Svår fråga du. Jag skulle ju flytta fisken den sekund den ser sjuk ut. Inte vänta utan om så krävs ner i en stor kaffekopp ;)
Jag eller mer rätt dottern hade ett kar med guppys och tyvärr var det så och rätt många vi köpte var nog dåliga redan innan inköpet.
Du har säkert rätt den var sjuk redan innan hemkomst och det behöver ju inte innebära du gjort något fel utan den var sjuk innan inköpet.
Varför den är sjuk är däremot svårt veta. Olika vattenvärden, olika temperatur, foderomställning eller någon sjukdom. OM du misstänker det senare så isolera den från de övriga i annat fall ge den tid bara. Tyvärr så finns det mycket sönderavlad dålig guppy där ute i omlopp.
Aldrig mer guppy! Nytt akvarium... - Zoopet
En frisk fisk, även en guppy tål en normal hemtransport bra. Men är den sjuk kanske redan innan den kommer till butiken så finns inte mycket man kan göra.
Även denna tråd är tänkvärd.
skäggmunsmalar som betett sig lite underligt i något dygn dör, 3st under dagen - Zoopet
Skulle jag skaffa 10 guppy så skulle jag köpa 12-14 och räkna med att några "går åt" första måndan. Se ser tyvärr erfarenheten ut om den fisken.