnvärd omfattning? Nu börjar du på bli desperat faktist.
Finns ju seriösa butiker och odlare som kör utan pump eller filter...

Akvarium utan filter/pump? - Zoopet

Så sluta vara så desperat. Vattnet syresätts även UTAN pump eller filter och en kort tid i ett behandlingskar är inget problem.
#13 - 14 april 2021 11:20
Haha jag släpper det här nu, and go silent in to the night:d
Gäst
#14 - 14 april 2021 11:33
[QUOTE=åheim;n2429798]Haha jag släpper det här nu, and go silent in to the night:d[/QUOTE]

Det finns mänger med bra trådar på zoopet som beskriver hur vattnet syresätts. Det finns som den jag länkad till mycket seriösa personer som kar utan pumpar.
I många av dom trådarna har du varit, ofta med attityden alla andra har fel.
För mig har det varit riktigt kul att lära mig lite nytt av alla de som kör utan vara sig filter eller pumpar. som expelvis Södermalms Akvarieaffär (sodermalmsakvarieaffar.se)
som finns i trådar. Jag finner det nämligen trevligt att lära av andra och de som kör lowtec på ett sätt jag inte var medveten om. Behovet av pumpar och filter är onekligen kraftigt överdrivet av många. Det finns alternativ och det är även långsikt möjligt att köra utan helt uppenbart. Så vad skulle problemet med en ensam guppi vara i ett kar.. ja inte är det syresättningen i alla fall.
#15 - 14 april 2021 13:56
Varför envisas du med att jämställa ett vanlig akvarium med ett sjukhuskar? Läs punkt 3 https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=243
Gäst
#16 - 14 april 2021 14:14
[QUOTE=åheim;n2429801]Varför envisas du med att jämställa ett vanlig akvarium med ett sjukhuskar? Läs punkt 3 https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=243[/QUOTE]
Man kan ju likväl undra varför du envisas.. syresättningen torde till 100% skita i om fisken är sjuk eller inte .. den påverkas garanterat INTE av om fisken är sjuk.
#17 - 14 april 2021 14:32
[QUOTE=Bernt G;n2429802]
Man kan ju likväl undra varför du envisas.. syresättningen torde till 100% skita i om fisken är sjuk eller inte .. den påverkas garanterat INTE av om fisken är sjuk.
[/QUOTE]

Vill egentligen inte lägga mig i debatten då jag inte riktigt känner mig kunnig nog, men kan man inte vända på det och säga att en sjuk(svag) fisk kan ha betydligt svårare att överleva under suboptimala(syrefattiga) förhållanden, att då inte sätta i en luftpump känns minst sagt märkligt?
Gäst
#18 - 14 april 2021 15:05
[QUOTE=Munin;n2429803]

Vill egentligen inte lägga mig i debatten då jag inte riktigt känner mig kunnig nog, men kan man inte vända på det och säga att en sjuk(svag) fisk kan ha betydligt svårare att överleva under suboptimala(syrefattiga) förhållanden, att då inte sätta i en luftpump känns minst sagt märkligt?[/QUOTE]

Om dom nu blir syrefattiga.. men och det blir rätt tydligt efter någon timme litande i fakta. En ensam guppy i ett rent kar som inte tar syra till nedbrytning av biltogast material blir inte syrefattigt. Du har mycket stor yta i förhållande till fisken som syresätter vattnet och det är ytan som fixar gasövergången inget annat.
#19 - 14 april 2021 17:50
Jag tycker det svåraste i sammanhanget är att inte stressa fisken. Upplever att de ibland blir sjukare bara av att byta kar oavsett om det är till ett välplanterat normalt annat kar eller den de bodde i först. Hur jagar/fångar man en fisk skonsammast? Vissa guppys verkar så sjukt stresskänsliga...den här verkade sjuk redan efter transporten hem från butiken...åt lite de första dagarna och irrade omkring. Vill ju inte att hon ska smitta ner mitt ny-startade kar.
Gäst
#20 - 15 april 2021 11:29
Svår fråga du. Jag skulle ju flytta fisken den sekund den ser sjuk ut. Inte vänta utan om så krävs ner i en stor kaffekopp ;)
Jag eller mer rätt dottern hade ett kar med guppys och tyvärr var det så och rätt många vi köpte var nog dåliga redan innan inköpet.
Du har säkert rätt den var sjuk redan innan hemkomst och det behöver ju inte innebära du gjort något fel utan den var sjuk innan inköpet.
Varför den är sjuk är däremot svårt veta. Olika vattenvärden, olika temperatur, foderomställning eller någon sjukdom. OM du misstänker det senare så isolera den från de övriga i annat fall ge den tid bara. Tyvärr så finns det mycket sönderavlad dålig guppy där ute i omlopp.
Aldrig mer guppy! Nytt akvarium... - Zoopet

En frisk fisk, även en guppy tål en normal hemtransport bra. Men är den sjuk kanske redan innan den kommer till butiken så finns inte mycket man kan göra.

Även denna tråd är tänkvärd.
skäggmunsmalar som betett sig lite underligt i något dygn dör, 3st under dagen - Zoopet

Skulle jag skaffa 10 guppy så skulle jag köpa 12-14 och räkna med att några "går åt" första måndan. Se ser tyvärr erfarenheten ut om den fisken.
#21 - 15 april 2021 12:28
#18 Försök med en håv driva in den i en till håv du håller mot rutan. Ta lite strl på håven mot rutan spec.

Håller med Åheim och Munin. Dels är en sjuk fisk svagare än en frisk som sagt. Man ska alltid följa instruktioner till mediciner som t ex syresättning så en syresten är bra att sätt i.
Gäst
#22 - 15 april 2021 14:45
[QUOTE=Farsot;n2429808]Vill ju inte att hon ska smitta ner mitt ny-startade kar.[/QUOTE]
En kort fråga. Hur stort är karet och hur mycket fisk har du i det eller planerar du för?

Gäst
#23 - 15 april 2021 16:54
[QUOTE=eriahl;n2429832]#18 Man ska alltid följa instruktioner till mediciner som t ex syresättning så en syresten är bra att sätt i.[/QUOTE]

Finns väl ingen som ifrågasatt man ska följa instruktionerna för medicinen. TS har en burk med medicin och jag förutsätter ts läser på den och inte i tråden hur den ska användas. Vattnat ska givetvis vara syresatt. Ingen har ifrågasatt det heller. Men läser man tio seriösa tråder om hur mycket lite bubblor i vattnet faktist syresätter. Många har gjort kontrollerade tester. Finner man att dessa bubblor helt saknar betydelse för syresättningen utom i några avvikande fall. Det går syresätta vatten med bubblor, men metoden en liten syresten och liten luftpump tillhör de ej fungerande metoderna. Vattnet syresätts via ytan där vattnets yta står för gasövergången. Inte lite bubblor i ett hörn.
#24 - 16 april 2021 07:53
du har förutfattade meningar tex att vi inte vet att det är vid ytan gasutväxlingen sker och inte i luftbubblor... finns tester på Youtube där dem mäter just syrehalt och där luftsten är klart i toppen av de effektivare metoderna för syresättning.
du har ju för sjutton ifrågasatt hela tiden att det kan behövas extra syresättning och envisats med att jämställa ett sjukhuskar med vanliga akvarier där man kör utan filter och utan extra syresättning. Det måste handla om prestige det här!
Gäst
#25 - 16 april 2021 12:07
Bara en liten notis. Josefin Norgren Josefin Norgren | Facebook
som odlar guppy i femton kar, dvs yrkesodlar guppy och därmed har mycket fisk i karen och matar dom hårt kör alla kar utan varesig filter eller pumpar eller syrestenar. Dvs stillastående vatten. Däremot stora veckovis vatten byten. TS har alltså helt rätt i trådstarten., Inga filter, inga pumpar, ingen syresten. Men vatten byten. Det är så guppy odlas. Fine .. TS har helt rätt alltså i val av metod.

#26 - 16 april 2021 12:31
Odla Guppy? Nu har du nog tittat för djupt i flaskan om du fortfarande inte förstått att det handlar om att behandla sjuk fisk i ett separat sjukhuskar...[:-14]
Gäst
#27 - 16 april 2021 12:42
[QUOTE=åheim;n2429867]Odla Guppy? Nu har du nog tittat för djupt i flaskan om du fortfarande inte förstått att det handlar om att behandla sjuk fisk i ett separat sjukhuskar...[:-14][/QUOTE]

Antar du tittar i spegeln och ser dig själv när du pratar flaskan.
Gäst
#28 - 17 april 2021 11:45
Ska man summera lite från yrkesodlare bland annat Josefin så några korta punkter. Guppy odlas i rent vatten, dvs med stora vattenbyten veckovis men inga filter eller pumpar.
Man har ca 1 liter vatten för en hane och tre för en hona. Dvs 50 fisk i ett hundraliters. Så kort så har man rätt mycket fisk och förlitar sig på det syreutbyte som sker i ytan och inget mer än det. Omvandlar man siffrorna till ett sjukhuskar för EN guppy så en glaslåda på två liter, veckovisa vattenbyten 80% så finns mer än nog med syre och vattnet är rent och bra för fisken.
Omvandlar vi yrkesmodellen till vanliga karet så helt ok med mycket fisk. Filtren är oviktiga, men veckovisvattenbyten om minst 50% så kommer guppyn att trivas bättre och vara friskare det är de erfarenheter som finns bland odlarna.

#29 - 17 april 2021 18:49
Mitt nystartade kar är 240 liter. Jag planerar 4 kuhli, 4 siameser, 5 pygmépansarmalar, pseudomugil sorter, 4 amanoräkor, 4 sewellia lineota och kanske 2 blå neongoby.
3 guppyhonor går där just inför att slippa bli våldtagna.

Har ett 64 liters kar med guppyhanar + falska neontetror som jag ska rensa ur lite (minska fiskmängden och ett 17 liters kar med guppy yngel. Planen är att hanarna som är endlers ska bli färre och gå i 17 liter då de är småväxta och honorna och ynglen ska gå tillsammans i 64 liter när växterna växt till sig lite. Måste yngelsäkra pumpen där först.

Planen kan mycket väl ändras, kanske tröttnar jag på sjuka guppys....

Men i nuläget så vill jag inte ha sjukdom i nåt kar såklart, och framförallt inte i det nystartade då jag vill få en etablerade bakteriekultur där, därför väcktes funderingen och sjukhusbalja....
#30 - 26 april 2021 17:20
Vet inte om nån är intresserad men kan iaf berättade att det fungerade utmärkt att behandla guppyn utan teknik (flytta inte ens syrestenen). Kan förstå om andra inte hade gjort som jag men jag hyste inte direkt stora förhoppningar för henne ändå, de flesta sjuka fiskar som jag försökt behandla förut har ändå dött så trodde inte skulle överleva ändå...

Hon fick gå i balja 3 dagar åt gången, däremellan fick hon flytta ”hem” och sen tillbaks för runda 2 i behandlingen. Hon hade vatten, lite skräpväxter, vattenbyten och en handduk över för mörker och lugn.
Upplevde henne som lugnare, vet inte om det beror på att hon var själv och 0 cirkulation, nu när hon är hemma igen har hon faktiskt börjat äta, bara små bitar (typ yngel-mat storlek) men hoppas hon får upp mer aptit ju mer hon äter. Hon har ju magrat lite men inte så konstigt då hon inte velat äta på typ 2-3 v.
#31 - 26 april 2021 19:25
Det är alltid kul när man lyckas få ordning på en fisk
#32 - 26 april 2021 19:34
Jaha, så kapades inlägget #29 av som förr

Annons